Tjenare.
Jag var ute och sköt med min Ak5C för nån dag sen, eller försökte skjuta. Fick i väg ett skott, sedan gick det inte nå mera. Kollade i magwellen och en kula satt kvar i hopupen. Försökte skjuta ur den med ett singel skott, gick inte. Kikade ner i magwellen igen och såg då en spricka i gearboxens främre del. Tog in den och plockade av uppern, såg då att hela gearboxen hade gått av i den främre delen. precis vid cylindern. Vad kan ha orsakat detta? Köpte den begagnad.
Kan ju tillägga att min M4 med Jg box rasade på precis samma sätt, några minuter innan. Där gick tappet platen och mitt hophus åt skogen också.
Blev väldligt förvånad och såklart inte direkt glad när båda bössorna rasade på samma dag. M4ans box var enkel å hitta på. Men Vart f-n hittar man en utbytesbox till Ak5an? Letar bara efter skalet. Kan byta och fixa själv utan problem, jag hittar inte boxen bara. Funkar det med vilken v2 box som helst?
Den ser ju lite annorlunda ut på ovandelen, jämnfört mot en "vanlig" v2 box.
Hade rattat lite på hopupen på båda bössorna innan raset, kan detta ha spelat in?! M4an gick rakt som ett spjut innan den rasade.
Tacksam för svar, (Helst om man kunde lite info på vad som Kan tänkas bidra till att en box spricker ,och händer det ofta, Jg boxen har jag spelat med sen 2009)
Mvh Mattias
Pajj Gearbox till Ak5C från G&G
-
Re: Pajj Gearbox till Ak5C från G&G
V2-lådor spricker oftast i främre delen när de väl spricker. Det är sånt som händer och beror mycket på tur. Det som spelar in är hur snabbt och hårt bössan skjuter. Högre trim och ROF desto större risk att det spricker. Att du ställde in hoppen hade inget med raset att göra.
Du hade otur helt enkelt.
Du hade otur helt enkelt.
Det är original trim på Ak5an ( läste nyss att den boxen är rätt kass i kvalién, samt att jag inte har mk.2 modden till hophuset. )
Läste på en Amerikansk sida nyss att skjuta "dry fire" kan bidra till att boxen spricker, kan detta stämma?
Har aldrig varit med om att någon av mina tidigare gearboxar har gått av, men efter att ha googlat runt en stund, får jag intrycket av att detta händer lite titt som tätt, på v2 boxar.
Ska försöka leta rätt på en ny box till Ak5an.
Läste på en Amerikansk sida nyss att skjuta "dry fire" kan bidra till att boxen spricker, kan detta stämma?
Har aldrig varit med om att någon av mina tidigare gearboxar har gått av, men efter att ha googlat runt en stund, får jag intrycket av att detta händer lite titt som tätt, på v2 boxar.
Ska försöka leta rätt på en ny box till Ak5an.
-
hej fick tyvärr samma problem med min. och enligt airsoftbutiken som jag köpte ny gearbox samt hopup av så är denna boxen försämrad på grund av att denna sitter bland annat i en m4, med blowback historia. o då har G&G ändrat på ovandelen på boxen o därav försvagat den. därför spricker den lättare. men det fins en grej som du monterar på hopupen som tar upp slagen som blir mot boxens front.
bild på vanlig gearbox
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 0XpQ3eLkpw
bild på hur min såg ut

bild på vanlig gearbox
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 0XpQ3eLkpw
bild på hur min såg ut

jag var på mekkurs hos ASG i Danmark nyligen och dom berättade att lådor spricker lättare där fram om skruvarna inte sitter. dom tipsade om att sätta locktight på de två främreskruvarna. För lossnar dom lilla minsta så glappar det och spricker lättare.
Om du ser ljuset i tunneln bli inte allt för glad, det kan vara ett tåg.