SSG/SIG - SOG

Skarpheden

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Skarpheden »

Lite off-topic kanske, men det känns som G36an är en ganska stark kanditat för AK6. Man kan ju alltid hoppas i alla fall :D

mouse
Admin

Inlägg av mouse »

Den intel jag har är att HK416 nästan är färdig som AK6.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Hoggie

Inlägg av Hoggie »

Det man vet nu om Ak6 är endast att den kommer upphandlas tillsammans med en hel ny "familj". D.v.s. en ny karbin, en ny kulspruta, en ny pistol, ett nytt skarpskyttevapen samt en ny PDW.
G36 är för gammal för att bli nyupphandlad för ett vapensystem som ska finnas i FM i ca. 10-15 år. Så hoppas inte på något sådant.

HK-416 är visserligen en stark kandidat, dock har FMV inte ens kommit till sluttesterna än, och det är alldeles för tidigt att börja spekulera om vilken karbin som blir nästa AK6.
Scar-L är även en höjdare bland grabbarna på FMV. Dock så är den dyr så inåt helvete så det är otroligt liten risk att det blir sånt skräp i händerna på våra svenska gossar i grönt!
Källa: Chef Ehv. FMV.

För att hålla sig on-topic så:
Dessa vapensystem är jag säker på att SOG använder för tillfället är G36, HK417 (för skarpskytte), PSG90, KSP90, KSP88 (Även för FM SOF/Stödpersonal vid båt), Diemaco C8.
Min källa är en säker, som jag inte kan namnge men jag kan säga att han jobbar på udden.

LiTo

Inlägg av LiTo »

När du säger HK417, Vilken modell menar du då? Är det 12", 16" eller 20" pipa på den?

12" är väl den som kallas för HK417D om jag inte är ute och cyklar.

Echo01

Inlägg av Echo01 »

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

Om det är Sog på bilderna så tycker jag nästan det är lite trist att de ska se ut som alla andra tuffa dudes
CTR EP3 Championship White, nuff said

Frogfather

Inlägg av Frogfather »

Det är faktiskt Kanadensare, finns lite andra bilder på dem där man ser lönnlövet på ärmen, SOG har väl lite av den utrustningen tex Ops-core ballistic men inte bössorna vad jag vet.

Echo01

Inlägg av Echo01 »

@Frogfather

Kan du länka till bilderna? Enligt mina källor skall det vara svenska sf.C8 finns ju. DBAL2 är det mörkerriktmedel vi använder i sverige. Och av nån anledning så använder vi VIP strobe istället för ex mantran.

fu kjellberg

Inlägg av fu kjellberg »

Är bilder från företaget CTOMS. Coldskills säljer deras produkter.
http://www.ctoms.ca/home

Frogfather

Inlägg av Frogfather »

Bilder på SOG:
SOG.png
SOG3.png
SOG21.png
SOG31.png
SOG6.png
TARP-UL-20_482.jpg
SOG17.png