Lackera?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Happy Gilmore

Lackera?

Inlägg av Happy Gilmore »

Hej ! Jag har funderat ett tag på att lackera min bössa, är det något speciellt man måste göra innan som förarbete för att få ett så bra resultat som möjligt? och är det något annat man måste tänka på?

Lägg gärna upp blider på era vapen om ni lackat dom, då kanske jag får inspiration till val av camo etc.

MvH Happy

ohman

Re: Lackera?

Inlägg av ohman »

Beror på vad du har för material. Men en grundläggande rengöring skadar aldrig, och grundfärg hjälper till att få färgen att fästa (dålig ide om du vill ha slitage dock). Att "rugga" upp ytan du ska måla på hjälper också färgen att fästa bättre, använd något fint sandpapper till detta i så fall.

Jag har målat en del olika bössor, bland annat dessa
download/file.php?id=1576&mode=view
download/file.php?id=4491&mode=view
https://picasaweb.google.com/1175418487 ... 9351780098
Senast redigerad av 2 ohman, redigerad totalt 0 gång.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Happy Gilmore

Okej, jag är lite för den där slitna looken, tack för ett mycket bra svar. Kan tyvärr inte se bilderna, vet inte varför.

Med vänlig hälsning Happy

ohman

Inlägg av ohman »

Uppdaterade bilderna med länkar istället, se om det fungerar bättre.

Om du vill ha sliten look så rengör bara innan du målar, lacka inte färgen innan du använder bössan i spel. Över tid uppstår ett trevligt slitage, efter det kan du välja att lacka eller låta den vara och bättra på vid behov.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Schultz

Inlägg av Schultz »

Bild

Alla mina bössor är målade på liknande sätt. ingen rengöring eller så innan, så det slits snyggt där det ska när man använder det.
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Happy Gilmore

Yes, nu blev det bättre, riktigt snyggt på g36:an

Vad ska jag rengöra med då?

MvH Happy

Edit: Grymt snygg bössa där Schultz!

ohman

Inlägg av ohman »

Bra fråga :) Jag brukar bara ta valfri sårrengöring från medicinskåpet och torka av med innan. Men det finns garanterat något som är bättre :D

Happy Gilmore

Okej så något i med alkohol i typ?

Edit: Och juste, vilket märke ska man använda på färgen tycker ni? :)

ohman

Inlägg av ohman »

Krylon är jädrigt lätt att jobba med och Fosco har fungerat bra med, nackdelen med de två är att de inte har ett jätteutbud i färger. För att hitta rätt färger till G36an var jag tvungen att använda Montana Gold (+ specialbeställd färg från färgaffär för att matcha militärens mörkgröna färg). Montana är verkligen inte lika bra eller lätt att använda som Krylon/Fosco.

MarLin

Inlägg av MarLin »

T-Röd för rengöring, Ta en trasa och fukta lite med T-Röd så blir det bra. Eller som jag gjort en gång då jag inte hade T-Röd hemma, Fuktade en trasa med vanlig absolut vodka, Funkade fint det med. Ett tips är att ta en trasa som inte luddar. På vissa bössor kan sprit vara för starkt och lösa upp orginalfärgen så prova först någonstans där det inte syns innan du går över hela bössan.

Vid ett par tillfällen har jag använt mig av en så kallad magic trasa med varmt vatten och det har fungerat utmärkt om bössan inte dryper i fett. Trasan är en vanlig städtrasa i microfiber och går att köpa tex på clas olsson för några tior och dom är luddfria.

Val av färg är inte heller så svårt, Antingen färg avsedd för ändamålet som tex Krylon som du hittar här.
http://www.strikerairsoft.se/tillbehor/ ... yfarg.html

Eller använda graffitti färger som tex Montana Gold som du hittar här.
http://hlstore.com/sv/konstnarsmaterial ... 400ml.html

Jag personligen har aldrig provat Krylon så jag kan inte svara på hur den är jämfört med Montana Gold mer än att vissa säger att Montana färgen ibland kan bli lite för blank.
Har dock inte märkt detta själv, Har målat ett antal bössor och en hel bil men aldrig råkat ut för det fenomenet. Men jag vet att om man målar för tjocka lager med färg så kan detta uppstå med vissa färger, inte bara Montana gold alltså.

Hemligheten är att lägga tunna lager i flera omgångar och låta det torka ordentligt mellan varven. Montana Gold färgen blir nött och sliten i looken när du använder bössan.
Om man inte vill att den skall bli det kan man lägga ett lager matt klarlack överst så håller det lite längre.

Fördelen med Montana Gold är att det finns massor med olika nyanser och färger, 204 om jag inte minns fel. Och så är den relativt billig.

Här kommer bilder på grejor jag målat med Montana Gold.

Min SCAR.
Bild

Lagbilen.
Bild

Bild

Bild

Min EBR.
Bild

Min hjälm.
Bild

Diverse bössor.
Bild

Bild

Bild

Bild
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Skriv svar