Hur många C är lagom?

Nordman

Hur många C är lagom?

Inlägg av Nordman »

Försöker göra mig förstådd i djungeln av batterier, lyckas luska ut det mesta men är osäker på en punkt.
På batterierna står det C och det är discharge värdet, desto högre ju snabbare bränner man kontakterna.
Men om jag fattat det rätt så desto högre ju snabbare accelererar motorn, och behåller en jämnare hastighet?
Då kommer balans gången man vill ju ha en bra respons och jämn gång, men man vill ju inte bränna kontakterna eller 2 stage trigger dosan som sitter in tex AUG3 eller Magpul PDR-C.
Hittar ingen krav på batteri på motorn jag är intresserad av (Guarder Infinite Torque-Up Short Type)

Så för mig behöver jag hjälp med valet att batteri.
Li-Po 11.1 eller LiFePo 9.9
Klarar man sig på 25-50, eller ska man gå så högt som 40-80?
LiFePo verkar bara finnas på hobbyking som 30-40.

Vad för laddare rekommenderas?

Skepparn

Re: Hur många C är lagom?

Inlägg av Skepparn »

Discharge C talar endast om vad batterier tål att leverera utan att ta skada. Du kan inte ha "för högt C". Att köra en bössa på 7,4V 100000000000000C betyder bara att batteriet aldrig går sönder.

C-värdet måste för övrigt multipliceras med kapaciteten på batteriet för att man ska få en verklig siffra att använda, för "C" är inte en verklig siffra, bara en ungefärligt uppskattad säkerhetsgräns satt av en ingenjör.

Verkliga siffror att använda är strömvärdet du får genom att multiplicera C med kpaciteten. Ett 20C 2000mAh kan leverera 40A utan att ta skada, osv.

För lågtrim: minst 20A, för högtrim: minst 30A
Jobbar på Röda Stjärnan

Nordman

Re: Hur många C är lagom?

Inlägg av Nordman »

ok tack så mycket.

Skriv svar