Bra skor? Och är dem här magasinen bra?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Ritokage

Re: Bra skor? Och är dem här magasinen bra?

Inlägg av Ritokage »

Tack för alla svaren!
Har nu övergett idén att köpa dem där kängorna som jag länkade till och istället leta runt lite mer. Men jag ska kolla på dem där märkena som ni sa och jag letar ju efter en sko som jag kan ha ute i skogen i alla väder och helst all terräng. Blir inte heller MC skor.

Angående magasinen så blir det väl då Magpuls PTS midcaps eftersom du sa att beta inte matar ordentligt. Ska dock se om jag kan hitta dem billigare nånstans än vad de var där.

Protnev

Inlägg av Protnev »

Som känga så är det Lowa och Lundhags som ligger där längs upp och tittar ner på resten, som hipsters tittar ner på pojkar i dressman skjortor. Det finns faktiskt inget roligare än folk som hatar på sina gamla känogr efter att köpt Lundhags.
Men för airsoft rekommenderar jag starkt istället ett par låga vandringsskor i Gore-tex. Detta är då skor du ska leta på i friluftbutiker och inte i 5.11 kataloger. De är värda sin lilla tusing. Om du nu vill skydda din vrist så sikta dig in på "mid" skorna. Sen när du känner att du går mil igenom skogen med en tjock rygga eller om du lätt stukar foten, då tittar du in på . Testa dig fram och tänk på vad du vill använda skorna till, även utanför airsoften. Kom ihåg att jämnför priser för då kan du få ett par riktigt jäkla bra för ett reapris.Lycak till
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

nisse

Inlägg av nisse »

Protnev: Mid skor kan vara jävligt sköna om man råkar trampa i en vattenpöl eller något mindre behagligt också!
"Ninjas came with lions"

Nitisk

Inlägg av Nitisk »

Jag har ett par Original SWAT som jag älskar. Tyvärr köpte jag dem med dragkedja på sidan, så de är inte vattentäta. De är i alla fall en av de bästa skor jag haft och som jag, i alla fall nu på vintern, använder dagligen. Har lätt att få ont i fötterna, men har bara känt mig mör med dem efter en mils snabb marsh.
Vet att de har vattentäta modeller också ;)

Protnev

Inlägg av Protnev »

Ligger lite sanning i det du säger nisse men iså fall är det höga skaft som gäller. Anser små fördelar man får från mid slås utav den mobilitet som låga ger. Man "går" inte i vattenpölar, man springer. Om du går i en pöl eller otrevlighet som är så djup att det blir jobbigt för din låga skor, så går du fel :) Med höga skaft (mina ligger på 30cm) kan du gå igenom det mest. Det är därför jag inte nämner den aspekten av mid utan förespråkar att om du ska vandra ordentligt i en skog så ta på dig höga skaft. Nu kan man komma och säga att mid har bättre mobilitet i vristen men det behöver inte vara sant då både mid och höga täcker vristen fullständigt. I en bra hög skafts känga host host lundhags host märker du inte skillanden mellan mid och hög.

Antar att ni förstår hur jag tänker nu :) Bra påpekat

nisse

Inlägg av nisse »

Protnev: Kängor är som musik, du gillar tysk techno medans jag lyssnar på thåström.
Vi kan inte säga vilka kängor som är bäst, dock kan vi ge rekommendationer ifrån våran egen erfarenhet.
Känns som "Köp dyrt, hållbart och gråt en gång" stämmer in på den här fronten med?
"Ninjas came with lions"

Fearless

Inlägg av Fearless »

Har ett par Magnum vattentäta och de funkar skapligt på mina fötter. Trots all reklam som säger motsatsen så krävde de att man gick in dem och kvalitén på innerdelarna lämnar mycket att önska. Yttersidan, sulan och vattentätheten är inga problem men fodret sitter löst, är sytt både snett och med veck samt att den anatomiska sulan passar dåligt i skon Kräver att man klipper lite i den och själva sulan inne i skon har från början några konstiga upphöjningar som man måste "gå bort" innan de slutar irritera..... Men efter 4-5 spel så funkar de bra.

Så mitt tips är nog som andras. Köp Magnum (och liknande) enbart för att priset är lågt och lev med lägre kvalité. Men framför allt, köp vattentäta kängor och då med typ GoreTex och inte som många "urban-chick", enbart ett skyddande lager "hokus-pokus" för att stoppa blod....
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

FaniSkogen

Inlägg av FaniSkogen »

Jag känner mig lite tveksam till alla dessa skor som verkar vara utvecklade och säljföras för airsoft?

Jag ansåg att kängor nog bättre köps från någon som erkänt kan göra kängor. Detta är något du kan använda annars också.

Jag gick och köpte ett par Lundhags och tittar inte tillbaka. Körde på Professional high. Har stått i en bäck med några decimeter högt vatten i en minut utan att bli det minsta blöt.
Aldrig kommit igenom en droppe hittills.

Protnev

Inlägg av Protnev »

Oh ja nisse! Men tror att en bättre jämförelse är anatomi :) Jag har aldrig stukat foten eller något liknande vilket är konstigt på tanke på hur ofta jag är i skogen. Därför försvinner många utav mids fördelar för mig, mid är mycket stabilare i vristen. Att köpa dyrt och gråta en gång stämmer väldigt bra in på kängor men tror att man kommer långt på ett par trekkingskor/kängor för 1/3 av priset.

Vad faniskogen skriver är ungefär vad den vanliga lundhags inköparen brukar yttra sig. De är mest besvikna på att de inte köpte dem tidigare, mig själv inkluderad. :)

Men jag ska ta upp en varningens finger för gore-tex (GTX) pjuxor som är vattentäta. Man får inte glömma att GTX är ett membran och att det inte riktigt pallar att stå i vatten. De är täta mot stänk och språng i pölar men inte av att gå i bäckar. Om de blir blöta innuti tar det också fruktansvärd lång tid att torka (dygn eller två). Därför köper man sig en skalkänga vilket oftast bara är ett läderhölje. Dessa kan man stå i bäckar med som faniskogen nämner och om man får vatten i kängan kan man oftast bara ta av känga och byta strumpor så blir man torr igen. Det enda som suger åt sig vatten i en sådan känga är sulan, som torkar betydligt snabbare (15-30min i mitt fall) än GTX. Problemet är att skalkängor inte andas som GTX skor gör. Vatten in känga stannar i kängan och det blir lätt instängt och svettigt. Detta motverkar man genom ett par jäkla bra strumpor, jag föredrar merinoull. .

Kängor är en jäkla jungel precis som bössa. Därför är det nog bäst att börja med ett par GTX pjux låg/mid från en friluftsbutik :)

Lazt

Inlägg av Lazt »

Efter en 5-6 olika "coola" kängor började jag använda mina "civila" höstkängor (vanliga ecco-goretex för 1500:- eller nått) och det är så jävla mycket skönare (och svalare).
Funkar fint på seriösare vandringar också bara man kommer ihåg som protnev skriver att goretex inte pallar hur mycket vatten som helst. Har aldrig haft trötta fötter pga kängor sen jag bytte.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Skriv svar