Val av pipa? Samlingstråd
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: Val av pipa? Samlingstråd
Absolut. Även om pipan inte är för stor för cylindern får man dessutom räkna med högre utgångshastighet när man byter till längre pipa. Längre accelerationssträcka ger högre hastighet. Det kan knuffa upp en i en vapenklass man inte hade tänkt sig, med allt vad det kan innebära.

Vilken innerdiameter är optimal för en DMR? Har hört att man ska ha 0.08mm spel mellan kula och "pipväggen" men väldigt många använder ju sig av 6.01mm pipor vid DMR bygge. Har hört mycket om att Orga magnus 6.23mm pipa ska vara oerhört bra, jag är lite förvirrad kan man säga.
Det som har blivit skrivet går lite isär. Olika filosofier..
Det som jag fått fram är att tight bore inte nödvändigtvis ger bättre precision utan det är i slutändan kvaliteten på pipan som avgör.
Många har sagt att orga ger bra precision men lägre m/s.
Jag låter experterna säga mer i ämnet.
Det som jag fått fram är att tight bore inte nödvändigtvis ger bättre precision utan det är i slutändan kvaliteten på pipan som avgör.
Många har sagt att orga ger bra precision men lägre m/s.
Jag låter experterna säga mer i ämnet.

Vad är den bästa längden på innerpipa för att få bra precision? Läste något om att över 450mm så blev precisionen sämre, är detta sant?
Tänkte bara tillägga att Cyma M14 Socom och M14EBR båda har 440mm långa innerpipor.
M14EBR har dock gott om utrymme för att stoppa in en 455mm utan att den sticker ut.
M14EBR har dock gott om utrymme för att stoppa in en 455mm utan att den sticker ut.
Hej gott folk, jag har precis skaffat mig lite uppgraderingar till min SW m24 och undrar vilken piplängd jag bör ha till denna cylinder med m160 fjäder; http://airsoftpro.cz/eshop/product_info ... ts_id=2614
Har just nu en PDI .01 raven 485mm pipa men har har märkt att jag har en brutal spridning på mina kulor (Både innan m160 fjädern och nu).
Kanske är en riktig noob nu men fattar inte ett smack av tabellen från sida 1 (har försökt)
Jag skulle vara djupt tacksam för ett svar!
Har just nu en PDI .01 raven 485mm pipa men har har märkt att jag har en brutal spridning på mina kulor (Både innan m160 fjädern och nu).
Kanske är en riktig noob nu men fattar inte ett smack av tabellen från sida 1 (har försökt)

Jag skulle vara djupt tacksam för ett svar!
Det beror kanske på att tabellen är avsedd för AEG cylindrar? 

ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Haha, tack så hjärtligt Ohman!
Det kan nog behövas en tabell till, för rekommenderad piplängd.. Testade en 650mm på m160, och bytte sen till en 509 av samma märke och bössan steg då 10ms.
Jobbar på Röda Stjärnan