Importera GBBR i delar. Är det OK?

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
FaniSkogen

Importera GBBR i delar. Är det OK?

Inlägg av FaniSkogen »

Vet någon hur det är med detta? Finns paket att köpa med GBB-vapen i delar för relativt billiga pengar. Alltså alla smådelar för sig så allt kan separat räknas som reservdelar. Dock befinner sig ju alla i ett och samma paket. Men det bör väl inte kunna kallas för ett komplett gasvapen?

Någon som har erfarenhet om ifall detta är OK att importera?

Mason

Re: Importera GBBR i delar. Är det OK?

Inlägg av Mason »

Låter intressant. Kan du länka?
Lyckas du köpa med Co2 magasin och Co2 märkning kan det vara möjligt, men inget är ju säkert med våran tullmyndighet. ;)

FaniSkogen

Inlägg av FaniSkogen »

http://www.evike.com/products/39321/

Där har vi ett exempel. Den går nog enbart på gas. Men magasin ska vara OK vad jag läst.

Mason

Inlägg av Mason »

Det bör gå att hitta billigare i Asien. Evike är ju amerikanskt och då automatiskt en mellanhand extra.
Hittade en intressant tråd här.Det kittet var billigare. Paketet innehåller inget magasin så lägger man i ett Co2 i beställningen kan det gå. Lovar inget. Dock så skulle ett daytona HPA kitt vara bättre på alla sätt enligt mig :)
http://www.gasguns.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=10248
http://shop.ehobbyasia.com/gandp-wok-m4 ... -frog.html

FaniSkogen

Inlägg av FaniSkogen »

Ja det där ser ju ut att vara ungefär samma kit?

Jo, daytona ser fint ut, men satans vad dyrt det verkar vara. Lite andra pengar där :)

FaniSkogen

Inlägg av FaniSkogen »

För information så har jag idag pratat med tullverkar, polisen och sedan statens kriminaltekniska laboratorium. Har nu skickat in ett mail till SKL där de ska kika vidare på frågan.

Gäller alltså att importera komplett gasvapen i delar. Alternativt enbart kroppen. Förhoppningsvis kan vi bringa lite klarhet i detta.

MarLin

Inlägg av MarLin »

Förstår inte riktigt poängen med tråden? Frågan som ställs är om det ok att importera gbbr, i delar?

För isåfall är svaret, Nej. Det är inte mer lagligt för att man tar in det i delar då GBBR bössorna är olagliga enligt den svenska vapenlagen.
Sen kan man diskutera detta hur länge som helst om man vill men lagen säger nej vad det gäller GBB/GBBR.

Trots det så har ju nästan alla airsoftare minst en GBB/GBBR i sin ägo och än så länge har ingen blivit inburad för detta.

Tullen lär defentivt stoppa ett paket med en GBB/GBBR i. Dvs om dom förstår vad det är i paketet. Det går att ljuga för dom om innehållet men då bryter man återigen lagen.
Det verkar dessutom vara ett rent lotteri om man får igenom grejorna eller ej.

Men enligt lagen, som tullen följer till punkt och pricka så släpps det inte genom varken kompletta GBB/GBBR, Delar eller reservdelar till dessa vapen.
Ej heller magasin.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

FaniSkogen

Inlägg av FaniSkogen »

Är du helt säker på allt detta?

Att folk har gbb hemma är nog inget lagen säger något om. De Finns ju att köpa hos svenska återförsäljare.

Det är just själva importen för privatpersoner som är olaglig vad jag förstår.

Men magasin och reservdelar har jag fått för mig är ok?

Är du helt säker på allt det du skriver?

MiqaFox

Inlägg av MiqaFox »

Alla vapen som drivs av annat än luft, fjäder eller CO2 är licenspliktiga, som lagen ser ut i dagens läge.

Att man skulle kunna ta in ett licenspliktigtvapen bara för att det är i delar är lite naivt att tro.

Vissa delar är okej att ta in, men långt ifrån alla. Tänker inte säga så mycket mer än så då jag inte har allt i huvudet och inte orken att leta upp exakt vad som gäller. Vill du vara säker så är det bästa att läsa på vad som står i lagen.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

FaniSkogen

Inlägg av FaniSkogen »

Men hur kan det komma sig att vi kan gå och köpa detta licenspliktiga vapen hos en svensk återförsäljare utan att inneha någon licens?

Jag har säkert missat någon detalj där, men jag antar att det är just detta som gör det hela så märkligt?

Men även min magkänsla håller med er. Men ännu har jag inte kunnat läsa en post av någon som säger sig säkert veta. Känns som det mesta är spekulationer.

Själva anledningen att jag hört mig för och spenderade en timme i telefon med olika myndigheter är för att jag vill veta.

Det ska bli intressant att få veta svaret av SKL.då även om det blir skillnad att importera hela paketet utom själva delarna för gasdrivningen.

Skriv svar