GPS

jocke83b

GPS

Inlägg av jocke83b »

Jag ska köpa mig en GPS.
Främst för navigation på storspel samt vandringar.

Skulle behöva lite tips på prisvärda och vettiga GPSer.
Vad använder ni andra?

Letar efter något i 2000:-klassen kanske :S

Är detta felplacerat så får ni slå mig på fingrarna

Bay Cat

Re: GPS

Inlägg av Bay Cat »

Garmin eTrex

MartinN

Inlägg av MartinN »

Jag kör med Garmin Foretrex 401. som jag är väldigt nöjd med.
Fördelar
- Lång batterikapacitet, runt 14timmar aktiv användning.
- Vanliga AAA batterier, snabbt byte och du kan ha flera med dig vid storspel
- Hittar satelliter snabbt, oftast under 30sek.
- Kan samkoppla med pulsband om du vill ha den till löpning.
- Mycket exakt, under 10m
- Liten
- Displayfönster går att anpassa efter de värden du vill se.
- kan samkopplas med PC i efterhand och du kan analysera din rutt över en karta med hjälp av garmins egen programvara, det går även att ladda över datan till google earth. På samma sätt kan man göra en rutt i google earth och ladda över den i GPS'en.

Nackdelar
- Ingen möjlighet att ladda in karta i GPSen

Hade en Foretrex 301 innan. Skillnaden mellan dessa är att 301 inte har stöd för pulsband och att 301 läser av höjden med hjälp av att mäta avståndet till satelliterna medan 401 har en inbyggd barometer som med hjälp av lufttrycket läser av höjden. 401 är mer exakt i höjdmätningen men den fungerar inte i flygplan som har trycksatta kabiner... För min del hade 301'an räckt men jag fick möjlighet att byta upp mig kostnadsfritt.

jocke83b

Inlägg av jocke83b »

Härligt. Ska kolla dessa.
Men har redan nu fastnat lite för Garmin eTrex® 20.
Någon som använt den?

Thinker

Inlägg av Thinker »

Gillar min "Garmin eTrex Legend HCx", har två olika microsd med kartor till den, en med fritidskartan över sverige och en med hela europa+nordafrika som vägkarta. Gillar dess funktioner och att den har 2xAA batterier (försöker se till hålla mig till så få olika batterityper som möjligt ute på spel). eTrex modellen med inbyggd elektronisk kompass är onödig (och var försiktig så du inte har kompass/elektrisk kompass jämte elmotorer i AEGs osv)

Jag har den i västen på alla spel, även små söndagspel, då jag gillar att använda dess tracklog vid spelets slut, men generellt har jag igentligen liten användning av den förutom i vissa lägen på storspel, oftast räcker en spelkarta, kompass och bra orienteringsinne väl, men är man mitt inne i en stor skog, speciellt nattid, är det trevligt att få en fixpunkt för att ta ut rätt riktning. Men jag har även använt den som bil gps nere i marocko (då jag inte fick tag på karta till min bil gps) och ute på vandringar och skidåkning runt om i europa som pyreneerna och alperna.
This space intentionally left blank

MartinN

Inlägg av MartinN »

Just ja, glömde den största fördelen med Foretrex'en, du har den på armen som ett vanligt armbandsur. Den har ju även korrekt tid, timer mm. så man behöver ju ingen vanlig klocka.

Skriv svar