LiPo-laddare for dummies
LiPo-laddare for dummies
Hej.
Tänkte köpa en LiPo-laddare nu i veckan, men är lite osäker på en del grejer. För det första, behöver man faktiskt en mer avancerad för att batterierna inte ska ta onödigt mycket stryk? Eller räcker det med en billig simpel som bara stänger av sig då de är fulladdade? Har spanat in hobbyking just pga deras oerhört låga priset jämfört med svenska ÅF. Kan det även vara värt att lägga ner lite extra på den om vissa t.ex. även kan ladda de batterier som används till rödpunktssikten?
Behöver man köpa till något förutom själva laddaren om man beställer därifrån (eller inrikes för den delen)? En adapter av något slag eller sladd för att faktiskt kunna koppla in 11,1v LiPos i den? Jag vill helt enkelt bara ha något enkelt som inte är onödigt skadligt eller osäkert, och där hela laddningsproceduren mer eller mindre består av att koppla in batteriet i laddaren. Förklara det gärna som ni hade gjort för ett litet barn, för jag är helt vilsen då det kommer till batterier och all teknologi som hör därtill.
Tänkte köpa en LiPo-laddare nu i veckan, men är lite osäker på en del grejer. För det första, behöver man faktiskt en mer avancerad för att batterierna inte ska ta onödigt mycket stryk? Eller räcker det med en billig simpel som bara stänger av sig då de är fulladdade? Har spanat in hobbyking just pga deras oerhört låga priset jämfört med svenska ÅF. Kan det även vara värt att lägga ner lite extra på den om vissa t.ex. även kan ladda de batterier som används till rödpunktssikten?
Behöver man köpa till något förutom själva laddaren om man beställer därifrån (eller inrikes för den delen)? En adapter av något slag eller sladd för att faktiskt kunna koppla in 11,1v LiPos i den? Jag vill helt enkelt bara ha något enkelt som inte är onödigt skadligt eller osäkert, och där hela laddningsproceduren mer eller mindre består av att koppla in batteriet i laddaren. Förklara det gärna som ni hade gjort för ett litet barn, för jag är helt vilsen då det kommer till batterier och all teknologi som hör därtill.
Re: LiPo-laddare for dummies
köp denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Från england.. inte international då kan det ta veckor från hong kong.
Den laddaren kan "storageladda"
Du behöver nog köpa svensk nätsladd.
Du kan behöva köpa till adapter till just ditt batteri. deans etc..
have fun
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Från england.. inte international då kan det ta veckor från hong kong.
Den laddaren kan "storageladda"
Du behöver nog köpa svensk nätsladd.
Du kan behöva köpa till adapter till just ditt batteri. deans etc..
have fun
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Tack för svaret. Vet du någon billigare modell som fyller samma funktion? Vill helst inte lägga ut mer än nödvändigt på batteriladdaren om jag inte behöver alla extra finesser som de mer avancerade har. Antar att en nätsladd av svensk modell måste köpas på annat håll? Kan inte hitta det där iaf. Adapter så som en tamiya connector av passande typ?
http://www.strikerairsoft.se/laddare-ba ... ddare.html
Denna köpte jag och kan säga att jag är nöjd än sålänge, gör det den ska varken mer eller mindre. Kände inte heller att jag ville trycka ner närmare 1000 kr i en laddare för att få massa funktioner man troligtvis aldrig har användning av.
För de pengarna ska den fan rulla fram och hämta batteriet själv ur bössan och ladda i mina ögon. Men men alla har vi olika prioriteringar
Denna köpte jag och kan säga att jag är nöjd än sålänge, gör det den ska varken mer eller mindre. Kände inte heller att jag ville trycka ner närmare 1000 kr i en laddare för att få massa funktioner man troligtvis aldrig har användning av.
För de pengarna ska den fan rulla fram och hämta batteriet själv ur bössan och ladda i mina ögon. Men men alla har vi olika prioriteringar

du kan ju köpa en b6 fast kopia på hobbyking. billigare.
bra att få med funktionen "storage" som saknas på de enklare laddarna.
bra att få med funktionen "storage" som saknas på de enklare laddarna.
Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Tack för tipset, men beställer helst från hobbyking då även ett par batterier ska beställas.
Fabian: Kopiorna felar inte alltför mycket då? Den du länkade till först finns tyvärr inte heller i lager. Endast 4 olika laddare verkar finnas i europeiska lagret för tillfället.
Fabian: Kopiorna felar inte alltför mycket då? Den du länkade till först finns tyvärr inte heller i lager. Endast 4 olika laddare verkar finnas i europeiska lagret för tillfället.
Beställ från det asiatiska lagret istället om det är slut i det europeiska. Blir inte så många spänn extra.
När det gäller kopiorna är det lite slumpmässigt, de har lite sämre interna komponenter men kan fungera jättebra. Jag skulle dock satsa på att köpa en äkta, då är du tämligen säker på att du inte kommer behöva köpa en ny laddare i framtiden.
När det gäller kopiorna är det lite slumpmässigt, de har lite sämre interna komponenter men kan fungera jättebra. Jag skulle dock satsa på att köpa en äkta, då är du tämligen säker på att du inte kommer behöva köpa en ny laddare i framtiden.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
instämmer. hellre orginal. men kan ta långt tid med batterier från asien. europe rules! 

Lunar
LosPrimosLocos
LosPrimosLocos
Jag och en polare skulle beställa LiPo för drygt en vecka sen. Hobbyking hade väldigt få laddare inne och efter lite letande köpte vi våra laddare slutligen från ebay. Vi hittade en tysk försäljare som sålde Imax B6AC+ (som är en nyare modell av B6AC) med nätdel och vi fick hem två stycken för sammanlagt 614 kr inklusive frakt. Vi fick också med svenska nätsladdar.
@twoface: det blev ju till och med billigare än din laddare
@twoface: det blev ju till och med billigare än din laddare

AUK
Billigt indeed, skulle kanske ha slagit mig en kik på ebay först
jäjä lätt att vara efterklok