Intervju för en nyhetsredaktion!!!
Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!
Jaha,så ni leker krig? -
Nja - brukar jag säga. Jag brukar fråga om dom spelat battlefield eller något liknande. Jag brukar förklara att det vi håller på med liknar mycket mer ett datorspel, än riktiga krig.
Alla variabler som får att airsoftspel att fungera liknar väldigt mycket hur datorspel ser ut. Det gör det kul är ofta hur pass välbyggt och balanserat spelet är.
Sen finns det såklart människor som är väldigt långt ifrån datorspelsgenerationen men dom flesta anar ändå hur det fungerar och datorspel är faktiskt en väldigt accepterad hobby.
Nja - brukar jag säga. Jag brukar fråga om dom spelat battlefield eller något liknande. Jag brukar förklara att det vi håller på med liknar mycket mer ett datorspel, än riktiga krig.
Alla variabler som får att airsoftspel att fungera liknar väldigt mycket hur datorspel ser ut. Det gör det kul är ofta hur pass välbyggt och balanserat spelet är.
Sen finns det såklart människor som är väldigt långt ifrån datorspelsgenerationen men dom flesta anar ändå hur det fungerar och datorspel är faktiskt en väldigt accepterad hobby.
-
Jag tyckte att jag var ganska tydlig när jag skrev "Om du däremot bara sa det som en generell kommentar behöver du inte bry dig om att svara på detta stycke." Jag satte in den i mitt stycke eftersom jag inte var 100% säker på att det du sa var personligt inriktat mot mig, även om det verkade så. Med andra ord tänkte jag efter på vad som egentligen menades.Seraph skrev:Nej, jag vet ingenting om dig förutom din ganska utförliga presentation här på forumet. Däremot bryr jag mig inte om "vem och vad jag har att göra med" och jag "öppnar käften" bäst jag vill. Du skulle lika gärna kunna vara en kustjägare med 15 år i krigszoner, en flykting från Pol Pot, en soffpotatis eller vem som helst; mina åsikter gäller i vilket fall. Kommentaren var dock generell och inte riktad specifikt mot dig så jag vill nog säga att du borde tänka efter lite tills du vet vad som egentligen menas med det som skrivs innan du drar på webtestosteronet.
Jo, jag lägger visst eftertanke i hur andra uppfattar frasen "leka krig". I hela min post så pratade jag ju om att min erfarenhet är att att "leka krig" inte är en negativ benämning för airsoft när jag har pratat med andra människor, snarare tvärt om.Seraph skrev:Du missar poängen med hela mitt inlägg och det är definitionen av ordet krig när det inte dras ur sin ursprungliga kontext. Krig och "militära arrangemang" är däremot inte samma sak. Säger man snöbollskrig handlar det om något annat men om vi pratar om korrekt efterliknande av militära enheter med verklighetstrogna vapen så börjar det bli lite mer känsligt. "Krig" är väldigt negativt och dessutom politiskt laddat. Det betyder annat än "spänning och action". Det verkar inte som att du lägger så mycket eftertanke i hur andra - dvs majoriteten - uppfattar frasen "leka krig". Det låter väldigt oseriöst och barnsligt och för de som varit med om krig i verkligheten kan det vara mycket stötande. Att definiera det vi gör som att "leka krig" kan dessutom väldigt lätt tolkas som ett förhärligande av krig (det är redan många som tycker så om vår hobby) och det är ingenting jag skulle vilja förknippas med.
En annan erfarenhet jag har är att det alltid finns någon någonstans som tar illa upp vad du än säger och hur du än uttrycker dig. Och som jag sa i min tidigare post så brukar de flesta (iallafall de som jag har pratat med) mer uppskatta om jag är rakt på sak istället för att försöka linda in något, då blir de bara misstänksamma.
Var fick du idén att jag skulle tveka länge innan oinsatta politiker förbjöd eller begränsade ditten och datten? Jag har alls inte nämnt något som ens kan tolkas åt det hållet (så vitt jag vet iallafall).Seraph skrev:Du bör betänka att vi som håller på med det här håller på med olika saker i vardagen. I vissa kretsar är det mer ok än andra. Om man är bilmeckare eller byggare är det kanske helt ok - kanske till och med kollegorna är med. Men är man till exempel polis eller militär eller jobbar inom media, politik eller kultur för att nämna några branscher; då är det oerhört känsligt och kan leda till att man helt enkelt blir av med sitt jobb. Därför är det så viktigt vad som står i en tidning. Hobbyn kommer dessutom alltid att vara hotad på grund av just sin realistiska natur. Om du tror att ett gäng oinsatta politiker skulle tveka länge innan de förbjöd eller allvarligt begränsade användandet av airsoftvapen så tror du fel; det har redan hänt i flera länder. För att det inte ska hända här är allmänhetens bild av det vi håller på med väldigt viktig och vi bör ta varje tillfälle att förstärka den positivt. "Fiktiv militärövning" eller något liknande låter mycket närmare det vi gör och låter dessutom mer seriöst och positivt än "leka krig". Jag skulle vilja uppmana alla att tänka längre än näsan räcker.
Jag har flertalet vänner inom olika positioner inom försvarsmakten, och de använder alla uttrycket "leka krig" när de beskriver airsoft. Ingen av dem har råkat illa ut för detta, även om deras befäl känner till det.
Jag vet att allmänhetens bild av vad vi gör är väldigt viktig och jag jobbar ganska hårt på att visa en rättvis bild av airsoft i media. Men airsoft är lite idag av vad datorspel var på 90-talet, rollspel på 80-talet och hårdrock på 70-talet. Media gillar att vinkla det negativt med saftiga historier för att allmänheten vill gotta sig i det, och det kommer inte att förändras förrän nästa "grej" kommer, precis som det har varit i alla tider.
Precis som flera nämnt här ovan, ofta när man beskriver vad airsoft är så brukar det sluta med ett "jaha, lite som att leka krig då?". Och ja, det stämmer ju faktiskt. Vi "krigar" (i form av att skjuta plastkulor på varandra med vapenreplikor), tävlar med varandra och har roligt (leker).
Som andra också redan nämnt så är det inte benämningen "leka krig" som folk brukar reagera på, utan snarare hur det går till väga. Låt mig beskriva en situation som hände mig för några år sedan:
Jag arrangerade ett spel och hade tillåtelse från markägare samt meddelat vakthavande polisbefäl om vad vi gjorde och var. Men just när vi krigar som bäst så kommer en tant promenerande med sin hund genom skogen, hon visste tydligen inte att vi var där trots skyltar. Jag ställer mig genast upp och vrålar högt "CIVIL PERSON PÅ OMRÅDET. SÄKRING PÅ, MASKER AV!" Tanten blir naturligtvis livrädd när det plötsligt poppar upp ett tiotal militärer runt om henne och frågar om hon har råkat gå in i en militärövning. Jag går fram, presenterar mig och berättar vilka vi är och vad vi gör. I slutändan av min långa förklaring säger hon "jaha, så ni leker krig då, mer eller mindre?". "Ja..." svarar jag. "... så skulle man kunna säga." Då blev hon lugn och tyckte istället att det var roligt och blev nyfiken.
Troligtvis har vi helt olika uppfattningar om hur omvärlden reagerar på just uttrycket "leka krig", Seraph. Enligt min erfarenhet har det en positiv inverkan på markägare och andra som jag har pratat med.
Säger jag "jag ska ut och leka krig" när jag ska spela? Nä, jag säger "jag ska ut och spela airsoft."
Hela min poäng är att jag tycker att "leka krig" trots allt är en bra beskrivning av vad vi gör. Den är öppen, enkel och ärlig. Det viktiga är inte vad vi kallar det, utan att vi visar hur det faktiskt går till, hur snyggt och moget vi sköter det och hur seriösa vi faktiskt är. För hur seriöst vi än beskriver det med ord som "fiktiv militärövning", "paramilitär sport" eller liknande så kommer det ändå alltid i folks huvuden att bli "leka krig". Varför? Man tar upp tidningen, läser rubriken "ungdomar vill utföra en fiktiv militärövning i storskogen", undrar vad f*n det handlar om och börjar läsa, och förstår ganska direkt att det handlar om en typ av krigslek, för lek blir det när det inte är på allvar.
Nä, inlindningar och ordförvrägningar är sådant som politiker ägnar sig åt. Jag satsar på att vara ärlig istället, det brukar resultera i mer tillit än om de ska försöka förstå sig på ett vagt begrepp vars beskrivning de ändå har glömt bort efter 2 min. Jag har en gång fått ett tillstånd nobbat pga att den jag pratade med när hon i sin tur skulle prata med beslutstagaren pladdrade om "vapenreplikor" och hur vi skulle skjuta varandra. Däremot har jag flera gånger fått tillstånd då beslutsfattaren har sagt nåt i stil med "krigslekar? typ rollspel och lajv? ja, det ska väl gå bra." Detta innebär givetvis inte att jag endast säger "leka krig" och struntar i att berätta hur airsoft fungerar; men jag brukar lägga till "man kan mer eller mindre säga att vi leker krig" som en slutkläm. Men jag säger bara som jag tycker.
Your experience may differ.
Känns rent spontant som att stressen runt uttrycken är en dinosaurie. Sverige idag är bra mycket mer tolerant än det var ens under min uppväxt på 70- och 80-talet, och jag tror knappast att det hade varit ett oöverkomligt problem då heller. Var och varannan människa spelar krigsspel på dator eller TV, och ett av de största utvecklas dessutom i Sverige.
Enkelhet fungerar bra, och som Hellfire och andra har sagt så är det nog bättre att åberopa något som för tankarna till exempelvis barndomens krigslekar än att försöka linda in det i "säkra" termer. Dessutom tror jag att allmänhetens bild skulle förvärras om man duckade undan enkla begrepp och istället använde uttryck som "fiktiv militär övning" eller liknande. Då låter det i bästa fall som att man har något att dölja.
Måste dock säga att jag inte tycker att media har som regel att ge airsoft en dålig vinkel. Tvärtom tycker jag att de flesta reportage som jag har sett har varit mycket positiva. Att dom ger det en dramatisk vinkel kan nog stämma, men det är väl egentligen inte så konstigt?
Enkelhet fungerar bra, och som Hellfire och andra har sagt så är det nog bättre att åberopa något som för tankarna till exempelvis barndomens krigslekar än att försöka linda in det i "säkra" termer. Dessutom tror jag att allmänhetens bild skulle förvärras om man duckade undan enkla begrepp och istället använde uttryck som "fiktiv militär övning" eller liknande. Då låter det i bästa fall som att man har något att dölja.
Måste dock säga att jag inte tycker att media har som regel att ge airsoft en dålig vinkel. Tvärtom tycker jag att de flesta reportage som jag har sett har varit mycket positiva. Att dom ger det en dramatisk vinkel kan nog stämma, men det är väl egentligen inte så konstigt?
Det märkliga är också att paintball är mer accepterat än airsoft. Har aldrig hört att man sagt att man ska "leka krig" när man ska lira paintball?!
Om man nu förknippar airsoft med att "leka krig" så bör man ju fundera på vad man egentligen gör i paintball och vad det går ut på! Snackar man paintball så snackar man även företag som ordnar svensexor/möhippor, kompisgäng som hyr en bana några timmar, storspel med teman där man "kastar färg" på varandra och man vill vinna till varje pris. Och det är inget konstigt med det i Sverige och i media.
I vår kära hobby Airsoft så har vi också söndagsspel, storspel och även de som hyr ut. Varför? Jaa samma anledning som i paintball. Kompisgäng som vill testa nått nytt och ha en skön och rolig upplevelse. Svensexor, företagsevent osv. Helt enkelt 2 lag som möts för att skjuta ut varandra, visst man har 2 olika sätt. Paintball med en boll med färg och i airsoft en plastkula.
Sen om vi tittar på storspel så har vi olika scenarion där det går ut på att agera och klara olika uppdrag. Ser ingen skillnad i varken t.ex Berget eller KB20 MARKET GARDEN uppe i Stråssa ?! Går ut på samma sak men olika scenarion.
Dock har vi en skillnad förutom kulorna. Och det är våra vapen mot deras markörer. Våra är ju replikor som en vanlig Svensson skulle se skillnad på om man stod med vapnet 10 meter ifrån men en paintballmarkör som är realistisk har du ju tuben och behållaren för bulor.
Min åsikt är att vi ska jobba för att framställa/synen på vår hobby lite mer som paintball, en adrenalinfylld upplevelse med fysiskt jobb och teamwork. Glada miner och gemenskap och inte som att vi leker krig! Samma syn på paintball vill jag se folk har om airsoft!
En liten bild+film på köpet.. Jaa den ser ju inte ut som ett vapen?!
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 2783762651
http://www.youtube.com/watch?v=E1be4Iu42oM
Om man nu förknippar airsoft med att "leka krig" så bör man ju fundera på vad man egentligen gör i paintball och vad det går ut på! Snackar man paintball så snackar man även företag som ordnar svensexor/möhippor, kompisgäng som hyr en bana några timmar, storspel med teman där man "kastar färg" på varandra och man vill vinna till varje pris. Och det är inget konstigt med det i Sverige och i media.
I vår kära hobby Airsoft så har vi också söndagsspel, storspel och även de som hyr ut. Varför? Jaa samma anledning som i paintball. Kompisgäng som vill testa nått nytt och ha en skön och rolig upplevelse. Svensexor, företagsevent osv. Helt enkelt 2 lag som möts för att skjuta ut varandra, visst man har 2 olika sätt. Paintball med en boll med färg och i airsoft en plastkula.
Sen om vi tittar på storspel så har vi olika scenarion där det går ut på att agera och klara olika uppdrag. Ser ingen skillnad i varken t.ex Berget eller KB20 MARKET GARDEN uppe i Stråssa ?! Går ut på samma sak men olika scenarion.
Dock har vi en skillnad förutom kulorna. Och det är våra vapen mot deras markörer. Våra är ju replikor som en vanlig Svensson skulle se skillnad på om man stod med vapnet 10 meter ifrån men en paintballmarkör som är realistisk har du ju tuben och behållaren för bulor.
Min åsikt är att vi ska jobba för att framställa/synen på vår hobby lite mer som paintball, en adrenalinfylld upplevelse med fysiskt jobb och teamwork. Glada miner och gemenskap och inte som att vi leker krig! Samma syn på paintball vill jag se folk har om airsoft!
En liten bild+film på köpet.. Jaa den ser ju inte ut som ett vapen?!
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 2783762651
http://www.youtube.com/watch?v=E1be4Iu42oM
Har drivit paintballpark i 7 år, har spelat mycket längre än så. Begreppet "leka krig" används väldigt ofta inom woodsball och parkspel (våra kunder pratar sig i regel varma om allt från ärtkrig till Rambo), trots tävlingspaintballens långvariga och katastrofalt felkalkylerade distansering från det som dom tror är "problemet." Den branschens klumpiga hymlande är inget man vill eftersträva.
Har nyligen lagt till airsoft som alternativ till paintball på aktivitetsmenyn, och det har varit uppskattat. Och snacket om att leka krig har varit ungefär lika vanligt som under paintballspel.
Jag kan förstå om folk hakar upp sig på begreppet "krig", det gör jag med. Men "leka krig" är enligt mig något helt annat. Vi har valt att använda andra uttryck i vår marknadsföring, men för en reporter som försöker förmedla upplevelsen till oinvigda så ser jag inget fel på det.
Har nyligen lagt till airsoft som alternativ till paintball på aktivitetsmenyn, och det har varit uppskattat. Och snacket om att leka krig har varit ungefär lika vanligt som under paintballspel.
Jag kan förstå om folk hakar upp sig på begreppet "krig", det gör jag med. Men "leka krig" är enligt mig något helt annat. Vi har valt att använda andra uttryck i vår marknadsföring, men för en reporter som försöker förmedla upplevelsen till oinvigda så ser jag inget fel på det.
Jaa vi är av olika uppfattningar och erfarenheter men jag har då aldrig hört ordet "leka krig" i paintball sammanhang och jag har kompisar som lirat det länge. Men alla har ju olika erfarenheter, du är van vid det men inte jag. So be it. Mycket är tolkningfråga och hur man talar om det. Det är som hockey och bandy. Det går ut på i stort sett samma sak men du har olika regler och lite annan utrustning men hockeyn har stämpel för att var mer våldsamt. Den som sett en bandy match vet att det kan gå jävligt hett till där också men inte fan klassas det som en våldsam idrott för det
Tycker mig ändå se skillnad med airsoft och paintball. Den respons jag fått och hört från folk, är att airsoft får stämpeln "vapentokiga" som gillar krig medan paintball är ett nöje precis som t.ex gröna lund.
Det jag snackar om är inte hur man vill kalla det, utan jag menar att när man nämner airsoft så ska folk ha samma synsätt på det som för paintball. Dvs inte rynka på näsan och säga: "Jaha ni leker krig"
Mvh Patrik
Tycker mig ändå se skillnad med airsoft och paintball. Den respons jag fått och hört från folk, är att airsoft får stämpeln "vapentokiga" som gillar krig medan paintball är ett nöje precis som t.ex gröna lund.
Det jag snackar om är inte hur man vill kalla det, utan jag menar att när man nämner airsoft så ska folk ha samma synsätt på det som för paintball. Dvs inte rynka på näsan och säga: "Jaha ni leker krig"
Mvh Patrik
Tror nog att det finns lika många definitioner och benämningar på airsoft som det finns spelare.
Och jag personligen tycker inte att vi ska försöka distansera oss så mycket från paintball som vi försöker.
Dom gånger jag fått förklara för oinvigda vad det är vi sysslar med så frågar jag dom om dom vet vad paintball är.
I regel så vet dom vad paintball är, då förklarar jag skillnaderna istället.
För låt oss inse fakta likheterna är faktiskt många.
Sen varför inte låta folk/jornalister kalla det för att "leka krig".
Det låter iaf mycket mer positivt än "simulerad militär övning".
Iaf i mina öron.
My 2 cents
Och jag personligen tycker inte att vi ska försöka distansera oss så mycket från paintball som vi försöker.
Dom gånger jag fått förklara för oinvigda vad det är vi sysslar med så frågar jag dom om dom vet vad paintball är.
I regel så vet dom vad paintball är, då förklarar jag skillnaderna istället.
För låt oss inse fakta likheterna är faktiskt många.
Sen varför inte låta folk/jornalister kalla det för att "leka krig".
Iaf i mina öron.
My 2 cents
Absolut. Problemet är nog snarare att vissa har problem med att blanda in ordet leka, när man själv tror att man är SF. För ingen annan kopplar "leka krig" till "krig". Ingen annan stans har det varit ett problem.Sen varför inte låta folk/jornalister kalla det för att "leka krig".
Jobbar på Röda Stjärnan
Jag skulle nog aldrig säga att jag leker krig till en utomstående, mest för att jag inte leker krig när jag spelar airsoft.
Om nu nisse 18 år vill leka krig så får han gärna göra det bredvid mig ute i fält men jag spelar airsoft.
Ingen kan tala om för mig att jag leker krig, min upplevelse är min och jag väljer att benämna den på det sätt jag känner bäst.
Samtidigt respekterar jag dom som vill leka krig! Eller milsimma, eller lajva...
Om jag snabbt måste förklara mig för en utomstående säger jag att det är som paintball fast med andra bössor och att spelet isig inte skiljer sig allt för mycket.
Om nu nisse 18 år vill leka krig så får han gärna göra det bredvid mig ute i fält men jag spelar airsoft.
Ingen kan tala om för mig att jag leker krig, min upplevelse är min och jag väljer att benämna den på det sätt jag känner bäst.
Samtidigt respekterar jag dom som vill leka krig! Eller milsimma, eller lajva...
Om jag snabbt måste förklara mig för en utomstående säger jag att det är som paintball fast med andra bössor och att spelet isig inte skiljer sig allt för mycket.
Lite finare, lite bättre