det här med garanti alltså....

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
MikeKilo

Re: det här med garanti alltså....

Inlägg av MikeKilo »

nisse skrev:Nästan så det behövs en juridik forum del här på ass.
Det jag påpekade/undrade, ja tolka det hur fan du vill, är om tillverkaren av bössorna skickar ut gratis delar till åf om det visar sig att det är fabrikations fel och låter dom fixa det själva eller returnerar butikerna bara bössorna vilket i sig låter ganska otroligt då många oftast tar in och fixar dom med andra tillverkares delar?
Det skriver jag absolut under på. Airsoftjuridik känns nästan som ett ämne värt att skriva min examensuppsats i, nästan..

Ifall mitt svar lät otrevligt var det inte syftet, hoppades på att det skulle framgå av parantensen och smiley:n. Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga men forumets samlade kompetens bör nog kunna svara där.
ministry skrev:(träffades ni allesammans på juridicum?!)!
Nja inte riktigt alla men 3 av oss träffades via omvägar på juridicum. ;)
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

ministry

Inlägg av ministry »

Hah, misstänkte det. Huserade i området under studietiden.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Genocide

Inlägg av Genocide »

Tänkte svara på frågan om tillverkare skickar delar för att ersätta kuggras eller liknande.

Nej....det gör dem inte. Tillverkare i asien skiter blanka fan i om din a&k bössa rasat eller om skruven rundats på din jg g36.

Tar detta som fakta från när vi sålde ctw.
De köptes in (praise the lord) via STTS som själva gav 6-12 månaders garanti på grejerna. Celcius i sin tur gav inte nån garanti. De ryckte på axlarna och frågade om man ville köpa nått annat.

Så när en butik åtgärdar felen i era kinabössor. Så uppskatta det, för det är aldrig "gratis".
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Röda Stjärnan

Inlägg av Röda Stjärnan »

Hej,
Här kommer väl vårt svar och syn på saken:
Det var en gång...
I airsoftens begynnelse var det i princip totalt kaos och alla airsoftvapen höll låg kvalité. Även airsoftspelarna* höll ganska låg kvalité och många nybakade 18-åringar köpte tokbilliga kinakloner och trodde de gick att använda som Rambos kulspruta och kunde de kunde träffa en kolaburk på 100 meter. Vi hade eskalerande problem med att många kunder returnerade billiga kinakloner som hade använts för syften som vida översteg deras förväntade funktion. Som någon sa ovan struntar kineserna (och de flesta Taiwanserer och Europeer) fullkomligt om de saker de skickade gått sönder eller varit trasiga då de kom, den kostnaden står vi för. Vi insåg ganska snabbt att detta var ohållbart och i slutändan blir det den pålästa kunden som är försiktig om sin bössa som får betala för den spattiga kundens trasiga bössor, genom ökade priser.

Vi skriver en text...
Nån kommer på att om vi skriver en text där vi på ett övertydligt sätt förklarar att detta är lågprisprodukter som man kanske får räkna med att de rasar. På så sätt bör vi skrämma bort de mest hysteriska personernas köpinpuls. De rutinerade eller pålästa airsoftarna förstår säkert ändå vad vi menar. De arbete vi sparar på de hysteriska kunderna kan vi istället lägga på att ge grym, gratis och vänlig service till de som har problem med sin bössa.

Rent juridiskt är det inget "shady" (som folk påpekar använder vi det inte heller till att friskriva garanti, utan bara för att avskräcka vissa kunders köp). Det man kan säga att vi gör är att förtydliga vad som kan anses vara fel med produkten. Extremfallet är de springers där vi skriver att "produkten enbart är avsedd som rekvisita, eventuell airsoftfunktion kan ej garanteras".

Den juridiska diskussionen tror jag inte är så relevant här, eftersom vi inte använder formuleringen för att friskriva oss ansvar. Den ÅF som vill kan dock gå ganska hårt fram, om man börjar skriva vad produkten inte är. Extremfallet är att kalla alla airsoftvapen "ömtåliga replikor" och friskriva bort hela airsoftfunktionen. För att åberopa KKL krävs att det föreligger ett fel, och ett fel är när det råder diskrepans mellan vad man kan förvänta sig av varan och hur varan verkligen fungerar. Genom att sänka förväntningarna genom avtal och produktbeskrivning kan man trolla bort många fel.

Verkligheten börjar komma ifatt.
Under de senare åren har en del saker skett:
-Kinaklonerna börjar hålla riktigt bra kvalité på många områden. Man kan inte längre säga att en kinaklon är billigt skit rakt av. Många Cymor är fantastiska och extremt prisvärda.
-Airsoftkunderna börjar bli duktigare och mer pålästa. Våra medarbetare börjar bli duktigare på att känna av vissa kunder och kan erbjuda bättre service inför köp, både på webb och i butikerna. Det finns också mer dokumenterad information om många airsoftmodeller där vanliga fel behandlas.
-"Kvalitetsbössor" har också många måndagsex och håller bitvis låg kvalité. G&G AK5C är väl extremfallet som kostade oss massa pengar. Nozzlar på WE GBB och GBBR är andra saker som strular något ofantligt, trots att det är "högsta kvalité".
-Strulande airsoftvapen är relaterade snarare till felaktiga modeller (Dboys K98, WELL R4, Scorpion, P&J pistonger osv) snarare än produktkategorier.

Således är texten i vilket fall föråldrad och bör tas bort/ändras. Samtidigt vill vi inte få tillbaka samma problem vi hade tidigare och vi vill verkligen avråda nybörjare att köpa vissa typer av vapen med förhöjd strulfrekvens. Detta är inget litet jobb att göra och det är full rulle jämt på detta bygge. Vi får dock prioritera upp detta jobb.

Löst svammel om leverantörers garanti
ASG lämnar full garanti på allt till oss och andra ÅF. Vi fyller i en lapp och skickar till Danmark, 3 veckor senare är den tillbaka. Pris därefter både till oss och kund. Om en ÅF tjaffsar med garantin på en ASG-sak är de riktigt snåla och dåliga.
Enstaka europeiska leverantörer provar bössorna innan de skickas. Enstaka reservdelar kan skickas om saken var helt defekt, men arbete bekostar vi själva och vi kommer gå tok-back på den produkten.
Alla andra leverantörer skiter fullständigt i om allt är trasigt när det kommer. Inga reservdelar och ingen ersättning för nedlagt arbete förekommer. ÅF får själv stå för kostnaden och vissa (inte vi) kan säkert tycka att det svider att man ska gå 2000kr back på en bössa man säljer för 1000 kr (kallas kundnöjdhet btw). Någon kanske minns när vi reade ut en låda med 30st defekta GBB-pistoler? Ni kan säkert klura ut var de kom ifrån och hur billigt de var att skrota.

*Vi menar inte att vissa airsoftare är födda elaka, men ibland blir folk lite exalterade när det finns massa kulsprutor och automatkarbiner till en billig peng och man just spelat lite CoD. Alla får vara nybörjare någon gång i sitt liv.

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

På grund av liknande text trodde jag att typ JG och liknande var dåliga märken och köpte en cybergun istället i tron om att det var ett "riktigt" märke. Detta var väl kanske 2 år sedan. ;)
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Cleaner

Inlägg av Cleaner »

Exemplariskt svarat av RSM!

Ser absolut inget "fel" i deras text, tvärtom.

RSM, ni imponerar mer och mer på mig..keep it up!
Prickskytt

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

RSM håller flaggan högt.. jädra bra svarat.

Kan för övrigt tillägga att jag och några ur laget råkade vara på besök i deras Malmö-butik när de packade upp bössor.
De provskjuter ALLA vapen tydligen, och skriver på en lapp som fästs på kartongen, vad utgångshastigheten är.
Så kan spelare veta direkt om de köper sig en "cqb-bössa" eller "skogsbössa." :)

Bara plus.

(EDIT: Öh.. det jag menar är att de kollar så att grejerna funkar innan de säljer dem. Och eliminerar lite av riskerna med att sälja något som kanske inte funkar ur lådan.)
Senast redigerad av 1 YogHippie, redigerad totalt 0 gånger.

Genocide

Inlägg av Genocide »

Stort plus till RSM!

Vet min givna svenska åf i framtiden..
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Juristen klappar händerna* :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

harlekin

Inlägg av harlekin »

Röda Stjärnan skrev: Den juridiska diskussionen tror jag inte är så relevant här, eftersom vi inte använder formuleringen för att friskriva oss ansvar.

jo, det var just den diskussionen jag tyckte var intressant... :)
nisse skrev:Har ju varit uppe tidigare och klart de inte kan, är det inte så att rödastjärnan får vända sig till tillverkaren och be om reservdelar för att fixa bössorna?
Länka gärna till vart det varit uppe tidigare...
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Skriv svar