Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?
Re: Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?
Maximilliam - UniR FM reglerar uniformer inom Försvarsmakten. Det kanske står något om flaggor och tecken, vem vet.
Knatten - Lawlines jurister menar att lagtexten har två innebörder. 1 - Att man inte obehörligen får försöka utöva myndighetsmakt. 2 - Inte får bära tecken som ger sken av att man tillhör försvarsmakten. Det räcker alltså med att klä ut sig för att bryta mot den delen av lagen. Källa http://lawline.se/answers/3541
Sen tror jag inte att någon någonsin kommer åka dit pga detta på ett airsoftlir. Jag vill också påpeka att jag inte har några som helst problem med folk som vill lira i M90 med överstekragspeglar och en ksp under armen.
Knatten - Lawlines jurister menar att lagtexten har två innebörder. 1 - Att man inte obehörligen får försöka utöva myndighetsmakt. 2 - Inte får bära tecken som ger sken av att man tillhör försvarsmakten. Det räcker alltså med att klä ut sig för att bryta mot den delen av lagen. Källa http://lawline.se/answers/3541
Sen tror jag inte att någon någonsin kommer åka dit pga detta på ett airsoftlir. Jag vill också påpeka att jag inte har några som helst problem med folk som vill lira i M90 med överstekragspeglar och en ksp under armen.
Jag tror själv att lagen är till för folk som utger sig att vara militär, polis etc.
Kommer ihåg en händelse där en polis lånade ut sin uniform till sin son under halloween, blev ett jävla ståhej, "självklart" kan man se skillnad på polis och polis även om vi har en grupp här på airsoftsverige som är väldigt lika piketen.
Kommer ihåg en händelse där en polis lånade ut sin uniform till sin son under halloween, blev ett jävla ståhej, "självklart" kan man se skillnad på polis och polis även om vi har en grupp här på airsoftsverige som är väldigt lika piketen.
"Ninjas came with lions"
Väldigt intressant skriven lag för att tillhöra brottsbalken må jag säga 
Inget skrivet om hurvida det är ett uppsåtsbrott eller om oaktsamhet gäller vilket är ganska ovanligt.
Med det sagt så är det löjligt liten chans att det skulle bli en påföljd på detta eftersom vi spelar oftast långt ifrån den grå massan allmänheten, så vem ska bli lurad?!
Sedan räcker det inte med att en nitisk polis får syn på dig i din uniform när vi spelar (mitt ibland oss andra i uniformer), han ska sedan upprätta en anmälan som ska passera hans befäl/förundersökningsledare som ska besluta att förundersökning ska inledas (mot en person i ett slutet sällskap mitt i skogen i svensk uniform -.-), sedan ska det presenteras för en väldigt överbelastad åklagare som ska tycka att det är allvarligt och ska besluta att väcka åtal och presentera denna förargliga företeelse för tingsrätten.
Detta är högst osannolikt med tanke på alla dem som grips för snatteri, stöld och narkotikabrott som aldrig åtalas för dessa brott då det inte är tillräckligt grovt varje år.
För att det sedan ska bli en fällande dom så räcker det inte med lagtexten utan förarbetet skall även läsas igenom för att se efter vad som menades när lagen skrevs och jag är ganska övertygad om att det står att lagen är till för de som försöker lura någon att de tillhör en myndighet el dyl.
Men det kanske händer samma dag som det blir ett stort tillslag mot en av våra spelplatser där det blir kontroll på vad våra gasdrivna vapen drivs av (Co2 el greengas)

Inget skrivet om hurvida det är ett uppsåtsbrott eller om oaktsamhet gäller vilket är ganska ovanligt.
Med det sagt så är det löjligt liten chans att det skulle bli en påföljd på detta eftersom vi spelar oftast långt ifrån den grå massan allmänheten, så vem ska bli lurad?!
Sedan räcker det inte med att en nitisk polis får syn på dig i din uniform när vi spelar (mitt ibland oss andra i uniformer), han ska sedan upprätta en anmälan som ska passera hans befäl/förundersökningsledare som ska besluta att förundersökning ska inledas (mot en person i ett slutet sällskap mitt i skogen i svensk uniform -.-), sedan ska det presenteras för en väldigt överbelastad åklagare som ska tycka att det är allvarligt och ska besluta att väcka åtal och presentera denna förargliga företeelse för tingsrätten.
Detta är högst osannolikt med tanke på alla dem som grips för snatteri, stöld och narkotikabrott som aldrig åtalas för dessa brott då det inte är tillräckligt grovt varje år.
För att det sedan ska bli en fällande dom så räcker det inte med lagtexten utan förarbetet skall även läsas igenom för att se efter vad som menades när lagen skrevs och jag är ganska övertygad om att det står att lagen är till för de som försöker lura någon att de tillhör en myndighet el dyl.
Men det kanske händer samma dag som det blir ett stort tillslag mot en av våra spelplatser där det blir kontroll på vad våra gasdrivna vapen drivs av (Co2 el greengas)
Går kanske att dra lite paraleller till killen som pimpade sin volvo 850 till exakt kopia av en polisbil med ljusramp, korrekta dekaler och emblem osv. Han blev stoppad en hel rad gånger påväg till och från elmia där polisen försökte luta sig mot den lagen men då han aldrig på något sätt utgav sig för att vara polis fanns inget brott och således blev det heller inget straff även om bilen beslagtogs vid två tillfällen och han frihetsberövades några timmar och sedan släpptes med bil och allt. Visst kan det sticka i ögonen på folk men tror att sålänge du inte utger dig för att vara någon myndighetsutövande person borde det vara ganska lugnt.
https://www.youtube.com/watch?v=jpErF6m ... ata_player
https://www.youtube.com/watch?v=jpErF6m ... ata_player
-
Skit i att spela i M90.
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
-
Re: Sv: Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?
Varför ska man skita i att spela i M90?
-
Sorry, inte meningen att vara elak - men jag personligen tycker det är fantasilöst OCH dessutom lite riskabelt. Det är det här med att man kan tas för en reguljär soldat i svenska försvaret när man verkligen inte är det. Du kan självklart följa regler för vad du får ha på och inte på din uniform...men som sagt, det kan ändå bli missförstånd av folk som INTE vet vad som gäller.
Så varför krångla? En komplett woodland-uniform kostar 1000 kr. Du kan få en beggad för 200 kr.
Jag själv har en komplett M90 hemma med kängor och allt men den åker bara på om det blir krig.
Så varför krångla? En komplett woodland-uniform kostar 1000 kr. Du kan få en beggad för 200 kr.
Jag själv har en komplett M90 hemma med kängor och allt men den åker bara på om det blir krig.
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
Åsikter var ej ombedda i denna tråd. Låt folk spela vad de tycker är snyggt, eller faktiskt fungerande i svenska skogar. Jättehäftigt att du har m90 hemma och så, men jag tror inte det påverkar andra personer speciellt mycket vad du har liggandes hemma om du nu inte använder det...
En sak som slog mig när jag läste detta.
hur är det om den fortfarande är "kron märk" är det inte försvarsmaktens ägodel då ?
Då kan det ju bli pyssligare juridiskt sett.
/N
hur är det om den fortfarande är "kron märk" är det inte försvarsmaktens ägodel då ?
Då kan det ju bli pyssligare juridiskt sett.
/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives
@local: Eeh, va? Grundförutsättningen för brott är uppsåt om inget annat föreskrivs i lag. Sen finns det ett antal olika uppsåt, men det kan du säkert läsa mer om på Wikipedia eller nåt...
Gissa inte vad som står i förarbeten, ta reda på det istället.
Gissa inte vad som står i förarbeten, ta reda på det istället.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd