Markör VS Vapen

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
SolarMacharius

Re: Markör VS Vapen

Inlägg av SolarMacharius »

Jag ser Airsoft"bössor" som leksaker och jag poängterar det noga med. Det är ju trots all en lek i slutändan, precis som LAJV bl.a.

Dock är jag rätt nyfiken på varför man kategoriserar det som "effektbegränsade vapen"? Vad är det som gör en AS bössa till ett vapen i sitt ultimata skede? Är det anslagskraften som avgör det? Kan man nå upp till såpass hög joule att man kan orsaka RS relaterade skador? Jag kan ju gå in på BR och köpa ett plastsvärd och sedan orsaka skador men ändå är ju inte ett plastsvräd från BR katogiserat som vapen.

Sorry om jag går lite OT men jag bara tänker högt.

Mvh

Ragnar

dariantel

Inlägg av dariantel »

även en CQB trimmad bössa kan orsaka skada om den träffar fel, tex på en tand eller i ett öga. Så finns garanterat någon paragraf som får det att klassas som ett effektbegränsat vapen.

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

Inom paintballen heter det markör dels för att:
Markörerna ursprungligen var just markörer för att märka träd, boskap, osv med. (Men mycket roligare att skjuta på varandra med kom man ju fram till!)

Paintballen största marknad idag är den mera rena tävlingsformer, det vill säga speedball (aka ballongboll, supair, osv), och det kallas då markör för att få det lite mindre kontroversiellt och mera legitimt. Inom woodsballen, speedballens motpol, har jag hört markörer kallas vapen gevär eller bössa minst lika många ggr som markör.

ohman

Inlägg av ohman »

SolarMacharius skrev: Dock är jag rätt nyfiken på varför man kategoriserar det som "effektbegränsade vapen"? Vad är det som gör en AS bössa till ett vapen i sitt ultimata skede? Är det anslagskraften som avgör det? Kan man nå upp till såpass hög joule att man kan orsaka RS relaterade skador?
Ja, det är en kombination av drivmedel och anslagskraft som gör det till ett effektbegränsat vapen. Även vanliga luftgevär faller in i samma kategori

Från tullverket
Ett vapen som drivs med kolsyra, luft eller fjäder är ett så kallat effektbegränsat vapen. För att få föra in ett sådant vapen till Sverige utan tillstånd krävs att man har fyllt 18 år samt att vapnet har en effektbegränsning. Effektbegränsning innebär att projektilen som skjuts ut har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule 4 meter från vapnets mynning.
Observera!
Om vapnet drivs med annat drivmedel än kolsyra, luft eller fjäder är de alltid tillståndspliktiga.

Som exempel kan sägas att en 4,5 mm luftgevärskula får färdas i max 200 m/sek 4 meter från vapnets mynning för att vapnet ska kunna vara tillståndsfritt. Om vapnet är hel- eller halvautomatiskt får anslagsenergin bara vara max 3 joule fyra meter från vapnets mynning.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

SolarMacharius

Inlägg av SolarMacharius »

Ok då blev jag klokare, glömde totalt att man kan stå nära och skjuta någon :geek:

n_sandstrom

Inlägg av n_sandstrom »

Jag skulle gärna kalla det får något annat än just vapen, men Ducky har många poänger i sina paralleller med paintball, och ord som "markör" är helt fel väg att gå.
Möjligtvis "replika" eller liknande ord, som beskriver precis vad det faktiskt är, "inte riktigt det vapnet som det ser ut som".

Men tja, i brist på bättre utryck för "Effektbegränsad vapenreplika" kallar jag det hellre för just vapen.

kimjoh560

Re: Sv: Markör VS Vapen

Inlägg av kimjoh560 »

"Krig", "döda", "vapen" och "skjuta" får knappast någon att höja på ögonbrynen längre. Dataspel har avdramatiserat sådana ord för länge sedan.

Nu har jag aldrig stött på någon som haft problem med airsoft men det är väl egentligen inte annorlunda mot att leka indianer och cowboys något som även de gnälligaste av tanter anser harmlöst trots att det simulerar etnisk rensning.

Att ändra på våra begrepp lär inte åstadkomma någonting eftersom eventuell fientlighet från allmänheter grundar sig på inget annat än fördomar.
Lgt. Skalptagare

Skriv svar