Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Swoora

Re: Intervju för en nyhetsredaktion!!!

Inlägg av Swoora »

Swoora skrev:
19 augusti 2013, 16:45:

Sååå, nu var det gjort! :)
Fick känslan av att reportern var en rättvis kille som kommer att framställa hobbyn för vad den är och inte en grupp vapengalningar.
Han ville få information angående airsoft då det är väldigt likt paintball, men inte lika känt/accepterat.
Dock var han lite påstridig om med argumentet "leka krig", jag sa som det var att för min del ser jag det som ett roligt sätt att utöva motion, min motsvarighet till korpen eller liknande :)

Får hoppas på det bästa nu!

Ps. Precis innan vi skildes åt kom kommentaren "Jaa det kan ju bli lite reaktioner på en artikel som denna"

Sade även att han skulle kolla in Sverok och VSAF
Försökte förklara för honom att det låter för "fel" i allmänhetens öron men han behöll det i alla fall :/

NonEx

Inlägg av NonEx »

Såg inte att du hade skrivit det i edit ovan, sorry.

OK, jo, journalister, dom måste ju ha något som drar blickarna till sig tyvärr.

Bra gjort ändå! :D

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

Kontakta gruskrossen i Vårby. Han/ägaren var, då jag var ansvarig där, väldigt glad och positiv till att det var "vettigt" folk som lekte i gropen snarare än vandaler på mopeder.

HellfireATM

Inlägg av HellfireATM »

Gillar artikeln ändå. Gav väl en ganska seriös inblick i hur sporten faktiskt fungerar.

Själv förstår jag inte riktigt hetsen mot att säga "leka krig", för det är ju faktiskt vad vi gör, iallafall vi som spelar MilSim. Jag valde airsoft för att det kändes mer realistiskt än paintball. Jag säger airsoftvapen, inte markör, för det är faktiskt ett effektbegränsat vapen vi hanterar och det ska hanteras med respekt. Man ska veta att det faktiskt är ett vapen man har som kan orsaka svåra skador om det hanteras fel.

Att byta namn på något för att dölja vad det egentligen är fungerar aldrig bra enligt min erfarenhet. Det enda som fungerar är öppenhet, ärlighet och att istället faktiskt informera om vad det är vi gör och på vilket sätt. Vilket jag tycker att artikeln faktiskt gör i relativt stor utsträckning.

Edit: PS - Om man ska vara petig så räcker det med att säga airsoft eller soft air gun så kopplar folk det direkt till "såna där som leker krig" i vilket fall som helst - DS
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Seraph

Inlägg av Seraph »

Det är väl ganska uppenbart varför man inte ska säga "leka krig". Krig är inget positivt. Krig är död, lidande och misär. Det är ingenting en frisk människa eftersträvar. De jag känner håller på med airsoft på grund av spänningen, motionen och äventyret, lite som att vara i en film eller ett spel, fast på riktigt. Till skillnad från både film- och spelnördar är vi dock ute och rör på oss, vissa till en sådan grad att det motiverar en hel träningsrutin i vardagen istället för att sitta och dregla framför en skärm hela dagarna. Men den största skillnaden som i mina ögon gör airsoft bättre än både krig, film och spel är enkelt. Ingen dör.

Airsoft är inte krig. Och airsoftare utan respekt för verkligheten och dess offer - såväl militära som civila, som lider och dör varje dag - har i alla fall jag nolltolerans för.
The bitterness of poor quality lasts long after the sweetness of low price is forgotten.

www.facebook.com/seraph.green
www.instagram.com/seraph_green

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

+100 på Seraph.

HellfireATM

Inlägg av HellfireATM »

Seraph skrev:Airsoft är inte krig. Och airsoftare utan respekt för verkligheten och dess offer - såväl militära som civila, som lider och dör varje dag - har i alla fall jag nolltolerans för.
Var det där en pik?

Nej, airsoft är inte krig. Men det är en äventyrssport som i stort går ut på att efterlikna krig och militära arrangemang så mycket som möjligt. Som du sa, det är som att flytta ut datorspelet till verkligheten. Jag vet självklart också "varför" man inte ska säga leka krig, men jag tycker ändå att det är det vi gör. Och som jag sa tidigare så spelar det inte så stor roll om man säger leka krig eller inte - så fort man läser lite mer än bara rubriken så fattar man ju att det är en typ av krigslek i vilket fall; och enligt min åsikt och erfarenhet så blir folk gladare om man är uppriktig från början och inte slingrar sig. Om de förväntar sig en sak av det man sagt och sedan upplever något helt annat kan det bli väldigt fel och kärvt i framtida kommunikationer.

Och om du menade det du sa ovan som en antydan till att jag inte respekterar de som påverkas av krig i verkligheten, så vill jag nog säga att man inte ska öppna käften om man inte vet vem och vad man har att göra med. Du vet ingenting om mig, mina åsikter ang. krigsdrabbade människor eller mina erfarenheter. Om du däremot bara sa det som en generell kommentar behöver du inte bry dig om att svara på detta stycke.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Seraph

Inlägg av Seraph »

Nej, jag vet ingenting om dig förutom din ganska utförliga presentation här på forumet. Däremot bryr jag mig inte om "vem och vad jag har att göra med" och jag "öppnar käften" bäst jag vill. Du skulle lika gärna kunna vara en kustjägare med 15 år i krigszoner, en flykting från Pol Pot, en soffpotatis eller vem som helst; mina åsikter gäller i vilket fall. Kommentaren var dock generell och inte riktad specifikt mot dig så jag vill nog säga att du borde tänka efter lite tills du vet vad som egentligen menas med det som skrivs innan du drar på webtestosteronet.

Du missar poängen med hela mitt inlägg och det är definitionen av ordet krig när det inte dras ur sin ursprungliga kontext. Krig och "militära arrangemang" är däremot inte samma sak. Säger man snöbollskrig handlar det om något annat men om vi pratar om korrekt efterliknande av militära enheter med verklighetstrogna vapen så börjar det bli lite mer känsligt. "Krig" är väldigt negativt och dessutom politiskt laddat. Det betyder annat än "spänning och action". Det verkar inte som att du lägger så mycket eftertanke i hur andra - dvs majoriteten - uppfattar frasen "leka krig". Det låter väldigt oseriöst och barnsligt och för de som varit med om krig i verkligheten kan det vara mycket stötande. Att definiera det vi gör som att "leka krig" kan dessutom väldigt lätt tolkas som ett förhärligande av krig (det är redan många som tycker så om vår hobby) och det är ingenting jag skulle vilja förknippas med.

Du bör betänka att vi som håller på med det här håller på med olika saker i vardagen. I vissa kretsar är det mer ok än andra. Om man är bilmeckare eller byggare är det kanske helt ok - kanske till och med kollegorna är med. Men är man till exempel polis eller militär eller jobbar inom media, politik eller kultur för att nämna några branscher; då är det oerhört känsligt och kan leda till att man helt enkelt blir av med sitt jobb. Därför är det så viktigt vad som står i en tidning. Hobbyn kommer dessutom alltid att vara hotad på grund av just sin realistiska natur. Om du tror att ett gäng oinsatta politiker skulle tveka länge innan de förbjöd eller allvarligt begränsade användandet av airsoftvapen så tror du fel; det har redan hänt i flera länder. För att det inte ska hända här är allmänhetens bild av det vi håller på med väldigt viktig och vi bör ta varje tillfälle att förstärka den positivt. "Fiktiv militärövning" eller något liknande låter mycket närmare det vi gör och låter dessutom mer seriöst och positivt än "leka krig". Jag skulle vilja uppmana alla att tänka längre än näsan räcker.
The bitterness of poor quality lasts long after the sweetness of low price is forgotten.

www.facebook.com/seraph.green
www.instagram.com/seraph_green

NonEx

Inlägg av NonEx »

*applåderar*

:D

Helt korrekt det som skrivs ovan.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Meh. Försök se över datorskärmen med gearhemsidorna och fundera hur det är att inte vara en airsoftnörd, och hur man reagerar på och använder uttrycket "leka krig".

Det heter kuddkrig. Och det heter "leka krig", det har det gjort sen jag var liten, och kommer att göra så länge majoriteten använder uttrycket så. Varför blir det varje gång så att journalister och utomstående yttrar uttrycket när man förklarar vad man gör? För det är i kortfattat vad man gör, och man förstår vad "leka krig"-betyder för en vanlig svensson. "militär simulation" .... "leka krig menar du?" "ja, om man inte vill låta cool". Börja från andra änden när du tänker: hur gör man om man leker krig? Hur gör en person som leker krig? Tänk inte PK, tänk vad man alltid har använt uttrycket som. Vad gör man när man leker krig? Jo man springer runt och skjuter på sina kompisar med ofarliga/låtsasvapen. Det är vad uttrycket betyder. Alltid gjort.

Ingen kommer att se sämre på hobbyn för att någon använder uttrycket "leka krig", när du redan springer runt med automatkarbiner och siktar på dina kompisar, det är det som är känsligt hos aftonbladet, inte vad du kallar det. Och det spelar ingen roll vad vi kallar det, resten av Sverige kommer att säga "leka krig" för det är vad man kallar en aktiviteten när man låtsas döda varann med vapen.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar