DTW: Dubbelmatning

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Haineko

DTW: Dubbelmatning

Inlägg av Haineko »

Tjena

Har en DTW som jag spelade med i helgen, och satan vad trevlig den är (min första TW).
Har dock ett par "barnsjukdomar" med den, och det ena verkar vara att selector switchboarden har blivit bränd, för den skjuter bara på semi, och ett annat är att jag får dubbelmatning ibland. Den skjuter inte ett, ibland två, skott, och sedan spottar den ut 2-3 skott på en gång som en hagelbössa.
Jag misstänker att det är ett problem med nozzlen eller hop-upen (som tar extrent dåligt, men använder 0.28 boll med 110 cylle, får ca 77-80 ms (fluktuerar rätt hårt)) men kände att jag ville kolla med folk med mer erfarenhet först.

Mvh
Viking

EDIT: Glömde nämna att det är Vanaras PMAG och Green Devil.
Senast redigerad av 2 Haineko, redigerad totalt 0 gång.
ALLMÄNT ANTI ALLT AUTO ÖVER 130 M/S
FEAR, A07 'Viking'

Gwlyddyn

Re: DTW: Dubbelmatning

Inlägg av Gwlyddyn »

Kolla o-ringen, på pistongen, som greppar nozzlen.

Fearless

Inlägg av Fearless »

Laddar du originalmaggen fullt så brukar den spotta dubbelkulor m.m. de första 10-20 skotten. Ladda runt 80 skott så blir det bättre. Sen är originalmaggen inte de jämnaste i kvalitén. Jag kör Vanaras Pmag och de matar klart bättre. 120mag som jag kör 100 kulor i och de går som en dröm nu efter ett par spel.

En annan sak kan vara att det är kallt ute nu och då tar hopen dåligt och ojämnt. Brukar ta dåligt på semi skott men skjuter man lite auto så brukar hoppen "bli varm" och ta bättre efter tiotalet skott.

Sen är som du redan märkt varken originalhopen eller pipan något under av ingenjörskonst. Det går att få dem att funka vettigt om man lägger en liten droppen superlim i ändarna på gummit så att det inte snurrar, justerar urfräsningen på pipan så att en kula rullar fritt in i pipan (båda mina originalpipor var lite snea och bromsade kulan). Sen har jag märkt att hophuset sitter för långt fram och det ger problem med matningen. Mäter man och kollar med märkfärg så borde nog hophuset sitta minst 1mm längre bak. Om man inte vill slipa ner lowern så att pipan kommer 1mm längre in så kan man prova att slipa upp hålet lite framåt så att kulorna i alla fall inte stöter emot hophusets kant på väg upp.
Ett annat tips är att byta till Systema hophus och då gärna även pipa, sleve och hop samtidigt. Det hjälper upp ganska så mycket för en billig(?) peng.

Även cylindern kan orsaka missmatning. Kolla så att noozlen är rak, löper fritt (både i cylinderhuvud och in i hophuset) och att skruven som håller pistonghuvudet inte lossnat. När det släppte för mig när jag provsköt bössan direkt från fabrik så missmatade den direkt då nozzlens timing blir fel.

Även shimsningen av buffertuben (stållocket bakom cylindern) kan orsaka matningsfel då fel shimsad buffertub kan göra att cylindern och hopphuset rör sig lite för mycket.

Som ett sista tips så bör du alltid köra med bra kulor. Open Blaster eller GreenDevil har funkat för mig. Andra märken har funkat mindre bra och en del har missmatat från fösta kulan tills påsen hamnade i soptunnan! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Haineko

Inlägg av Haineko »

Gwlyddyn: Will do!

Fearless: Glömde nämna att jag använder Vanaras och Green Devil!
Jag ska prata lite med en polare som håller på med TW mycket mer än mig så att jag kan avkoda det du skriver, för uppenbarligen har jag tagit lite vatten över huvudet och behöver verkligen lära mig mer känner jag.

Annars så är Cylindern väldigt välsittandes utan shimsning och rör sig inte alls när jag skjuter
ALLMÄNT ANTI ALLT AUTO ÖVER 130 M/S
FEAR, A07 'Viking'

Jackjaevel

Inlägg av Jackjaevel »

Hade liknande problem med min TW, bytte hophus till systema och nu funkar det finfint!

Men är relativt okunnig jag med.

Skriv svar