För många år sedan spelade jag ett spel vid namn Gta Vice City, i det här spelet fanns ett vapen komisk nog kallad "Kruger", jag förälskade mig genast i dess eleganta former av metall och trä kombinerad. Men ack som det oskuldsfulla barn jag var försvann vapnet ur mitt sinne och fall i glömska. Men nu flera år senare tänker jag göra drömmen sann i ett airsoft kopia

Mini -14
Mini-14 finns i flera varianter både med trä och stål kolv, jag som försöker få den så lik som möjligt som bilden ovanför väljer att göra en ACC556. ACC556 är kortfattat en m14 som avfyrar 5,56x45mm ammunition och vikbar kolv, gjord för militär och polisiärt bruk så har den en helautomat funktion till skillnad från de civila modellerna. Vapen längden är en aning kortare än en m14 och den mindre kalibern passar perfekt som hemförsvar eller prickskytte, även om precisionen är något sämre än ar-15 varianterna.

Orginaldelar
Som grund i projektet använder jag mig av G&P m14 för att få metall konstruktion och en del prestanda direkt ur lådan (fokuserar på det externa), jag valde plast kolv från början då den inte kommer användas och minskar i inköps kostnad. Andra delar för att bygga var förvånansvärt få, endast ett RS m16a2 pistolgrepp samt ett RS handskydd till mini-14, resten som metall delar och trä kolv gör jag från grunden själv.

Byggandet
Redan nästa dag jag har fått hem G&P's m14 så tar jag isär den och ser hur konstruktion ser ut, det första problemet jag behöver ta itu med är magasinen, m14 är som nu vet 7,62 kaliber och hur får man 5.56 magasin att passar där? Efter en del hjälp av vänner hittar vi lösningen att fästa ditt ett metall stycke på bakre delen av magasinet så det fastnar i magwellet. Eftersom G&P's metal midcaps är gjorde i skitmetall gick det inte att svetsa, då tog vi istället "locktight" metall-lim och fäste på tre punkter, limmet har en styrka på 125 kilo per 1cm² så det borde hålla. Om ni vet hur en m14 håller sitt magasin så vet ni att det också finns en hake längst fram i magwellet, där fick vi jobba lite mer för att få en lösning. Men efter mycket grupplanden så kapade vi lite på haken så den tar i tidigare i magasinet samt slipade ned "matningshålet" på magasinet
Så här blev resultatet, kanske inte den bästa lösningen då det tar cirka en timme att göra ett magasin men den fungerar utomordentligt och håller riktigt bra, inget glapp och den matar bra.
----> Video in action http://youtu.be/CoGSJzVQsic <----

Fortsätter uppdatera när jag har kommit vidare, nästa sak på listan är att göra metal-lådan som omringar gearboxen och ger stöd till pistolgreppet och kolven
Tack i förhand