Hur skickar ni era grejer?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
FabianP

Hur skickar ni era grejer?

Inlägg av FabianP »

Hej
Jag säljer en pistol med magasin. Inga stora pengar.
Hur brukar ni skicka grejerna? Posten brev?
/Fabian
Lunar
LosPrimosLocos

blunder

Re: Hur skickar ni era grejer?

Inlägg av blunder »

Smågrejer med posten, vanligt brev(gröna kuverten tex).

Större-, tyngre grejer skickas med Schenker.

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Får posten reda på att det är en airsoft i paketet blir det problem, då posten vägrar hanskas med vapen. Har för mig att det är DHL som gäller om du vill vara säker.

Paxz

Inlägg av Paxz »

Schenker vägra skicka vapen de också. Skulle få reda på att det är ett vapen i en försändelse så får man (om man har tur) hämta upp det personligen i Borås där deras huvudcentral ligger.

Är det bara pistolmagasin du tänkt skicka så borde det funka med posten. Jag hade kört på det iaf.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Kimale

Inlägg av Kimale »

Hur ligger det till för alla svenska ÅF som använder sig av posten och andra fraktbolag som inte handskas med vapen? Ta exempelvis Röda Stjärnan som använder sig av posten och Schenker - har de något speciellt avtal eller liknande? Någon som vet det?
How to win a war? Buy a Kalashnikov

Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

Haiden

Inlägg av Haiden »

Skicka med schenker är billigt att skicka paket men
ett problem vi har med schenker här är att vi endast har ombud ingen terminal så paketet får inte vara längre än 70 cm. Surt som fan om man ska skicka vapen som är lite längre.

Paxz

Inlägg av Paxz »

Vad jag vet så gäller det andra regler för företag än privatpersoner. Men någon som vet hur det ligger till för företag (typ Adam) får gärna förtydliga detta så man vet helt säkert.

Jag har valt att bojkotta Schenker helt. De har lyckats slarva bort paket med kolli-ID spårlöst flertalet gånger. Har man sen inga starka bevis på vad det verkligen är i paketet så kan man se fram emot två biobiljetter eller två trisslotter som kompensation. Skulle du ha kvitto och allt på vad det är i paketet, vilket kan vara svårt mellan privatpersoner (är det airsoftvapen så gäller dock inte detta då de inte hanterar det) så ersätts man med max 1500:-, oavsett vad det du skickat är värt.

Skulle du dessutom skicka vapen med Schenker och det upptäcks så får man åka och hämta paketet i deras huvudcentral i Borås. Har man inte möjlighet till detta så kasseras paketet. Schenker är billigare, men posten leverarar iaf även om de kan vara dubbelt så dyra. Dessutom så har posten aldrig tagit mer än 2-3 dagar att leverera. Schenker har ibland tagit veckor.

Hur sen andra företag hanterar upptäckten av vapen i paketen vet jag inte, har bara råkat ut för det med Schenker (flera gånger dessutom). Varken DHL, Posten eller Schenker hanterar egentligen vapen. Det står klart och tydligt deras "Fraktavtal och villkor" på deras hemsidor. Det är knepigt, riskabelt och otillåtet att skicka vapen inrikes. Åtminstone om man vill komma billigt undan.

Ska man skicka "rätt" så måste man skicka som "Värde", och då ska vapnet delas upp till flera kollin och skickas seperat. Denna tjänsten är dock svindyr, men är nog det enda sättet som är helt tillåtet som det ser ut nu. Nu vet jag iofs inte hur det ligger till med Bussgods, men dem hade jag inte skickat ens ett vykort med.

Det finns mer att läsa om detta i denna tråden, även om den gäller vapen som skickas från utlandet. http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... ker#p84876
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Skriv svar