Skillnad på vanlig AEG Och PTW?
-
Skillnad på vanlig AEG Och PTW?
Säkert årets dummaste fråga men vad är den egentliga skillnaden och vad skiljer en 2000kr M4 AEG mot en 20.000kr PTW M4?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120
Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".
-
Re: Skillnad på vanlig AEG Och PTW?
Men... Varför? 20.000 är en ny bil! 

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120
Helt ärligt finns det bara ett sätt för dig att förstå skillnaden. Det är att hålla i en och jämföra. Det som fick över mig till "the Dark Side", och tillika dyra sidan, var responsen. Helt vansinnigt snärtiga på avtryckaren.
Det Callahan skriver stämmer. Lägg sedan till korrekta mått och rätt vikt jämfört med en riktig AR. Vill man springa omkring med en TM plastbössa som väger 1500 gram kan man ju göra det..
Det Callahan skriver stämmer. Lägg sedan till korrekta mått och rätt vikt jämfört med en riktig AR. Vill man springa omkring med en TM plastbössa som väger 1500 gram kan man ju göra det..
Den stora skillnaden är elen, gearboxen, cylindern och hopen. I övrig är det samma skit som vilken AEG som helst. Då växellåda och cylinder är separata så blir det oftast mer lättmekat. Gearboxen är även av planettyp som gör att den pallar lite hårdare fjädrar. Elmotorn är kraftigare (och mycket dyrare) så den klarar av att dra tyngre fjädrar och startar upp lite snabbare än en AEG motor. Elen är lite mer avancerad och avtrycket sker med microbrytare och mosfet, active breake m.m. är standard. Senare modeller har även burst som standard. Maggen har även en sista skott spärr och efter magbyte så måste man trycka på boltrealesen för att bössan ska skjuta igen. Det är detta som gör att Systema marknadsför dem som "training weapons" mot polis och militär trots att de mycket sällan har använts som detta. I övrigt så funkar sista skott spärren nästan aldrig då boltcatchens fjäder sällan har rätt hårdhet och antingen får man en bössa som skjuter trots tomma magg eller så är den för slapp så man måste hålla den inne även med fulla magg.
Det finns inget ovan som gör att att en PTW håller bättre, skjuter bättre eller på något annat sätt är överlägsen en AEG. I slutändan så skjuter både AEG och PTW 6mm plastkulor ur en pipa med hjälp av luft och för att citera den gode Tackleberry så går det inte att ändra på fysikens lagar med hjälp av en dyrare och mer avancerad bössa.
Så det enkla och enda svaret på frågan är att man köper en PTW/DTW/CTW/ATW för att den är annorlunda uppbyggd och att man har pengar över till en dyrare bössa. I övrigt så kan man få samma respons (så gott som i alla fall), precision och räckvidd i vilken AEG som helst.

Det finns inget ovan som gör att att en PTW håller bättre, skjuter bättre eller på något annat sätt är överlägsen en AEG. I slutändan så skjuter både AEG och PTW 6mm plastkulor ur en pipa med hjälp av luft och för att citera den gode Tackleberry så går det inte att ändra på fysikens lagar med hjälp av en dyrare och mer avancerad bössa.

Så det enkla och enda svaret på frågan är att man köper en PTW/DTW/CTW/ATW för att den är annorlunda uppbyggd och att man har pengar över till en dyrare bössa. I övrigt så kan man få samma respons (så gott som i alla fall), precision och räckvidd i vilken AEG som helst.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”
Men bäst av allt, du behöver inte ta träff !! 
Skämt å sido. Du var fått väääldigt bra svar av flera här ovan mitt inlägg. Försök hitta någon nästa spel med en PTW och jämför.
Idag är TW det enda för mig. Kommer aldrig gå tillbaka till AEG tror jag..

Skämt å sido. Du var fått väääldigt bra svar av flera här ovan mitt inlägg. Försök hitta någon nästa spel med en PTW och jämför.
Idag är TW det enda för mig. Kommer aldrig gå tillbaka till AEG tror jag..
Jag har själv fått frågan många gånger vad det är som skiljer PTW'n från en AEG. Många säger driftsäkerhet och mindre mek, vilket ofta stämmer. Men varför?
Min teori är att PTW-platformen har sitt goda rykte för att alla delar tillverkats med tillräcklig kvalité och inte minst rätt storlek.
Jag har själv ägt många AEG's som helt original gått som en dröm de första 10k kulorna tills någon slitagedel nöts ut och det är ofta då problemen börjar.
Alla tillverkare verkar ha sina egna mått och kvalité på precis alla delar. Det gör att prestanda och driftsäkerhet kan variera extremt när man börjar blanda eller byta ut något. I PTW-platformen har man historiskt sett inte haft det problemet. Eftersom det bara funnits SYSTEMA och med tiden även Celcius som märken har det varit förhållandevis smärtfritt att få tag i nya delar som verkligen passar och fungerar bra med vad man redan har. Celcius har haft bristande kvalité på vissa delar, men även detta har relativt snabbt dokumenterats på diverse forum och på så sätt inte orsakat allt för mycket problem för användarna.
Med starkare motor och väldigt tidig MOSFET-styrning (för att vara i airsoft) fick PTW'n en helt annan känsla om man jämförde med dåtidens trötta AEG'er, som i bästa fall drevs på 9,6V NiMh utan MOSFET, responsen i PTW'n var då rent av magisk.
Idag är inte skillnaderna så stora. Det är smidigt att utan verktyg kunna ändra utgångshastigheten (byta cylinder) och att de av samma anledning som jag tog upp tidigare inte lika ofta hamnar på mek-bordet. Om det sen är värt ungefär dubbla priset mot en Kvalitets AEG, eller ännu mer om man vill jämföra med AEG-kinakopiorna, får var och en avgöra. Personligen tycker jag största nackdelen är att man är låst till AR15-platformen.
Min teori är att PTW-platformen har sitt goda rykte för att alla delar tillverkats med tillräcklig kvalité och inte minst rätt storlek.
Jag har själv ägt många AEG's som helt original gått som en dröm de första 10k kulorna tills någon slitagedel nöts ut och det är ofta då problemen börjar.
Alla tillverkare verkar ha sina egna mått och kvalité på precis alla delar. Det gör att prestanda och driftsäkerhet kan variera extremt när man börjar blanda eller byta ut något. I PTW-platformen har man historiskt sett inte haft det problemet. Eftersom det bara funnits SYSTEMA och med tiden även Celcius som märken har det varit förhållandevis smärtfritt att få tag i nya delar som verkligen passar och fungerar bra med vad man redan har. Celcius har haft bristande kvalité på vissa delar, men även detta har relativt snabbt dokumenterats på diverse forum och på så sätt inte orsakat allt för mycket problem för användarna.
Med starkare motor och väldigt tidig MOSFET-styrning (för att vara i airsoft) fick PTW'n en helt annan känsla om man jämförde med dåtidens trötta AEG'er, som i bästa fall drevs på 9,6V NiMh utan MOSFET, responsen i PTW'n var då rent av magisk.
Idag är inte skillnaderna så stora. Det är smidigt att utan verktyg kunna ändra utgångshastigheten (byta cylinder) och att de av samma anledning som jag tog upp tidigare inte lika ofta hamnar på mek-bordet. Om det sen är värt ungefär dubbla priset mot en Kvalitets AEG, eller ännu mer om man vill jämföra med AEG-kinakopiorna, får var och en avgöra. Personligen tycker jag största nackdelen är att man är låst till AR15-platformen.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Sålde min PTW för dryga 2år sen för jag tyckte att ha en bössa man investerat 25K i var lite dyr för att bara spela 2-3ggr per år.
Men det hade varit billigare att behålla den.
Har haft följande AEG sen jag sålde den och spelat med två av dom.
Cyma MP5SD6 såldes direkt då den inte alls imponerade.
Classic Army MP5A3 (Såg ett spel på Frysen samtidigt som den köptes)
Cyma M14 såldes samma dag den kom hem.
Cyma M14 Socom
ICS SIG 551 (En av dom som spelades med)
G&P Magpul PTS MOE CQB med Merf 3.2 mosfet
VFC HK416C
Det var hela tiden något som inte stämde med dom eller saknades.
Och nu när jag har köpt tillbaka min PTW så vet jag precis vad det var som alla bössorna saknade och det var just den rätta känslan och responsen.
Min G&P Magpul bössa med Merf 3.2 och Life 9.9v blev jag sjukt besviken på eftersom man läst att mosfet gjorde den till en PTW killer. NOT!
Jag har haft 6st PTW varav 2st har jag ägt 2ggr.
Har byggt 3st challange kit och har bara haft strul en enda gång och det var med senaste challange kittet när den så kallade motorskruven i botten skruvade in sin på full auto.
Vi letade och kikade på kretskorten då den funkade kanon på semi men inte på auto.
Sen visade det sig vara ett sånt skit fel.
Varit sjukt nyfiken på en TM nextgen då många lämnat PTW kretsen för dessa bössor.
Men när jag var på airsoft expot i GBG så fick jag klämma på en Scar-L från TM och den lockar inte alls längre.
Men det hade varit billigare att behålla den.
Har haft följande AEG sen jag sålde den och spelat med två av dom.
Cyma MP5SD6 såldes direkt då den inte alls imponerade.
Classic Army MP5A3 (Såg ett spel på Frysen samtidigt som den köptes)
Cyma M14 såldes samma dag den kom hem.
Cyma M14 Socom
ICS SIG 551 (En av dom som spelades med)
G&P Magpul PTS MOE CQB med Merf 3.2 mosfet
VFC HK416C
Det var hela tiden något som inte stämde med dom eller saknades.
Och nu när jag har köpt tillbaka min PTW så vet jag precis vad det var som alla bössorna saknade och det var just den rätta känslan och responsen.
Min G&P Magpul bössa med Merf 3.2 och Life 9.9v blev jag sjukt besviken på eftersom man läst att mosfet gjorde den till en PTW killer. NOT!
Jag har haft 6st PTW varav 2st har jag ägt 2ggr.
Har byggt 3st challange kit och har bara haft strul en enda gång och det var med senaste challange kittet när den så kallade motorskruven i botten skruvade in sin på full auto.
Vi letade och kikade på kretskorten då den funkade kanon på semi men inte på auto.
Sen visade det sig vara ett sånt skit fel.
Varit sjukt nyfiken på en TM nextgen då många lämnat PTW kretsen för dessa bössor.
Men när jag var på airsoft expot i GBG så fick jag klämma på en Scar-L från TM och den lockar inte alls längre.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242
Kör med "whatever floats your boat". Både AEG och PTW har väl sina fördelar och nackdelar som jag ser det. Fanns en tid då PTW var "The shit" och regerade ensam i toppen men utvecklingen har gjort sitt inom AEG så det är klart det går att få en kinabössa till att prestera både bättre och hålla längre än en ptw internt. Sålänge man trivs med bössan så är det väl upp till var och en att prioritera sina surt förvärvade slantar.
extern kvalitet håller ju fortfarande ptw kronan för t.ex.

Hur är det med ptw och regn? Hörde ett par killar som lade sig i tältet med sina ptw för att det regna, när dom väl kom ut för att spela så tog dom bara med sig sina pistoler och lämna sina ptw:s.
av samma anledning som folk som har AEG, att dom är rädda för att de ska paja?
I reject your reality and substitute my own!