Nybörjartips (till spelare och vapen)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Lolzer

Nybörjartips (till spelare och vapen)

Inlägg av Lolzer »

Hejsan!
Första inlägget här så rätta mej om jag gör något fel...

I alla fall jag har nyligen köpt en Heckler & Koch G36C och har skitkul med den. Nu undrar jag om det är något speciellt man bör tänka på, både med vapnet och som spelare?

Vet inte om detta kanske är en för "stor" fråga men jag tänkte att jag skulle slänga ut den.

Så är det något speciellt man ska tänka med vapnet om man ska börja spela med andra personer än sina kompisar??
Vapnet har en JG växellåda (V3) och motorn snurrar med hjälp av ett 8,4V 11mAh batteri, skall tilläggas att jag har ett extra magasin och ett extra batteri på 8,4V och 1600mah. Är det något speciellt med batterierna man ska tänka på??

Finns det några speciella taktiker man kan lära sig med vapnet? har läst om den del konstiga benämningar på taktiker men förstår inte mycket av det...

ÄR helt ny inom denna sport så alla tips jag kan få är bra :)
Hoppas ni inte blev helt förvirrade av mina frågor!
Senast redigerad av 1 Jay, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fixade rubriken
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Eadcruzher

Re: Nybörjar tips (till spelare och vapen)

Inlägg av Eadcruzher »

Skaffa 7.4v LiPo. Samt "chrona" bössan så du vet vad för säkerhets avstånd du har.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

Sabre

Inlägg av Sabre »

Som ovanstående nämnare.
Dock så blev jag lite intresserad när du nämnde "speciella taktiker med vapnet."
Kan du vidare utveckla på det? Vet inte riktigt hur du menar.
Menar du kanske t ex. på effetkiva magasin byten eller vilken roll vapnet passar bäst till?
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Kasoo: ok, jag läste lite om lipo batterier igår så det är något jag funderar på att införskaffa. Men när jag kollade på en hemsida som sålde lipo batterier så fanns det någon annan pryl som varnade när ett lipo batteri hade låg laddning. Det stod någonting om att batteriet kunde börja brinna om det var helt urladdat eller något sånt kan ni förklara vad det betyder ?

Med speltaktiker undrade jag mest, som du sa, vilken roll som detta vapen passar bäst som? Jag själv har en väldigt aggressiv spelsil tror jag... eftersom jag gillar att anfalla istället för försvar.

Sen undrar jag också de är med magasin. Jag har två st highcap mag finns det något midcap magasin som passar till G36C?

tack för era svar :)
Anledning: Citera inte inlägget precis ovan

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Sabre

Re: Nybörjartips (till spelare och vapen)

Inlägg av Sabre »

G36C, som är den kortaste av G36:orna tycker jag funkar till din spelstil. Kort och kompakt så du kan komma snabbt nära inpå mottståndare.
Nackdelen är ju dock att du antagligen inte komemr ha så särskilt lång räckvid, i och med den korta innerpipan. ^^;''

De felsta märkena utav magasin funkar till G36:orna, vilket märke har ni?
När det kommer till magasinsbyte har alla sin variant som man är mest bekväm med.
Jag t ex. föredrar att ha magen i mina magasinsfickor riktade neråt och vända motsatahållet, så jag virder upp dem ur fickan.
Finns flera olika sätt, så det är bara att pröva sig fram vilken som känns bestä för dig. :)

Gällande Lipo-Batteri så ja, de kan bli knassiga om du får helt slut på ström i dem.
Man bör alltid ha batteriet någorlunda fyllt, annars så expanderar det och skaddar batteriet och i i värsta fallet börjar det brinna.
Med ett vanligt Nihm batteri märker du när batterier tar slut, medans med ett LIPO så ger det ger den fullt ös hela tiden och när det säger stopp så gör det avrupt.
Lipo är dock mer kompakta och tål kylan bättre, så det utöver det som nyss nämndes är fördelen med det. :)
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Kasoo: Ok,så när säger lipo batteriet stopp är det när det är helt slut eller har 10 % kvar då? och kan man mäta detta med en multimeter eller måste man ha något speciellt verktyg??
Sen har jag också hört att Lipo batterierna kan skjuta längre tid (fler kulor)?

Glömde säga vilket mag jag har, jag har ett jg mag tror jag. Jag fick ju ett mag med vapnet och sen köpte jag ett likadant så jag antar att det är JG som har gjort det, eftersom det är dom som har gjort vapnet.
Anledning: Citera inte inlägget precis ovan

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Alltså, ett lipo säger "stopp" när det sväller och går sönder. Men du märker att det är dags att sluta när du märker en plötslig skillnad i prestanda, vapnet låter trött. Men det är egentligen lite för sent då, inte farligt, men man ska helst sluta innan det "märks".

Skjut 2 skott per mAh så är det lugnt. Alltså, har du ett 1100mAh lipo, ladda det fullt innan varje spel, och skjut max 2200 kulor innan du byter batteri (du skjuter förmodligen inte mer än 1000 ändå om du inte har en kulspruta).

Det är spänningen som talar om när det är dags att sluta skjuta, och spänning kan man mäta. Men spänningen sjunker inte linjärt så du kan inte se om batteriet är exempelvis 40% fullt speciellt enkelt. Jag skrev lite om mätning av lipospänning här:
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=106

Här står det hur man laddar lipo:
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=131

Och här lite allmän fakta om olika lithiumbatterier::
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=38
Jobbar på Röda Stjärnan

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Nu är jag kanske ute på hal is men...

är det inte bara ytterligare en svårdödad myt att kort innerpipa = dålig precision och räckvidd.

Så långt jag vet är det väl hopup och innerpipans kvalitet som är det avgörande. En decimeter mer eller mindre (kanske lite väl tilltaget) gör ingen markant skillnad.

En längre innerpipa ger ofta en högre utgångshastighet som i sin tur ger en förbättring på träffbilden.

Rätta mig gärna med konkreta fakta om jag har fel.
<insert 'cool' one-liner here>

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Jag har upplevt att det är svårare att få bra precision med kort pipa mer högre trim, alltså 130 och uppåt, men i regel brukar jag säga att lång pipa är överskattat, i alla fall för m90-120.

Jag har nu en semisniper med 300mm pipa och den skjuter utmärkt med hög hastighet (150 tror jag). Men jag är ganska säker på att ett pipbyte till 455mm och cylinderbyte skulle ge märkbart bättre precision.
Jobbar på Röda Stjärnan

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

okej. tack för alla svar :D
Man måste kunna matte för att spela soft också det var något nytt ;)
Så man kan alltså inte göra som man gör med NimH batterier, eller iaf som jag gör, köra tills vapnet inte orkar dra runt?

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Skriv svar