Glasses för nybörjar krypskytt!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Fearless

Re: Glasses för nybörjar krypskytt!

Inlägg av Fearless »

Julas Uvexglasögon för 39:- passar till allt och är säkerhetsklassade (tror klassningen är typ 100ms med stålkula) och immar minimalt och är riktigt bra optiskt.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Taint

Inlägg av Taint »

Nu ska du inte överdriva, Fearless.
Kikade lite snabbt på julas hemsida, den högsta klassningen jag kunde hitta var EN166 1F. Sista bokstaven (F) antyder att de är godkända för att bli träffade av en 6mm 0.86g stålkula i 45m/s. Det är lite drygt en Joule.
Det är, för mig, ingen säkerhet på att linsen håller för våran hobby och jag skulle aldrig rekommendera sådana trots att "alla" använder dem och de funkar.

Ess ICE har också klassningen EN166 1FT (T står för att de håller i -5 till+55 grader) men har också klassningen U.S. MIL SPEC MIL-PRF-31013 (Clause 3.5.1.1) ( ~200m/s med 3,8mm 0.376g, drygt 7 Joule)

Snåla in på ögonskydd, det är billigare att köpa ett par skyddsglas för 2k än att bli av med synen för resten av livet.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Fearless

Inlägg av Fearless »

Kanske var lite morgontrött där och fick för mig att de vad "B" klassade. Sorry!

Men så här klassas i alla fall mekaniska motståndet enligt EN166:

Stålkula med diametern 6 mm används och skjuts på skyddsglaset.
Lågenergi anslag 45 m/s märks med ”F”. (Glasögon, Korgglasögon, Visir)
Mediumenergi anslag 120 m/s märks med ”B”. (Korgglasögon, Visir)
Högenergi anslag 190 m/s märks med ”A”. (Visir)

Kulan de skjuter med i EN166 väger 0,86g och det är ju lite över vad våra tyngsta kulor väger så jag tror man är säker med F så länge man inte stoppar ögat i pipmynningen på en sniper!

Sen är det ju skoj med jänkarnas spec. Vi tar en "fjunigt lätt fegis kula som väger som en musfjärt" och skjuter den i en imponerande hastighet så ser det bra ut. Men eftersom ESS Ice inte kommer högre än F i EN166 så kan man nog räkna med att våra Europeiska 45m/s med en "lite manligare kula" är i samma nivå som Jänkarnas 200m/s? :)

Viktigast är i alla fall att man köper glasögon som är klassade som skyddsglasögon och har en EN166-märkning på glaset (inte bara bågarna som vissa har) och att de sitter stabilt och inte flyger av vid en träff.

Taint

Inlägg av Taint »

Fearless: Du har nog missförstått fysiken bakom testerna. Det är inte hastigheten som har sönder saker, det är anslagsenergin. EN166F testas med 1 (en) Joule, Mil spec-standarden testas med 7(sju) Joule, med andra ord 7(sju) gånger högre än EN166F. Sedan har vi aspekten i att 6mm-kulan i EN166 har större yta att fördela denna Joule den håller, jämfört med den lilla 3,8mm-kulan som Mil spec använder.

För att relatera lite till airsoften, en 100trimmad bössa gör med 0.2 en Joule.. På 100trimmade bössor brukar sällan säk-avstånd finnas, jag har fått en pipa tryckt mot mina skyddsglas och skytten tröck av en salva, point blanc mot mina glas. Det är vad EN166F är specad för, men ta då detta när det är väldigt mycket kallare, håller glasen då? Vågar Du chansa på den biten?
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Fearless

Inlägg av Fearless »

Förstår mycket väl fysiken utan det var mest en kommentar om hur olika tester kan ge olika värden och slutsatser.
Ta ESS-brillorna, som är bra glasögon, och de klarar den höga Milspec'en så kan man ju börja undra när de inte klassas högre än F enligt EN166? Rent teoretiskt med 7j i Milspec så borde de ju med lätthet klara de runt 6j som EN166 B testas med? Men ändå så är de bara specade med F och inte B?

Nu ska jag inte spamma mer om siffror utan jag är helt med dig Taint om att man ska ha så bra glasögon som möjligt och det är inget fel på ESS. Men jag har blivit bra sugen på att gå hem och skjuta 5j på mina Uvex och se hur de klarar det! :)

Fearless

Inlägg av Fearless »

Bara som ett avslut eftersom jag nämnt två "billiga" brillor från Jula så provsköt jag dem i helgen. Dels är det Uvex för 149:- som är EN166F klassade och sen Bluewear för 39:- (enligt rykte bara EN166 utan bokstavstillägg) som är misstänkt lika många andra "kända" airsoftmärkens skyddsglasögon. Glasögonen sattes på en stabil soffkudde som påminner om ett huvud och inte flyttade på sig när man sköt.

Båda brillorna klara utan problem upprepade skott från pistol (0,20/90ms) point blank.
De klarade även 20-talet skott point blank från AEG (0,25/105ms) utan att få andra märken än lite avskavd plast från kulorna som man lätt gnuggade av med fingret.

När jag tog fram sniperbössan så blev det lite skillnad. På 20m med 150-fjäder och 0,25-kula så klarade sig båda brillorna utan märke. Minskade till 10m och brillorna höll fortfarande. Point blank så såg man märken i glasen men inga sprickor.
Bytte till 0,43 kulor och sköt på 10m höll båda brillorna ihop men nu kunde man klart se var kulorna tagit och det var en liten grop i plasten men inga sprickor.
Sista testet var point blank. Båda brillorna sprack.

Testade även lite snabbt på ett par ACM X800-brillor. De klarade sig lika bra som Julas brillor. Dvs höll för 10m med sniper men sprack vid point blank.

Kan ju också säga att jag inte kronat sniperbössan men fjädern är ny och cylinder/hop är täta. De kulor som missade glasögonen gick rakt genom en lite bastantare soffkudde och man hörde hur de gick en bra bit till innan de tog stopp.

Skriv svar