Eldavbrott / Batteri ?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Rizzla

Eldavbrott / Batteri ?

Inlägg av Rizzla »

Ovan med Ptw så ha tålamod..
Har ny Ptw Supermax -12 Challangekit ( satt ihop själv ) och körde första riktiga spelet häromkvällen.( Inomhus på endast semi med 90 cylinder )
Fick eldavbrott efter ca 600-700 skott på första batteriet, bytte batteri och fick iväg typ 400-500 sen eldavbrott.
Med eldavbrott menar jag : stopp, kolla magasinet / kammaren, ändra eldläge, kolla bolt re.. . Tog bort battriet och satte tillbaka det, fick iväg några skott sen stopp igen, kändes också då som den roterade slöare.
Vid stopp och byte av eldläge från save till semi, en blinkning, när jag sedan trycker av och inget händer, upprepade blinkningar.
Enligt manualen så tyder detta på svagt batteri. Tycker dock att jag borde få iväg nästan det dubbla antalet kulor, eller ?

Jag hade Gbb innan så ganska grön på allt med batterier och laddning. Bifogar bild på Batteri och inställning på laddaren.
Batterierna är nya och legat på storage innan spelet.
Motorn är den nya versonen som är helt inkappslad.

Dåliga batterier / Fel batterier ? / Dåliga lödningar ? ( av mig )
Vad tror ni ?

FabianP

Re: Eldavbrott / Batteri ?

Inlägg av FabianP »

men de var inte "storage-laddade" när du körde?
Lunar
LosPrimosLocos

Rizzla

Inlägg av Rizzla »

he he nej

Fearless

Inlägg av Fearless »

Om du hade laddat LiPo't fullt innan spel så kan nedan vara ett tips. Har du bara stoppat i dem i bössan utan att ha laddat dem efter att du fått dem från HK så ska du bara få ur runt 500-700 skott ur 1200mAh.

När motorn är ny så kan den dra mer ström innan kolen är inslitna. Det kan också komma skit mellan kolen och rotorn under inkörningen som gör att den kan dra lite mer ström.
Du kan också ha något som går trögt i lådan och då drar den också ur strömmen fortare.

Du har inte märkt att det luktar lite varmt om bössan eller att LiPo't/kontakten/kablarna var varma efter ett stopp? Samma sak med motorplattan/handtaget. Kände du att de var varma? För var de det så har du ett ganska så stort strömuttag någonstans ( t ex trög låda eller problem med motor/kolen).

Problemen ovan hade jag på min DTW trots inkörning under vatten m.m. Kunde skjuta runt 200 skott single sen varnade den att spänningen var för låg på ett storageladdat 3s 1200mAh LiPo (samma som ditt). Men ett nertag av lådan en andra gång (första var för att räta ut den då ena halvan fått sig ett slag innan motering så allt satt snett och gick lite tungt) och att jag tog bort kolen, rengjorde dem ordentligt (samt ankaret) och såg till att kolhållarna monterades så rakt som möjligt förhållande till axeln så går min DTW både bättre, svalare och blir inte alls lika varm som innan. Nu skjuter jag lätt 600 kulor på storageladdningen och uppemot 2000 på ett fulladdat utan problem.

Sen är det viktigt att du vet att du laddar LiPo'na fulla. Mäter du på dem med en voltmeter så ska de i storageläge ligga på 3,8v per cell och fulladdat 4,2v per cell. Du kan mäta på balanseringskontakten där svart är jord och sen är varje färgad sladd för varje enskild cell. De ligger i serie så första sladden bredvid jord visar första cellen medans de övriga plussar på för varje ny cell. Så ett fulladdat LiPo ska ge 4,2+8,4+12,6 eller 12,6 på själva matningskontakten. Någon lite variation på en tiondels volt är helt ok.
Anledningen till att du ska mäta med voltmeter och inte lita på laddaren är att laddaren kan ha lite för billiga komponenter eller att mjukvaran inte riktigt är kalibrerad och ladda ackarna lite lågt.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Rizzla

Inlägg av Rizzla »

Enligt laddaren låg dom på 4,20- 4,20- 4,19 när den laddat klart har jag för mig.
Vid lödningarna på motorn så blir det ganska varmt märker jag om jag testkör med handtaget borta o jag håller I motorn, Dåliga lödningar ?
Köpte ju ett challangekit där växellådan var ihopsatt, men det är väl bara nyttigt att plocka isär den o kolla ( lära sig ).
Batterierna ( kablar/Kontakterna) var inte varma efter stopp.
skaffa en voltmeter ska jag.
Fråga ; hur tungt/lätt ska rotorn rotera ? svårt att beskriva kanske men iaf

Fearless

Inlägg av Fearless »

Du ska bara känna att magneterna håller emot. I mellanläget, någon ynkans mm, så ska de gå lätt och du ska inte känna av att det kärvar något.

Att nederdelen på motorn blir ordenligt varm, förutom att något går trögt, kan ju ha att göra med att kolen inte slitits in ännu eller att de sitter lite snett. Ett annat problem kan ju vara att det går tungt för att motordrevet sitter lite för högt upp och gör så att det går trögt. Vet tyvärr inte måttet där men det kanske någon annan vet?

Om du ser att både kablen och bläcket har blankt lödtenn som omsluter dem så är nog inte din lösning problemet. Har de däremot en mycket matt och gråaktig lödning samt att du ser att de inte är helt omslutna av tenn så kan du ha en kalllödning som strular lite. Google på det så ser du hur en riktig lödning ska se ut.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

seamaster

Inlägg av seamaster »

har du provat om gearboxen rullar lätt utan motorn ?

Skriv svar