Jag har en fråga.
Skulle min son, som ej är 18 år, i samband med mig få använda min pistol för att skjuta burkar i trädgården?
Det är ju inte allmän plats, eller..?
3 § Ett skjutvapen får lånas ut till den som är under arton år endast om
...
c) utlåningen avser ett effektbegränsat vapen och vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt,
HD uttalade sig om bestämmelsen i NJA 2005 s. 758 (https://lagen.nu/dom/nja/2005s758 och konstaterar att användning inte sker under uppsikt om barnet använder vapnet i ett annat rum.
Så; skjut med honom, men lämna inte honom ensam med vapnet ens om du är i rummet bredvid, då kan ni båda åka på skit.
3 § Ett skjutvapen får lånas ut till den som är under arton år endast om
...
c) utlåningen avser ett effektbegränsat vapen och vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt,
HD uttalade sig om bestämmelsen i NJA 2005 s. 758 (https://lagen.nu/dom/nja/2005s758 och konstaterar att användning inte sker under uppsikt om barnet använder vapnet i ett annat rum.
Så; skjut med honom, men lämna inte honom ensam med vapnet ens om du är i rummet bredvid, då kan ni båda åka på skit.[/quote]
Men du får ju inte jaga med ditt vapen utan uppsikt... Vanliga jakt vapen är ju reglerade luftvapen kan man köpa utan registrering. Du får ju inte ens köpa ammo till ditt egna jakt gevär... Du ser säkert kopplingen...
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero
-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-
@Bagpipe
Var god och kolla igen. Kraven för att söka vapenlicens regleras i 2 kap 1§ Vapenlagen och 2 kap 3§ Vapenförordningen. I 4e stycket i den sistnämnda paragrafen står att läsa att man för jakt- och målskyttevapen inte behöver ha fyllt 18 utan endast passera kraven enligt 1sta stycket samma paragraf. Detta kravet för just jaktvapen är att man bevisligen avlagt nödvändigt färdighetsprov (jägarexamen).
@chugge
Nej det får du tyvärr inte, att du fått licens innebär inget generellt undantag från 18-årsgränsen för just AS-vapen. Dock kan jag tänka mig att man teoretiskt kan söka licens för AS-vapen men att man får väldigt svårt att på ett trovärdigt sätt styrka sitt behov.
StickyNuub:
Ett förslag (om inte andra i tråden har lagkunskaper som sätter stopp för det) Så borde du utan problem kunna vara med på spel fast utan airsoftvapen. Kanske låter trisst men jag har själv varit på 72h Milsimspel där jag inte skjutit en enda kula och haft det grymt roligt.
Förslag på saker man kan göra på spel helt utan krav på vapen är Span, Medic, Radiokommunikation.
Det är några roller jag kom på bara sådär. Ofta innom airsoft fastnar de personer som har någon av dessa roller med att skjuta på/mot fienden istället, så det är nog många lag som snabbt inser att det skulle vara guld att ha med någon som faktiskt inte får skjuta utan på riktigt kan ta på sig en sådan uppgift till 100%. (Ofta ger det större fördelar i spel än att ha en till kille med vapen)
Jag gissar att pyrogranater också har en åldersgräns på 18år. Finns det någon annan typ av airsoftgranat eller liknande som inte nödvändigtvis har åldersgräns? Om så kanske något sånt kan vara ett alternativ för att ibland även få agera lite mer offensivt.
Kortfattat: Det finns inget som hindrar dig från att vara med på airsoftevenemang utan vapen och du kommer garranterat att ha superkul och lära dig massor ändå. Ett förslag är dock att ha någon sorts skriftligt godkännande för din medverkan från din målsman. Det är din målsman som är ansvarig för dig och då airsoft kan innebära skador och sker "på egen risk" så är det din målsman och inte du som måste godkänna detta. Risken finns rent teoretiskt att en annan airsoftare som träffar dig och orsakar skada kan bli anmäld av dina föräldrar om inte de förstått och godkänt dessa risker. Detta är egentligen inte ett problem för dig utan för andra airsoftare, men det påverkar såklart dig om de vill låta dig vara med eller inte.
För att inte stänga alla dörrar och krossa dina förhoppningar att spela de närmsta åren så kan jag kolla med laget (Vi spelar ibland runt södertälje) och se om de andra kan tänkas vara med på att låta dig följa med.
För att vara realistisk så kommer detta inte ske utan att vi fått träffa och diskutera detta med dina föräldrar först så vi vet att de har full förståelse för vad det är du kommer göra och vilka risker som finns. Detta betyder i princip att du måste få med dina föräldrar på ett spel så de själva får göra sig en uppfattning om vad det är.