Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
instant

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av instant »

Bild

twoface

Inlägg av twoface »

ÄLSKAR den här diskussionen! :-D airsoft för mig är att leka krig just i barnabemärkelsen LEKA krig. Självklart ska inte riktigt krig och allt hemskt det medför förringas men har ytterst svårt att tro även en belevad veteran skulle känna större butthurt över att läsa en rubrik eller höra någon säga att de leker krig. Vem här kan i ärlighetens namn säga att de aldrig i sitt liv använt det uttrycket?

Skulle väl aldrig i hela mitt liv säga "nu ska jag ut och sporta i skogen" eller t.ex. "i helgen ska jag ut på simulerad militärövning" när jag pratar om airsoft, visst kan jag använda typ "spela airsoft" o.s.v. men det kommer alltid vara leka krig i grunden då det egentligen är precis vad det är.

Alla här (i stort sett iaf) har väl genom köp av licenserad utrustning lagt en liten slant till krigsmaskineriet så varför inte bara ta det och vara nöjd med att sporten vi pysslar med håller sig fri från våld och andra otrevligheter iaf?

Låt alla kalla det vad de vill, jag ser inte airsoft som mer krig än när man sprang efter varandra med pinnar på lågstadiet och när jag säger till folk att jag leker krig är det just så jag menar det. Jag har inte hittat någon som uppfattat det på annat sätt än iaf oavsett om jag pratat med polis, civil eller vänner som varit på utlandsmission inom FM. Problemet är inte större än man själv gör det till tror jag. Självklart ligger denna underbara hobby under luppen emellanåt och det finns folk i maktposition som säkert gärna skulle stoppa den men inte tror jag uttrycket "leka krig" isåfall är spiken i kistan.

NonEx

Inlägg av NonEx »

Jag vet inte. Tycker utrycket leka krig både låter och känns ganska så barnsligt och omoget, och problemet med att media använder utrycket är just pga. allt som är associerat med order krig, inte det fulla utrycket i sig.

Att säga att man ska spela airsoft eller på milsim tycker jag låter ganska så bra, då det är lite mer nedtonat och seriöst.

Helt ärligt, säger folk som spelar airsoft på riktigt att "ska ut och leka krig" ? ...

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Har aldrig sagt leka krig till min sambo, skulle kännas helt fel. Jag säger att jag ska spela airsoft.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Jag träffar i jobbet allt ifrån folk som aldrig hört talas om hobbyn tidigare, till nybörjare och vanliga airsoftare och gamla veteraner, och uttrycket "leka krig" har flugit åt alla håll, och inte en enda gång stött på någon som känt det stötande och opassande, för det är vuxna människor med kapaciteten att sära på saker och ting i huvudet på egen hand utan att allt ska behöva bli PK-sanerat. Ingen som är oknuten till hobbyn har verkat göra kopplingen airsoft=leka krig=död och lidande. Det är sånt ickeproblem. Låt det vara.

Och så länge man riktar verklighetstrogna vapen mot sina kompisar och låtsas döda dem så har man större problem än vad man väljer att kalla det.
Jobbar på Röda Stjärnan

twoface

Inlägg av twoface »

Till vänner osv använder jag nästan uteslutande "leka krig" då jag tycker det förklarar bäst utan milslång förklaring vad det är jag ska göra. Pratar jag med bekanta eller okända som frågar så är det "spela airsoft" oftast följt av en förklaring om vad det är och för det mesta kommer svaret "jaha typ leka krig?" Så känns lite hugget som stucket vilket jag använder när det i 8 fall av 10 ändå kommer tillbaka till lekandet. Vi är ju trots allt vuxna människor med "leksaksvapen" i de flesta utomståendes ögon enligt min erfarenhet. Jag bär dock den lilla nördstämpeln med stolthet då jag som många andra här säkert ser hobbyn som ett tusen gånger roligare substitut mot gymmet eller löprundan. Vad yttervärlden har för bild av det jag gör bekymrar mig inte så mkt eftersom JAG gillar det och JAG trivs med det :-)

Jag ser ju helldre att omvärlden ser mig och det jag gör som vuxna med leksaksgevär i skogen än att dom tror man tillhör terroristgrupp som övar stridsteknik så ser det som en win ;-)

Åkerlund

Inlägg av Åkerlund »

Bra artikel där! :)

Och här kommer en länk till en print screen på artikeln ifall någon mot förmodan inte kan
ta sig in på artikeln i framtiden.

http://www.anony.ws/i/2013/08/31/nKyW4.jpg

Cire

Inlägg av Cire »

Leka krig är ju utan tvekan den enklaste sättet att förklara för folk vad man gör inom airsoft. Ska man förklara för någon vad airsoft är inom 1 min tror jag de flesta skulle välja ordfrasen "leker krig".

Sedan tror jag som Skepparn. Det är inte orden man ska vara rädd för, är vi rädda för att vi säger fel hela tiden kommer det istället slå oss i arslet. Bättre att säga till folk "vi leker krig, och gör det så här xxxxxxx" än att de inte orkar lyssna för att man ska förklara så försiktigt som möjligt utan att någon skall bli rädd för att ett "fel" ord används.

Produkterna vi använder är det som kan göra folk rädda och därför är det ypperligt att få ut artiklar som dessa som ändå är relativt bra förklarade vad man gör i en kort text och så alla kan förstå. För endast genom att få folk att förstå vad vi håller på med kan vi vinna deras förtroende.

Sedan kommer det alltid, ALLTID finnas personer som är negativa även fast man visar 99% positiva fördelar med aktiviteten. Men dessa personer ska inte heller få påverka oss, för då gräver man sin egen grav.

twoface

Inlägg av twoface »

+1 på cire :-)

Åkerlund

Inlägg av Åkerlund »

Ja, så fort jag har förklarat airsoft spelandet för någon som inte är kunnig om ämnet så tror
dom att det är dessa leksakspistoler man hade när man var 10 bast och fick dra tillbaka manteln på innan varje skott avlossades.
Och då får jag förklara att dessa vapen vi leker med är betydligt mycket starkare och skjuter i snitt 120m/s samt att dessa är
eldrivna och gasdrivna. Och jag förklara även att det inte bara är 2 kompisar som är ute i skogen och jagar varandra utan
upp mot 100 pers ibland på vissa håll.

Man får ju en nörd stämpel helt klart, men vem fan bryr sig? Det är så mycket bättre än att spela datorspel hela dagarna eller? ;)

Skriv svar