MERF 3.2 programmering istället för avfyrning

n_sandstrom

MERF 3.2 programmering istället för avfyrning

Inlägg av n_sandstrom »

Jag har precis byggt om elsystemet till att passa MERF 3.2 i Enhanched Mode.
Får den dock inte att skjuta. Trycker man på avtryckaren i semi eller auto, så blir det ett litet gnäll från motorn, och den startar programeringsläget. Avslutar man programmeringen blir det inga fler gnäll från motorn, men programmeringen startar igen med tryck på avtryckaren.
Kopplar man ur och i batteriet så kommer det ytterligare ett motorgnäll, och sedan programeringsläge igen.

Jag vetefan om jag missat något i installationsprocessen, men jag tror inte det.
Jag har:

Pluggat in den utan motor
Ställt in batteri
Ställt lägen till "Enhanced Burst"
Ställt in tider för burst.
Sparat, då dioderna blinkar på slutet.
Kopplat ur och i batteriet (som manualen inte verkar säga något om, men folk på forum)

Något jag missat?

Den fungerar i Simple Mode, och pluggar jag in motorn direkt till batteriet spinner boxen på hur bra som helst.

Stinky06

Re: MERF 3.2 programmering istället för avfyrning

Inlägg av Stinky06 »

När jag sparat ett program, är det bara koppla in motorn o skjuta!
Låter som att det är något fel på din Merf.

du har ställt in rätt batteri va? den skall ju bryta om spänningen blir för låg etc, är det laddad ordentligt?
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

thefripp

Inlägg av thefripp »

Hade något liknande problem innan med mitt MERF. Visade sig att det var kortis på kablarna till motorn. Min är kopplad med 2st signalkablar till avtryckaren.
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Merf är jävligt känslig för dåliga motorer också. Har haft ett par G&P-bössor (som har dåliga standardmotorer) i verkstan som inte merfen accepterade som en motor, och ville bara programmera. Bytte till ordentlig motor, no probs.
Jobbar på Röda Stjärnan

n_sandstrom

Inlägg av n_sandstrom »

Batteriet är laddat och rätt inställt.

Har labbat med lite fler batterier idag. Mitt vanliga, 9,6V NiMh, vill inte alls. Med ett annat 9,6V NiMh går boxen en bit, men stannar strax innan pistongen är i bakre läget. Med 11,4V LiPo går det däremot, men där får jag så mycket overrun i boxen att inte ens den aktiva bromsen hjälper.

Bössan är faktiskt en G&P, med originalmotor. Har fått för mig att dom har hyfsat bra anseende. men det verkar jäkligt skumt att den klarar av att driva motorn en liten bit bara, sen blir det om att den inte orkar ge mycket ström nog.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Lite för bra för att vara sant att det råkade vara en G&P? ;)

Den motorn är skitdålig, så testa att byta.

Att den klarar att "driva motorn en liten bit" beror förmodligen på att kretsen gång på gång tappar kontakt med motorn, och varje gång den gör det så slutar den att driva. Och när kretsen vägrar att lämna programmeringsläget så är det för att det den gör för att kontrollera att det sitter en motor ansluten säger till kretsen att det inte sitter en motor ansluten, förmodligen på grund av att det är dålig kontakt mellan kol och rotor eller nåt i den stilen (inte så bra på motorer).
Jobbar på Röda Stjärnan

n_sandstrom

Inlägg av n_sandstrom »

Motorbytet var ju tänkt att ske sist i hela uppgraderingsledet, åtminstone efter jag haft den på minst ett spel :p
Ibland ångrar jag att jag köpte en färdig bössa, och inte bara beställde hem en bunt uppgraderingsdelar från start. Nåväl, snart har jag väl en extra bössa hemma, skadar aldrig.

Men tja, det är inte direkt så att motorn stoppas för att den tappar kontakten , tror jag. Kör jag med det starkare NiMh-packet så fortsätter motorn surra där den stannat, ända tills man släpper avtryckaren. Så det är nån slags strömbegränsning igång.
Ett bra sett att återskapa det på är att koppla in motorn med alldeles för tunna strömkablar.

Det kanske blir för stort spänningsfall över batteriet då motorn försöker varva upp, och MERF'en då även begränsar strömmen?

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Testa motorn i nåt annat, låter som att den kan vara för dålig för att driva boxen alls (eller bara släng den och spara 10min :3)
Jobbar på Röda Stjärnan

n_sandstrom

Inlägg av n_sandstrom »

Driva boxen kan den. Den fungerade bra innan MERF, och med MERF i "simple mode", och kopplar jag batteriet direkt på motorn så smattrar boxen på utan problem.

Men tja. Överväger att plocka med mig en Element Hight Torque på vägen hem ändå...

Edit: Om man byter motor, hur stor är chansen att man får in den i rätt höjd då utan att öppna gearboxen? Är det dumt att ens försöka? Börjar bli lite trött på att öppna och stänga den :p

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Det är det du har motorskruven till, testa och se
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar