Tänkte be om råd vad gäller kikare.
Jag är på jakt efter en som är i medium/liten storlek och inte allt för tung. Det är inga monstergrejer jag söker utan något som inte är för dyrt helt enkelt som ändå är användbar vid ex. spaning och dylikt. Betänkt avstånd är väl, säg, 50 till två-trehundra meter, gissar jag på.
Har surfat runt lite men jag vet inte vad som anses bra och varför, så tips på antingen modeller eller vad man ska söka efter och bra ÅF mottages tacksamt!
Edit: kan det tänkas vara kompaktkikare det kallas, måntro?
Kikare
Re: Kikare
Nu lär jag säkert bli flamead till döds för detta men Silva gör rejält bra kikare. Visst, det finns garanterat märken som ser mer high-speed ut men i fråga om att göra prisvärda, små kikare så är de jäkligt grymma. Finns att köpa i valfri outdoor-butik (Kan rekommendera www.outnorth.se). De har några olika varianter i olika storlekar.
I övrigt har många kameramärken även kikare (Olympus, Minolta, Nikon etc). Dessa brukar rekommenderas av fågelskådare tydligen, som jag antar ställer rätt höga krav på sina kikare.
En liten kikare har väl inget formellt namn men kompakt kikare, minikikare eller pocketkikare är nog bra termer. (Om du tänker på kikare typ denna)
I övrigt har många kameramärken även kikare (Olympus, Minolta, Nikon etc). Dessa brukar rekommenderas av fågelskådare tydligen, som jag antar ställer rätt höga krav på sina kikare.
En liten kikare har väl inget formellt namn men kompakt kikare, minikikare eller pocketkikare är nog bra termer. (Om du tänker på kikare typ denna)
Re: Kikare
Tack ska du ha! Får bli ett försök med en sådan där, det var ju bara 300. I värsta fall så duger den som referensram 

И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
За край наш родной мы все пойдем в священный бой