Dödliga airsoftvapen?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
vanish

Dödliga airsoftvapen?

Inlägg av vanish »

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _GT111852/

...eller är någon bara opåläst?

Stag

Re: Dödliga airsoftvapen?

Inlägg av Stag »

Klart att det är möjligt...

Det ska mycket till dock. Och i ärlighetens namn, hur naiva är de? Jag ser ingen som försöker reglera spikpistoler t.ex.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

vanish

Inlägg av vanish »

Joda, det är möjligt. Men då handlar det inte om bössor som "kan köpas i helt vanliga affärer för några hundralappar".

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

Det är ju bara att klicka på svaret så ser man att Bodström den gången var ganska vettig.
Rolfs påståenden är ju löjligt. Ungefär som DN gången jag bråkade med en journalist om att det fanns soft air guns som kunde skjuta stålkulor genom glasrutor.

När jag ifrågasätter honom får jag svaret att "det har jag fått veta av en polistekniker om den är trimmad och man plockar ut kulorna från ett kullager och skjuter.."

Jag orkade inte ens svara honom efter det.

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Vi måste verkligen skärpa lagen angående tigersågar! Bara att knata in på biltema och köpa en ju!
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Cesare

Inlägg av Cesare »

Särskilt eftersom man kan trimma tigersågarna och montera dem på händerna till dödliga vapen.

ohman

Inlägg av ohman »

Nu är ju frågan från 2005/2006... Men visst en aning korkat är det onekligen, som vanligt finns det alltid folk som upprör sig över allt möjligt :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Och den här typen av nyheter är oss inte till fördel.

http://www.gp.se/dela/1.1884261

Rent krasst förstår man kritiken.
En kniv är en kniv och oavsett om det är en militär variant eller en AndersPetter från köket så är den vass och potentiellt farlig.

Skjutvapen är annorlunda, och våra leksaker är för de allra flesta omöjliga att skilja från verkliga.

Det samma gäller ju replikor som är fullständigt ofarliga (sålänge man inte kastar dom på någon)
Frågan är var man skall dra gränsen.

Igår såg jag klipp på bigbore luftgevär som skjuter egengjorda blykulor med förödande kraft.

Allt kan inte kontrolleras, men vi får inte sitta på en pall och blunda, hålla för öronen och säga "LaLaLaLa!"
För det första måste det vara ordning i de egna leden vilket jag uppfattar verkar funka rätt bra. Tillrättavisning av minderåriga är också något som sköts.

Frågan är vad mer airsoftkollektivet kan göra för att undvika förbud/begränsningar.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Stag

Inlägg av Stag »

Bra skrivet Droopfy, jag håller med helt.

Det är lätt för vår community att klaga på hur det ser ut idag, men det är också vi som måste göra något åt det.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

dariantel

Inlägg av dariantel »

viktig diskussion där folk utanför inte förstår vad det är vi gör.
jag startade en tråd här på forumet med funderingen över att inte kalla det för vapen utan markörer, men intresset verkar minst sagt svalt och för många verkar det tom viktigt att få kalla det för just vapen.

Jag känner mig rätt övertygad om att en lagändring kommer ske, frågan är bara när och hur den kommer se ut. och då den kommer tror jag inte vi kommer gilla den och förmodligen blir den verkningslös på problemen.

Något jag tror skulle vara bra är ett nationellt förbund inom airsoft. Ett ställe dit media, politiker, samhälle kan vända sig med sina frågor och okunskap. Och som samtidigt samlar alla föreningar under sig som en paraplyorganisation.
På detta sätt skulle även detta förbund kunna skapa allmänt vedertagna regelverk som många här inne efterfrågar. kanske inte som ett måste att följa men få till normer för vanligare spelformer.
Man skulle även få en röst utåt som fick tyngd bakom sig.
Dock att få till något sådant lär kräva en hel del som airsoftare inte verkar vara intresserade av, nämligen att göra något för andra på fritiden

Skriv svar