Re: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
jcastor

Re: 2015 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!

Inlägg av jcastor »

Inte den första som skriver det men tack NonEx för allt, vare sig det går igenom eller inte.

MikeKilo

Inlägg av MikeKilo »

Och där kom propositionen: http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... 9d7bd6.pdf

Det intressanta finns på sidorna 30-32. Kortfattad slutsats är att definitionen av effektbegränsade vapen bör utökas till att även innefatta Gasdrivna airsoftvapen.

Dessutom kan jag meddela att man helt verkar ha skitit i Högne Rydheims urkassa utredning, mycket trevligt!
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

Schonke

Inlägg av Schonke »

Svenska tack?
Regeringen anser att det inte finns någon anledning att förbjuda gas-vapen då de ofta har lägre effekt än kolsyrevapen. De konstaterar även att airsoftvapen är relativt ofarliga vapen. Därför ska effekten, inte drivmedlet, vara avgörande i framtiden.

De här styckena får varningsklockorna att ringa i mina öron, men lyckligtvis kom det inte med i den här propositionen utan blir en framtida strid.
Rikspolisstyrelsen påpekar, i linje med vad även Malmö kommun anför, att det finns risk för att vapenrepliker kan förväxlas med tillståndspliktiga skarpladdade vapen. Styrelsen anser att airsoftvapen och andra repliker därför ska få innehas på allmän plats endast om de är tillverkade i en från skarpa vapen starkt avvikande färg.
Det saknas underlag för att i detta lagstiftningsärende behandla vad Rikspolisstyrelsen i sitt remissyttrande föreslår i fråga om innehav av vapenrepliker på allmän plats. Frågan är emellertid viktig och regeringen avser att noga följa utvecklingen.

Frantiic

Inlägg av Frantiic »

lite off topic men ändå inte.

Är det i dagsläget OK att köpa hem ett gäng gas magasin?
I reject your reality and substitute my own!

kreator

Inlägg av kreator »

Vipertech böös mmmmmmmm
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

icefox

Inlägg av icefox »

Vad jag har förstått så biföll kammaren utskottets förslag som var i vårt avseende samma som propositionen. Så jag förstår det som att den nya lagen med "annat liknande utskjutningsmedel" startar gälla Jan 2015 och därmed blir gasvapen lagliga. Men det vore jättebra om du kunde få det bekräftat, det är ju inte den bästa klartexten i alla delar av beslutet.
Bra jobbat i det här iaf NonEx! Du har drivit frågan väldigt bra.
Sgt. "Icefox" Maclean

NonEx

Re: 2 Jan 2015 - Dagen då gasdrivna airsoftvapen BLIR lagli

Inlägg av NonEx »

OK allesammans. Samla er runt pumpen och ta fram spargrisarna.

Bekräftelse (på mer än ett sätt! :D ) ifrån Johan Linander (Vice ordförande justitieutskottet) efter dagens avhandling :

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 314/JuU36/

Bekräftelse via mail;
Hej, nu ska problemet äntligen vara löst:

”I propositionen föreslås vidare att tillståndsbefrielsen för innehav av effektbegränsade vapen även ska omfatta bl.a. airsoftvapen som drivs av gas.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år om vapnet har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen) och vapnet är

1. ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen eller ett vapen med ett annat liknande utskjutningsmedel och är avsett för målskjutning, eller

2. ett harpunvapen. ”

Du har verkligen varit enträgen i ditt lobbyarbete, utan dig hade inte den här ändringen gjorts.

Mvh Johan Linander

Johan Linander
Riksdagsledamot för Centerpartiet, södra Skånes valkrets
Vice ordförande justitieutskottet
08-786 44 42, 070-268 96 01
johan.linander@riksdagen.se, johan.linander@centerpartiet.se
http://www.johanlinander.se
http://www.facebook.com/jlinander
http://www.twitter.com/linander
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Jag skrev tillbaks att jag förblir något skeptisk fram tills Januari 2015 då lagtexterna ändras. Ser jag inte det jag förväntar mig så får jag gå på dom igen ;)

Men skämt och sido. Detta är ju för fan breaking news!

Stort tack till alla som hjälpt till, direkt eller indirekt, både här, alla andra forum, Facebook, Change.org etc..

Extra stort tack till Johan Linander som jag tagit störtsta delen av diskussionen med, samt Gustav Gellerbrant (Politiskt sakkunnig Justitiedepartementet) som hjälpt till i slutskedet.

Jag utlyser härmed, inofficiellt, den 25 Juni till den officiella "GBB/GBBR dagen" :D

Haiden

Inlägg av Haiden »

Fan du e en klippa nonex!!!
Hade du varit här hade ja fan kysst dig! Ah, nästan iaf :)

NonEx

Inlägg av NonEx »

Fick ytterligare förtydligande ifrån Johan efter min pik om att jag återkommer 2015 :p

Den nya lagtexten är exakt:
"
Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år om vapnet har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen) och vapnet är

1. ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen eller ett vapen med ett annat liknande utskjutningsmedel och är avsett för målskjutning, eller

2. ett harpunvapen.
"

Kommer att träda ikraft den 2 januari 2015.

Mvh Johan
Pessimist som man är, så är ju frågan om det krävs nåt ärende / rättegång med prejudikat för att Tullverket ska köpa den nya formuleringen.

Jag ser det framför mig redan... Tullverket "Det är ju lite ludigt formulerat, vadå liknande utskjutningsmedel". Också måste det bli rättsfall i 2 år till där man tolkar promeorian och propositioner för att få ett utlåtande...

:|

Jepp, jag regnade precis på min egen parad som amerikanarna hade sagt :p

Jag ska nog dra ett maill till UPS / Fedex och Tullverket och höra vad dom säger...
Senast redigerad av 1 NonEx, redigerad totalt 0 gånger.

NonEx

Inlägg av NonEx »

Tänker nog skriva ihopa lite mail till svenska och utländska ÅFs med info om ändringen också. Vissa butiker i Asien skickar ju inte GBBs/GBBrs till Sverige längre, och i vissa fall inte nåt airsoft alls.

Lika bra att dom är förberedda på stormen av beställningar som kommer i Januari :p

Låst