Ni som lirar som EOD, hur har ni löst det rent praktiskt med desarmeringsproceduren?
Finns det några "officiella" regler som alla följer eller är det olika beroende på vem som arrangerar?
Hur mycket får ni veta innan. Kan ni ALLT om bomben/erna eller har ni bara ett "hum" om hur en funkar?
Det varierar med arr enligt min erfarenhet, då det beror på vilka props som används på spelen.
Hur mycket man vet om bomben beror också på spel. Jag har varit på MILSIM där vi fått ritningar på bomben innan insättning, och då vetat vad vi ska göra efter att ha studerat dessa. Andra gånger vet vi att det eventuellt (mao inte säkert) finns sprängladdningar, men inte av vilken typ.
Lite beroende på spel och typ av bomb behöver du med andra ord vara olika tekniskt kunnig osv. Det finns massor med varianter, från kablar med en korrekt och en trave felaktiga, till en kod du behöver få tag i på något sätt.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.
Det finns väldigt ambitiösa projekt med timers och koder och grejor, men en enkel grej är en "short straw"-variant. Så här gör man:
Ta en pappkartong och pimpa den så att den liknar en bomb (någon med kunskap om sådant som har lust att fixa utskrivningsbara bilder som man kan sätta på en kartong av lagom storlek?). Ha ett antal sladdar (alla i samma färg) som går in i botten, bildar en härva och sedan går in i toppen. Kläm på en blå kabelsko på en av dem, röd på resten.
Utmaningen är att följa en sladd (eventuellt kan det ha varit ett tidigare uppdrag att ta reda på vilken sladd man ska följa, eller så framgår det på något sätt). Sedan är det bara att rycka ut sladden upptill. Får man ut en blå kabelsko så är det OK, för man en röd så motsvarar det en boom.
Vill man öka svårigheten kan man ha fler sladdar och en trassligare härva.
Vill man ha en timer, sätt en äggklocka på kartongen.
El Macho Grande: Nu tillhör jag en av de som gillar de där mer ambitiösa "bomberna". Anledningen till att jag fråga var att jag ville höra mig för om det fanns någon "standard" när det gäller bomber som EOD-teamen ska desarmera. Tänkte mest på färgval på kablar å annat.
Ligger nämligen i startgroparna för en mer avancerad variant, med lite olika nivåer av elakheter, beroende på scenario. Allt från ryck kabel, knappa in kod, till mer elaka saker som accelerometrar ( du kan inte flytta på lådan), externa prylar (nycklar/kort/tags) som måste användas för att deaktivera bomben.
Siktar på en låda i storleken 120x60cx60cm. Tänkte bygga så att en rökgranat tänds när/om bomben går av. Funderar fortfarande på ljudet, men något ska jag väl komma på..
Har redan en som är inbyggd i en gammal dynamitlåda. Med en display och en knappsats. Slå in rätt kod så desarmeras den.
Men vill bygga en större, dels för att det är kul å bygga å dels för att man kan göra så mycket mer när man har lite utrymme.
Men en kartong... Det är väl ändå lite väl budget.. Hitta en trälåda i lagom storlek istället. Gör mycket för känslan. Köpte min dynamitlåda för en tjuga på en loppis