lite random frågor o tankar

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Conny81

lite random frågor o tankar

Inlägg av Conny81 »

hejsan...

har bara lite tankar och funderingar jag är nyfiken på :)

Sportline vs Proline modeller vad gör den ena bättre vs sämre än den andra , ser att d säljs många sportline som startkit..

PTW vs Uppgraderad Proline ( typ precionspipa hop upp fjäder osv)

0,20 gr kula eller 0,25 gr kula för otrimmad bössa ( sj tycker jag att det grupperar bäst med 0,20 , just nu guarder kulor har 0,25 greendevil oxå)

Hur lång tid tar det ca att kunna spela det jag är mest intresserad av , som milsim , storspel med realism uppdrag planering osv..

gas vapen kontra co2...

Har nyligen börjat spela och gillar att spela vanlig "soldat" dvs ikke sniper men är intresserad av sniper oxå när kan man börja tänka åt det hållet? Kör just nu blandat multicam med vanlig od grön.. ( ekonomisk bit ang kläder) kör som " rebell / legosoldat tilsl jag ingår i ett team av multicam det som lockar...

Kan man vara med i mer än ett team samtidigt? ( ej samma spel det förstår jag)

kanske många skumma frågor men ville kolla lite :)

MVH conny

AKalrss0n

Re: lite random frågor o tankar

Inlägg av AKalrss0n »

Hej

Många utav dina frågor finns det redan fina trådar med bra information. Men jag ska hjälpa dig.

1. Jag kan inte skillnader mellan pro/sportline. Det jag kan rekommendera är att läsa följande tråd för att bli klokare i val av vapen. http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =117&t=496

2. PTW läser du om här: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =85&t=1006 (Riktigt bra tråd)
Bra utdrag ang. din fråga:

"Är en PTW bättre än en AEG?
Bara för att du betalar en större summa pengar för en PTW istället för en vanlig AEG betyder det inte att den automatiskt håller bättre och skjuter bättre. Du betalar för tekniken, designen och funktion men den kräver fortfarande underhåll och lite ingångskunskap. Jämför det med att köpa en lite fräsigare sportbil eller en familjebil. Sportbilen behöver också service och underhåll, och vansinneskör du sportbilen kan den också gå sönder. Räkna då också med att delar till en sådan troligtvis kostar mer än något du kan köpa från biltema till familjebilen. Båda kommer dock ta dig från punkt A till punkt B och går utmärkt att köra med, precis som en AEG går utmärkt att spela med. En PTW är snarare för det personliga upplevelsen mer än att vara ett bättre vapen rent spelmässigt. Givetvis beror det på vilken AEG vi pratar om. Något direkt ur butik eller som någon bytt ut alla delar på, finslipat på i flera timmar och byggt till ett "monster"? Jämförelsen är svår då den inte är specifik."

3. I min mening så ska man använda de kulor och kulvikt som man själv upplever funkar bäst.

Denna skrivelse hittade jag på Rödastjärnans hemsida ang. val av kulor
Kan användas som riktlinje:

"Du behöver olika kulvikter beroende på vilken utgångshastighet du har på din airsoft. Om du har för låg vikt så viker kulan av från sin optimala bana i luften. Har du för hög vikt så förlorar du hastighet och räckvidd. Nedan ser du en kort guide till vilken kulvikt som passar dig. Tänk på att själv testa dig fram, vad som fungerar för vissa kanske inte fungerar bäst för dig.
90 m/s 0.2 gram
100 m/s 0.23 gram
120 m/s 0.25 gram
120+ m/s 0.28 gram"

Här finns en tråd som tar upp kulor rent kvalitetsmässig och prismässigt: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=20&t=572

4. Jag har ännu ej deltagit i något milsim (Tog tag i airsoftlirande seriöst i somras igen) .Min anledningen till att jag ej deltagit är pga att jag anser mig inte ha tillräckligt komplett utrustning ännu. Jag spelar ej tillsammans med något lag och till följd så vet jag inte heller vad jag vill rikta in mig på.

Här är ett utdrag en tråd som behandlar val av vapen, men finns ett litet stycke ang milsim: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =117&t=496

"Vissa nöjer sig med en originalbössa och ett Hi-cap-magasin. Det är inget fel med det om man anser att man som airsoftspelare vill lägga ribban på den nivån. MilSim däremot (eller "Military Simulation") är en speltyp i vilken arrangör och spelare hjälps åt att med airsoftvapen simulera och/eller replikera militära aktioner. I MilSim-sammanhang strävar man efter att ha korrekta och så verklighetstrogna vapen som möjligt, så korrekt och komplett utrustning som möjligt (uniformer, riggar, ryggsäckar, hjälmar, mat och fordon) och spelar scenarion som som i så stor utsträckning som möjligt skulle kunna vara verkliga. Att spela MilSim är förenklat sett en blandning av airsoftspel och seriöst rollspel.

När man spelar MilSim så väljer man vapen efter vilken karaktär man spelar. Nybörjare har oftast varken tillräckligt med utrustning eller erfarenhet för att kunna njuta av MilSim. Den här speltypen ställer höga krav på de medverkande och är en speltyp som man antingen växer in i med tiden eller inte alls. MilSim är roligt beroende på vad man som airsoftspelare vill ha ut av hobbyn."

5. Här är en som undrade samma sak fast specifiera pistol: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... Gas+vs+co2

6. Ang. sniper så finns det en bra tråd här: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=84&t=269

7. Det är klart att man kan. Men frågan är bara om det finns tid eller någon mening att vara med i två lag? Kan tänka mig att i ett lag, så vill man att alla medlemmar ska lägga 100% fokus på deras lag, istället för 50% fokus.

mvh Anton

Fearless

Inlägg av Fearless »

Skillnaden mellan Sportline och Proline är oftast att Sportline ä gjorda i billig plast, har enklare grejor internt, t ex hopuphus i plast, innerpipa i billig alu, samt lite enklare delar i gearboxen. Oftast känns de lite veka i sin konstruktion. Proline är i metall där originalet är det eller så är det armerad plast av bättre kvalité, hopuphus i metall, innerpipa i stål/mässing, bättre delar i gearboxen. Proline känns oftast mycket stabilare att hålla i än motsvarande Sportline. Enligt mig är Sportline mer att se som leksaker och Proline bössan för de som är lite mer seriösa i sitt utövande.

PTW är egentligen bara en bössa med lite mer elektronik i och en lite annorlunda lösning på gearboxen. Fördelen är enkla fjäderbyten och ett rappare avtryck. Nackdelen är att de är avancerade att meka med, har känslig elektronik, kostar en förmögenhet i inköp och att få dem att gå bra, skjuter varken längre eller bättre än en vanlig AEG.

Kulvikten är avgörande för hur stabilt kulan går och hur länge den behåller sin hastighet. Att 0,20 har högre utgångshastighet betyder inte att den går bäst eller längst. I mina bössor går .25 både längre och rakare än .20 trots att de har 15m/s lägre utgångshastighet. Detta är något man får prova sig fram och jag skulle inte bli förvånad om jag kommer ännu längre med .30 pga av att de har större massa och behåller sitt moment längre?

Gas funkar bra så länge det är varmt ute, skjuter något mjukare än CO2 och är enklare att ladda och billigare per skott. Blir det under +10 och framför allt minusgrader så är Greengas en för kall gas och då fryser ventilerna i magget och du dumpar all gas på första eller andra skottet. CO2 däremot skjuter hårdare (högre tryck) vilket gör att de inte alltid är CQB-tillåtna, klarar lägre temperatur, kan vara lite meckigt att byta patron (oftast behövs verktyg).

Angående milsim så är det bara pengar som styr för att du ska kunna köpa rätt utrustning. Taktik och spel däremot blir du aldrig fullärd i. Att ha gjort lumpen som skytteslusk underlättar annars är det bara att plugga taktik för skyttegrupp/pluton eller vara med ett gäng som just tränar detta.

Spela som Sniper är väldigt ensamt och du ska helst ligga still och vara nöjd med att ha skjutit ut några få personer på ett spel. Spela hellre som Semisniper/DMR i en grupp om du vill ha lite mer action.

Sen kan du klart vara med i fler team om du vill. Det beror ju helt på vilka krav dina team har, hur mycket tid du har och vad teamen anser om att du är en "överlöpare"! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Schultz

Inlägg av Schultz »

1. sportline brukar väl vara i plast eller med mindre tåliga delar än proline. Lär funka lika bra att spela med i utgångspunkt med intrycket är nog bättre på en proline.

2. jag skulle välja PTW alla dagar i veckan om du har pengarna. Helt fantastisk respons och ett riktigt stabilt intryck (samt RS-storlek på pistolgrepp, mycket mer bekvämt) gör mycket. Möjligheten att gå från m90 till m170 utan att byta mer än en cylinder är även det smidigt. PTWer är dock inte felfria utan kräver underhåll och vissa modifikationer för att fungera som bäst. Deta gäller speciellt motorerna som kan rulla i flera år eller klara ett halvt magasin, väldigt hit and miss. PTW-boxen är väldigt enkel att meka med, mycket enklare än en vanlig V2.

3. Jag kör minimum 0.25 i alla mina bössor, men ofta 0.28 eller 0.30, även med CQB-trim. Detta då jag upplever att kulorna går längre, rakare och med bättre precision - men visst tar det längre tid för kulorna att komma fram. Beror lite på om du ska spela mest CQB eller i skogen, i CQB spelar kulvikten i regel väldigt liten roll då det är så korta avstånd ändå.

4. Jag har inte deltagit i något milsim eller storspel ännu men jag skulle säga att det beror mycket på bakgrund och färdigheter. Vissa spel kräver väldigt mycket av en psykiskt och fysiskt medan andra inte kräver mer än att du har utrustning som påminner om en viss armé. Andra spel har väldigt höga krav på gear och i sådana fall gäller det att du har korrekt utrustning vilket i princip bestäms av din förmåga att undersöka samt din plånbok.

5. CO2 kickar bättre och klarar svensk vinter bättre men innebär samtidigt mer slitage. Gasdrivet är enligt lag inte tillåtet utan licens (som inte går att få) men det är bara tullen som bryr sig om detta så du behöver inte vara orolig att polisen kommer och knackar på dörren.

6. Du kan börja tänka på att spela som sniper precis när du vill men det brukar avrådas nybörjare att spela som sniper eftersom det ofta innebär en besvikelse jämfört med förväntningar som kanske kommer från dataspel samt kan innebära en ökad skaderisk om man är lite väl skjutglad och har högt trim.

7. Det bestämmer de lag som du vill vara med i ;)
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Conny81

Inlägg av Conny81 »

Tack för alla svar :)

Uppskattas

Sj kör jag en proline bössa en lmt defender cqb (120 bössa) chronar 115-117

testatde alla magasin med olika vikter på kulor 0,20 gurader kulopr grupperade sig bäst både semi och auto... ( på ca 5 meter) där spred sig 0,25 greendevil kulorna sig mer.. :/

ang team och spelstil ja jag får se vad tiden utvisar men vet jag vill ha mer än ett par timmars spel en dag , gärna fler dagars spel och med realism till 100% så man hela tiden e på sin vakt och tar det på 100% allvar :)

mvh conny

Schultz

Inlägg av Schultz »

på 5 meter? :P

Skjut på minst 30-50 för att jämföra :)
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

ohman

Inlägg av ohman »

Som Schultz säger, du behöver skjuta på längre avstånd för att få en uppfattning, personligen skulle jag inte använda 0.20 till något utom möjligen inomhusspel. Vanligtvis kör jag 0.28 på allt, inklusive CQB/Inomhusspel. 0.20 är näst intill hopplöst att spela med utomhus och i skog, de tar sig knappt genom buskar, och om det blåser hamnar de precis var som helst :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Conny81

Inlägg av Conny81 »

jag testade hemma då jag ej har möjlighet o testskjuta nånstani närheten..

m,en får se på lördag oi spelet i dalby ska testa båda kulvikterna där ... men på min förra bössa med 0,25 kula och d va en 95 bössa så nådde d knappt fram ens 30 meter.. o kulorna föll som stenar men med 0,20 så nå¨dde d fram o prickade bättre

min bössa e helt otrimmad och orginal från låda.. ja kommer ej köra inomhus ännu ändå inte förrens jag skaffat en bössa att ha inomhus :)

man kanske bordel ägga sig på 0,23 kula då precis mittt emellan ju :) lördagens spel får ske mestadels med 0,20 för dom har ja gott om ska va glad om ja har 500st 0,25 kulor kvar.. :P

jag valde en proline som första vapen för ville ha något som kändes stabilt och inte kändes plastig :)

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Om kulorna inte når 30 ens så har du något knas med hop-en (du har väl ställt hop upen?).

Min sidearm, pistol, når 30m med 0.28.
<insert 'cool' one-liner here>

Conny81

Inlägg av Conny81 »

den var både ställd o ch kollad av en del men d hjälpte inte.. men bytt vapen nu och nu funkar det :)

se om någon kan kolla över hopupen på lör i dalby då vapnet e nytt och inte inställt men prickar bra på kort avstånd..

en sak jag vet som gammal skytt e när man ställer in ett sikte ska man börja på korta avstånd och sen öka för att se hur d sprider sig ( elitbågskytt förrut)

lördag återstår och se vilken kula som kommer gå bäst får spela me dom jag har o har mest 0.20 just nu :/
0,25 säger många e bra kula visst ej lika snabbt men går rakare och jag har ej precisionspipa ännu...

ajaj e ny på detta så återstår o se vad som faller mej i smaken :)

mina vapen har detta som utgång : Lmt defender cqb 120 ms .... chronar 115-117 med 0,20 gr kula
Pistol colt 1911 a1 kwc Co2... 107 med 0,20
Pistol Sti tacmaster dessert 110ms med 0,20

pistolerna tycker jag träffar bäst med 0,25
och gevärret fungerar bra med 0,20

men som sagt vi får se till helgen :) man tager vad man haver tror ej en kula kan vara bättre än en god skytt alt dålig skytt :) nog lite han som håller i bössan oxå som d handlar om :)

Kulorna jag har hemma är :

Guarder 0,20 gr
Greendevil biokulor 0,25 ( men dock bara typ 500 kvar max)

Skriv svar