Hejsan
Funderar på en prec pipa till min G3A3, men undrar vilken storlek jag ska satsa på.
Hur stor skillmad är det på 6,01 och 6,03mm, hur ser träffbilderna ut? Vad skulle ni rekomendera för min G3 som är full-auto och skjuter 120-130m/s? Har ganska låg RoF för att vara full auto, och använder mest semi.
6,03 eller 6,01 prec pipa?
Re: 6,03 eller 6,01 prec pipa?
PDI 6.08 har jag mycket bra resultat med.
Det kombinerat med Sugru/flat hop och 0.30g är mumma.
Det kombinerat med Sugru/flat hop och 0.30g är mumma.
jag har 6,08 just nu, och vill få bättre träffbild. Sprider ca 50cm på 40m, vilket är på tok för mycket för mitt tycke
Stirra dig inte blind på diametern bara. Allt för tajta pipor gör bössan väldigt kräsen med ammo och ökar risken för stopp, dessutom har du kvalitetskontrollen att ta hänsyn till: bara för att två pipor har samma diameter behöver dom inte vara lika bra.
Jag har inte vågat mig på pipor under 6.03 så jag låter någon med erfarenhet av båda göra en rekommendation, jag kan bara upprepa varningarna jag har fått.

Jag har inte vågat mig på pipor under 6.03 så jag låter någon med erfarenhet av båda göra en rekommendation, jag kan bara upprepa varningarna jag har fått.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Helt ny här, men innan du byter pipa, kan du inte testa högre vikt på kulorna?

Jag ska formulera om min fråga lite.
Jag har tänkt sätta in en Madbull precision pipa i min bössa, men funderar på om jag ska sätta in en 6,03 eller 6,01.
Ger 6,01 så mycket bättre träffbild än 6,03 att det blir värt risken för att kulorna fastnar? Kan det bli problem med full-auto och en trång pipa?
Följdfråga, vilket märke av kulor tycker ni jag ska skjuta med om jag nu sätter in en 6,01 för att det inte ska fastna?
Jag har tänkt sätta in en Madbull precision pipa i min bössa, men funderar på om jag ska sätta in en 6,03 eller 6,01.
Ger 6,01 så mycket bättre träffbild än 6,03 att det blir värt risken för att kulorna fastnar? Kan det bli problem med full-auto och en trång pipa?
Följdfråga, vilket märke av kulor tycker ni jag ska skjuta med om jag nu sätter in en 6,01 för att det inte ska fastna?
Du får inte bättre träffbild med 6.01. Du får bara lite mera fps. Jag körde en Madbull 6.01 pipa (510mm) i min SR-25. Spelade med Guarders tunga press kulor. Det var aldrig någon kula som fasnade och de presterar riktigt bra.
På senare tid kör jag enbart med 6.03 eller 6.04 vilket jag personligen tycker är optimalt. Jag kan garantera att träffbilden inte sitter i de små 0.1 eller så. Din träffbild har mera med hop, gummi och kulor att göra.
På senare tid kör jag enbart med 6.03 eller 6.04 vilket jag personligen tycker är optimalt. Jag kan garantera att träffbilden inte sitter i de små 0.1 eller så. Din träffbild har mera med hop, gummi och kulor att göra.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
Okej, tack för bra svar.
Ska satsa på en 6,03 pipa, och försöka hitta mig ett bra hop-gummi.
Ska satsa på en 6,03 pipa, och försöka hitta mig ett bra hop-gummi.