Re: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!
Re: 2015 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!
Är du en het tjej så bring it on 

-
- Aktiv sedan: 2012
Snart blir det att impotera gas vapen, stackar de svenska åf egentligen. Vilken förlust de kommer gå med
?

"We're surrounded. That simplifies things."
Tror inte att många ÅF går med förlust pga det här...elbössor har varit lagliga att importera hela tiden men har sålts i mängder av ett antal Svenska butiker iaf.
Får vår del så har vi försökt hålla nere priserna hela tiden men jag tror att det kommer inga massiva prissänkningar för vi har garantier vi ska stå för, moms och skatter kan vi aldrig smita ifrån...för vår del som är rätt unga i AS branschen men funnits med sedan 2002 mot taktisk utrustning är det enda som händer är att om försäljningen sviker och vi börjar gå back på AS så stänger vi fliken Träningsvapen på vår hemsida och minns det som en kul period men satsar dom pengarna mot Polis och Militär igen, samt utökar mot IPSC och Jakt. Jag tror inte att det behöver bli resultatet av det här utan snarare att intresset ökar för GBB & GBBR vilket jag tycker är kul och på tiden som spelare själv, vi tycker att det här är ett steg i rätt riktning från lagstiftarna !
Får vår del så har vi försökt hålla nere priserna hela tiden men jag tror att det kommer inga massiva prissänkningar för vi har garantier vi ska stå för, moms och skatter kan vi aldrig smita ifrån...för vår del som är rätt unga i AS branschen men funnits med sedan 2002 mot taktisk utrustning är det enda som händer är att om försäljningen sviker och vi börjar gå back på AS så stänger vi fliken Träningsvapen på vår hemsida och minns det som en kul period men satsar dom pengarna mot Polis och Militär igen, samt utökar mot IPSC och Jakt. Jag tror inte att det behöver bli resultatet av det här utan snarare att intresset ökar för GBB & GBBR vilket jag tycker är kul och på tiden som spelare själv, vi tycker att det här är ett steg i rätt riktning från lagstiftarna !
Äntligen
Fan va bra jobbat av er som engagerat er.

Fasen vad bra! Well done. 

Profilbild från Titanfoto.se
Detta trodde jag inte skulle hända denna sidan 2020, om ens någonsin. Riktigt grymt jobbat NonEx och alla andra som har engagerat sig i frågan!
Smolk i bägaren är de andra skärpningarna men vi får först vänta på proppen för att se riktigt hur illa det blir.
Offentlig plats är definierad i 1 kapitlet 2§ Ordningslagen så som:
Med offentlig plats enligt denna lag avses
1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Dessutom finns möjligheter för regeringen och kommuner att genom lokala ordningstadgor jämställa platser med offentliga platser, görs ofta det kommer till idrottshallar och andra offentliga byggnader.
Allmän plats däremot finns inte längre legaldefinierat utan är ett gammat begrepp som har levt kvar i bl.a. Brottsbalken och VapenL.
Dess innebörd är vidare och omfattar "i princip varje plats, utomhus eller inomhus, som är upplåten för eller annars frekventeras av allmänheten."(Åbergs kommentar till OrdL)
Begreppet allmän plats är alltså vidare i sin omfattning än vad offentlig plats är. I vilket fall är dock både Hagaparken och Slottsskogen offentliga och allmänna platser. Om ren skog är det bygger dels på om den är detaljplanerad (mycket sällan) och sedan om kommunen eller regeringen tyckt till om frågan.
Smolk i bägaren är de andra skärpningarna men vi får först vänta på proppen för att se riktigt hur illa det blir.
Som vanligt är frågan lite mer komplext än den ser ut att vara. Att offentlig plats har ersatt den gamla benämningen allmän plats är tyvärr bara halva sanningen. De begreppen skiljer sig nämligen också åt en bit.discorpia skrev: Vad räknas egentligen som "allmän plats" (offentlig plats, som det heter i de flesta andra sammanhang utom lagtexter) numera? Definitionen "väg, gata, torg eller område som är tillgängligt för alla" verkar innebära att det är ett område som finns med i någon sorts stadsplanering, så t.ex. ren skog är undantagen?
Räknas även större parker/naturområden, t.ex. Hagaparken i Stockholm eller Slottskogen i Göteborg som allmän plats?
Offentlig plats är definierad i 1 kapitlet 2§ Ordningslagen så som:
Med offentlig plats enligt denna lag avses
1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Dessutom finns möjligheter för regeringen och kommuner att genom lokala ordningstadgor jämställa platser med offentliga platser, görs ofta det kommer till idrottshallar och andra offentliga byggnader.
Allmän plats däremot finns inte längre legaldefinierat utan är ett gammat begrepp som har levt kvar i bl.a. Brottsbalken och VapenL.
Dess innebörd är vidare och omfattar "i princip varje plats, utomhus eller inomhus, som är upplåten för eller annars frekventeras av allmänheten."(Åbergs kommentar till OrdL)
Begreppet allmän plats är alltså vidare i sin omfattning än vad offentlig plats är. I vilket fall är dock både Hagaparken och Slottsskogen offentliga och allmänna platser. Om ren skog är det bygger dels på om den är detaljplanerad (mycket sällan) och sedan om kommunen eller regeringen tyckt till om frågan.
Medic ST36.
Medarrangör till Heats and Minds-spelen.
Medarrangör till Heats and Minds-spelen.
ÄNTLIGEN!!! 

Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=6922
Kan knappt tro det är sant. Wow. Välinformerad lagstiftning i rätt riktning inom ett sånt här område är ovanligt.
Oerhört glädjande nyheter. Hoppas att det går igenom nu bara! Mera GAS åt folket!
Airsoft är bara en många sysslor. Gemensamt för mina sysslor är att det kostar pengar, mycket pengar...
Min presentation!
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 65&t=39318
Min presentation!
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 65&t=39318