Enkelt sammanfattat: Mosfet är samlingsnamnet för en elektronisk krets som leder runt strömmen så inte allt passerar genom ditt switch assembly (kontakten som trycks ihop när du trycker på avtryckaren) utan endast kör en svag ström genom denna och skickar på resten direkt till motorn.
Det finns väldigt avancerade modeller som går att programmera till allt möjligt, och väldigt enkla modeller som i princip bara ser till att du inte skickar onödigt mycket ström genom SA. Kräver att du öppnar gearboxen och löder om eller byter ut delar vanligtvis. Generellt sett får du bättre respons i bössan oavsett mosfet-typ.
LiPo är att föredra på grund av många saker, bättre förmåga att leverera kraft till motorn än NiMh (7.4V LiPo ger ungefär motsvarande fart som ett 9.6V NiMh). De tar upp mycket mindre plats vilket gör dem lättare att få in i bössorna. De fungerar bra i kyla, vilket NiMh sällan gör. De nackdelar man bör vara medveten om är att man inte får ladda ur LiPo helt, då brandrisk uppstår, även om batteriet inte börjar brinna så blir det lätt förstört om man fortsätter använda det när det är mestadels urladdat. I övrigt är det bättre än NiMh på alla sätt.
