Colt m4a1 Cyma full metal "skjuter inte"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Ahalas

Colt m4a1 Cyma full metal "skjuter inte"

Inlägg av Ahalas »

hej hej!

Fick hem min livs första bössa idag, och självklart funkar den inte :), köpte en Multi blanace Charger istället för att använda den som följde med. Laddade batteriet tills det var full och den kopplade jag in det i bössan. Inget hände,... trodde först att jag kanske laddat det för lite så stoppa in det i laddaren men det lyste fullt. fick hjälp av en annan airsoftare som bor i närheten, han sprang över med sitt batteri men det funkade inte heller så det är ju nått som är fel på bössan.

händer ingenting när man stoppar in batteriet, ska jag lämna tillbaka vapnet eller är det någon som tror sig veta vad det kan vara och om det är en lätt fix.
Läste nått om säkringar men kunde inte hitta nån på bössan när jag kollade ner i röret där sladdarna går.

tack på förhand

Xelley

Re: Colt m4a1 Cyma full metal "skjuter inte"

Inlägg av Xelley »

Lämna tillbaka bössan, helt klart.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Majoren

Inlägg av Majoren »

Gör den några ljud av sig när du trycker på avtryckarn eller är det helt tyst?
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Jonaspop

Inlägg av Jonaspop »

Om den "skriker" så kan motorn ha hoppat för långt ner, så var det på min AK iallafall, fick ta loss handtaget och skruva på en liten skruv!

Paxz

Inlägg av Paxz »

Funkar det inte när den är nyköpt så är det bara att åka/skicka tillbaka den. Speciellt om det gäller en svensk åf. Jag kan sitta och säga vad det kan bero på och hur du kan åtgärda det, men skulle du försöka dig på det själv så upphör nog garantin att gälla så har du det smidigt med att åka tillbaka och låta dem ta en titt på det (vilka det nu är) så gör det.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Dj_komodo

Inlägg av Dj_komodo »

För mig har det hänt att kontakten på bössan ibland har varit glapp och man är tvungen att trycka in kablarna i kontakten...

Paxz

Inlägg av Paxz »

Beroende på om bössan gör något läte ifrån sig eller inte så finns det flera saker som kan vara fel. Jag tar upp de vanligaste orsakerna eller mest tänkbara anledningarna till varför en ny bössa vägrar skjuta.

Om bössan ger ett klickande ljud: Kontakter som glappar, oftast pga. att ett stift inte åker tillräckligt långt in den andra kontakten. Gäller dock bara tamiya skiten som oftast sitter på från fabrik. Motorn kan vara för hårt åtdragen eller är helt enkelt dålig. Annars kan batteriet vara kasst eller bara vara dåligt laddat.

Om bössan är helt tyst: Släde som låst sig i SA så avtryckaren inte får kontakt. En säkring som gått, sitter dåligt eller t.o.m saknas eller motorkontakter som lossnat.

De flesta av dessa går enkelt att titta själv och bör inte upphöra garantin. Det bästa du kan göra är att helt enkelt dra iväg ett mail till återförsäljaren och fråga om du kan kolla några av sakerna själv så kan vi vara på den säkra sidan. De är nog lika glada som dig över att slippa skicka och böka i onödan om det är något enkelt fel.

Ahalas

Inlägg av Ahalas »

tack för alla svar, Jag åkte till ÅF och jag fick en ny på studs, :D

Ny som man är till airsoft, händer det ofta att bössorna får lite små fel här o där? vad är acceptabelt?
Funderar på att åka på mitt första spel nu på söndag, har dock börjat snöa och är runt 0 grader. pallar bössan det?

Xelley

Inlägg av Xelley »

Inga problem för bössan där. Kyla gör ju bössan i regel mer ömtålig, men undvik långa skurar med 11.1v lipo så är det no problem. Det som kan hända är att batteriet tar slut snabbt samt att gasvapen fungerar si sådär. Lipo är bättre mot kylig väderlek, så skaffa ett 7.4v lipo om du inte redan sitter på ett.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Paxz

Inlägg av Paxz »

Det inträffar då och då, och antagligen oftare än någon vågar erkänna att man får hem en bössa som inte funkar direkt ur kartong. Men oftast är det som sagt något väldigt simpelt fel som går att lösa utan större ansträngningar. Alla tillverkare har sina måndagsexemplar. Så länge som du handlar inrikes och inte pillar på sakerna själv utan att höra av dig till åf. först så ska det inte vara några problem. Jag tror knappast du behöver oroa dig för en bössa som inte skjuter än på ett bra tag. Isf har du bara extremt otur. Vissa fel får man dessvärre räkna med när allt är original, och även när man väl bytt saker. Det vanligaste "felet" hos en ny bössa är att den som skjuter inte skjuter in avtryckaren tillräckligt långt eller skjuter på semi för snabbt så fjädern låser sig i spänt läge. Och det är egentligen användarens fel och inte bössans i det läget. Detta brukar dock ett kraftigare batteri eller motor lösa illa kvickt. Annars om man har otur så kan något av felen nämnda ovan inträffa.

Ang. airsoft och kyla så finns det ett par trådar här på forumet att läsa om detta. Annars så är det mer eller precis som Xelley säger. En AEG blir skörare, batterier varar inte lika länge (gäller främst NiMh) och hopupen ger inte lika bra effekt när gummit väl blivit kallt. Gasvapen och kyla brukar dock vara en annan femma (inte Co2 drivna) och klarar sällan skjuta mer än semi innan det blir för kallt så de slutar skjuta som de ska.

Skriv svar