Vapen till lajv?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Hallonsaft

Vapen till lajv?

Inlägg av Hallonsaft »

Hej
Jag är inte egentligen någon airsoftare, utan en relativt vanlig lajvare som vill ha tag i bra lajvtillbehör i form av någon typ av pistol. Eftersom det dessutom kommer fler och fler lajv med soft-airgun samt milsim så känns dock soft airgun som en bra sak istället för en replika. Dock vet jag inte särskilt mycket om den här typen av vapen så jag behöver en del handledning.

Jag har några krav:
- Pistolen ska vara helt i metall (såvida inte orginalet är något annat).
- Det ska vara en modell som är relativt "vanlig", så att man kan ha den både på nutidslajv och postapp.
- Det ska gärna vara något man kan använda på "riktiga" milsim eller soft-airgunlajv också. (dvs hyfsad prestanda).
- Det är bra om det låter lite om den även om man inte skjuter kulor. Betyder detta gasdriven? Green-gas kanske?
- Den ska inte vara överdrivet stor, för då ser det bara löjligt ut om jag håller i den (är 160 cm lång tjej).
- Sedan ska den inte kosta överdrivet mycket heller. Helst inte över 1000 kr men absolut inte över 1500.

Har fått tips om en Colt 1911A1, men vad säger folk?

Just det, bra märke och/eller bra återförsäljare känns också trevligt.

Tacksam för svar
/Carina

Cire

Re: Vapen till lajv?

Inlägg av Cire »

En kompakt glock vore kanske något, dock inte speciellt lång historia på den. Typ Glock 19, 23 eller ännu mindre med tex 28.

För hyfsad prestanda skulle jag säga gas driven, dock krävs det ju att man använder dem lite då och då eller använder smörjmedel i dem.

Men Colt 1911 är ju bra såvida att den har använts en längre tid.

ohman

Inlägg av ohman »

Håller med Cire, titta på Glock 19 eller motsvarande mindre Glock.
Om du bor i Stockholmsområdet kan du kika förbi på Röda Stjärnan och be att få titta på lite olika modeller. Detta är en variant på den pistolen: http://www.rodastjarnan.com/airsoft/kwa ... -gbb-13640
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Hallonsaft

Inlägg av Hallonsaft »

Bor i Landskrona, så det är ungefär 60 mil för långt att ta sig till Stockholm ;) Men jag ska titta lite mer på Glock också. Tack för tipsen.

När man snackar om gaspistoler, snackar man alltid green-gas då? Eller finns det andra typer av gas som kan vara av intresse?

Mason

Inlägg av Mason »

1911 säger jag. Glocken slog igenom rätt sent vill jag påstå. Finns mindre versioner av 1911 men jag tror på vänja sig vid originalet.
M1935 Browning Hi-power. Inte så dum. Mycket vanligt vapen.
Annars kan Makarov vara en idé. Det är en mycket vanlig sovietisk pistol som dessutom är väldigt nätt. ;)

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Finns olika gaser, Green gas och Co2 är det jag känner till. Co2 ger mer kraft och ger därför lite mer rekyl, MEN den ger också en högre utgångshastighet, detta brukar oftast överstiga gränsen för CQB (close quarter combat) vapen som inte har något säkerhetsavstånd. Därför om du ska använda pistolen i ett airsoft spel så skulle jag rekommendera en pistol som går på green gas, är du däremot ute efter rekylen och ljudet skulle jag ta en Co2.

Jag äger själv en 1911 och den är en ganska tung pistol, hela pistolen är i metall mer eller mindre. Glocken är mycket lättare och mindre, samt att du får med dej fler kulor i ett magasin, täntke i postapp överlevnadssyfte ;)
Jag älskar båda men vet ej om det finns några Co2 glock, någon glock människa som har bättre koll här??

1911 finns iaf i både Co2 utförande och GG, den finns också på röda stjärnan för ca 900 tror jag. En kompis köpte den och vi blev båda förvånade över hur bra den har hållit och vilken rekyl det var i den för att vara en Green Gas pistol. Hittar inte länken atm tyvärr :/

*edit*
Kan också tillägga att Co2 håller bättre i kyla och man slipper fylla på gas så ofta eftersom Co2 hålls i patroner medans Green gas magasinen har en egen behållare inbyggt i magasinen som man fyller på som en tändare.
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

vallin

Inlägg av vallin »

Rödastjärnan har väl en butik i Malmö också? Bara att sticka dit och klämma :)

http://www.rodastjarnan.com/malmobutik

ohman

Inlägg av ohman »

Lolzer skrev:Jag älskar båda men vet ej om det finns några Co2 glock, någon glock människa som har bättre koll här??
KSC/KWA-modellerna av Glock har Co2 magasin man kan köpa till (som inte ska ta pistolen över CQB-gränsen dessutom!). Tror även att WE har släppt Co2 magasin nu till några av deras modeller.
vallin skrev:Rödastjärnan har väl en butik i Malmö också? Bara att sticka dit och klämma :)
Sant, sant. Glömmer bort att de expanderat till både Malmö och Göteborg.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Det finns rätt många pistoler som skulle passa.
Glock 19 som många redan nämt.
Colt är ju en klassiker men inte direkt liten.

Smith and wesson har en riktigt trevlig pistol
http://malmoairsoft.se/produkt/SW-MP-9c-Metal-GBB-

Glock 17 är ju en annan klassiker som är väldigt vanlig. Kan ju vara bra för att förklara trovärdigheten i ägandet av en pistol för karaktären.

Kom gärna ner i butiken.
Malmö Airsoft finns på Sallerupsvägen 152 i Malmö.
Så hjälper vi gärna till med att välja rätt pistol.

harlekin

Inlägg av harlekin »

Kether: står metall gbb och sedan polymer frame?
Polymer = plast. ^^

Köp nåt i helmetall och inte plast. Mycket roligare i längden och väger mer. ;)

Skulle jag ha köpt nåt liknande ts så hade mina tre saker som jag kollat efter: helmetall, blowback och c02. :)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Skriv svar