varför PMC??

Nitisk
Inlägg: 303
Blev medlem: ons maj 23, 2012 8:51 am

Re: Sv: varför PMC??

Inlägg av Nitisk »

Jag vet bara om ett PMC lag här uppe i norr, Section Sevn.

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Genocide »

@Bloodneed: Att PMC ska vara billigt är ju halvsanning. Det beror på hur hårt man går in för det...
I gamla laget VSA så gällde ju inte flanellskjorta och slitna jeans som gear. Vi hade mer taktiskt gear ex blackhawk, Helikon, arcteryx etc.

Ja, att spela som PMC ger en snorm frihet på vilken gear man får köra med. Men det innebär inte automatiskt att man måste skaffa billig gear. Dock kan jag säga att även med billig gear ex en softshelljacka från jula och tacpants från helikon så kan man se legit ut utan att det kostar multum.

Det gäller att ha en tanke bakom det hela. Att köra hoodie och adidasbyxor med en g36c är inte PMC...

Tyvärr använde/använder många PMC som ursäkta för hafsiga klädval.

@Nitisk: Spelar inte dem bara i OD? Eller har de annan klädsel med?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Färnström »

Gear har ju alltid varit rätt kontroversiellt när det kommer till PMC (Refererar till Airsoftdelen), oftast väldigt blandat och som många säger billigt.
Det jag saknar är kontinuiteten med den utrustning som används av spelare, jag tror en del av inställningen jämnt i mot PMC spelare kan förändras till en mer positiv syn genom en mer enhetlig utrustning.

Man kanske ska jobba utifrån vilket land som man väljer att utgå ifrån, du genom att fundera på vad för utrustning som skulle kunna användas där, spelar man med USA som PMC förebild så kanske man ska använda amerikansk utrustning i sitt gear? eller välja ut ett säkerhetsföretag och utgå ifrån de utrustningskrav som de ställer på sina operatörer?

Hittade denna länk igår, http://www.pmcpsc.com, fanns bland annat under "Lessons" en del intressant att läsa, bland annat om utrustning, vapen etc, jag tror att det går att hitta en del matnyttigt för spelare på den sidan.

Känns som Airsoft sverige har hamnat i situationen där det krävs för en PMC att på något sätt accepteras så förväntas "impression" nivå på utrustning, ta bara bort Camouflage och ersätt det med någonting enfärgat istället, för att så fort någon har en utrustning som inte passar ihop enligt ett lands militära styrkor så ser folk ner på detta, vet inte om det härstammar ifrån att nybörjare (en del av dem) inte har korrekt utrustning från början och blandar lite tills de har fått ihop allt korrekt.

Jag tror vi skulle behöva få upp en ny bildtråd på detta underforum, "visa ditt PMC gear" med en diskussionstråd till, som kan hjälpa både nya spelare in i vår lilla vrå av hobbyn, och där man kan ta både inspiration och få hjälp med att förbättra sin utrustning med tips och råd från andra spelare.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Prospero
Inlägg: 121
Blev medlem: lör sep 15, 2012 12:53 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Prospero »

Själv började jag rätt nyligen med denna hobby. Min första tanke var köpa lite saker men vad. Hade ju inget direkt lag att spela med. Men hemma fanns det just mängder av olika funktionskläder i just svart och kaki. En billig väst till det så var jag good to go. Jag lade ca 1000 kr på utrustning plus de pengar jag lagt på olika vapen. Kände i ärlighetens namn att varför investera i dyra grejer när det ändå kommer köpas nya och andra uniformer, västar etc längre fram.
Och kommer man på vapenbutiken eller klacken är det knappast uniformen som spelar roll oftast utan det blir något som påminner om highschool-dagarnas shirts vs skins. Tycker att de flesta lag jag mött eller spelat med saknar strategi och upplägg. Bäst på klacken var när jag förde bomben åt Grey Stone mfl.. Första gången hela laget hade ett mål oftast blir vi liksom 4-5 st som jobbar tillsammans och de andra spelar mer spritt spray N pray...
Fortfarande inte hittat något vettigt lag som har plats så jag kör på i mitt vanliga "billiga" pmc kit... Sorry Bloodneed.. ;)
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av p33krN »

"PMC-gear" är väl precis som all annan gear. Det finns den som är genomtänkt och det finns den som bara är random saker från diverse ocker-ÅF från Sverige.

Precis som på samma sätt som att en Miltec marpat-uniform i ACU-cut och en random CB-väst inte är en ordentlig USMC-gear.

Det som generellt saknas inom airsoft, enligt mig, är folk som har forskat och letat i månader efter den perfekta dealen på rätt väst och uniform. Det är möjligt att ha bra gear på en låg budget om man tar sig tid och fyndar istället för att spendera hälften av budgeten på onödiga, felaktiga pinaler och saker man kunde ha klarat sig utan. Man klarar sig ganska långt på hjälm, uniform, vapen och väst om man köper korrekta saker. Dock så behöver man inte en SF-delta-kniv för 2000kr. Samma gäller för PMC och all annan gear.

Det är inte konstigt att pengarna inte räcker till annat om man köper lipobatterier på Frysen för 400kr styck. :roll:
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Färnström »

När blir PMC ordentligt, accepterat och genomtänkt??
För det verkar inte vara när man har en impression (stavning), då det är av många inte korrekt...

Jag har tänkt att spela utifrån OD underdel, svart överdel, och väst som jag inte valt ut än, men har inte byggt ihop det än, då man alltid är orolig över "kommer detta att räcka" "tänk om det krävs mer", för ska man gå utifrån många referens bilder som finns, så finns det inget som är korrekt eller inte, utan bara det som företaget och den operativa anser vara bäst för det uppdrag som den ska genomföra.

Såg igenom Shadow Company nyss, tycker det är en sevärd film för PMC spelare, man får möjligheten att se en del utrustning som en del av de operativa tar med ut på fält, får en snabbare förklaring kring vapen (vilket slog fast vilket jag kommer använda i min utrustning senare), och även lite tankar som de har.

Är det bara jag som har önskedrömmar, men tänker på större, mer omfattande PMC lag, idagsläget är många små, lokala lag, men att bygga upp några större, mer strukturerade lag med mindre avdelningar runt om, kan generera en mer kontroll och struktur när man har mer erfarenhet, hjälp och vilja bakom, kanske svamlar lite, men hoppas jag får fram hur jag tänker i denna fråga.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Djihani
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:59 am

Re: varför PMC??

Inlägg av Djihani »

Jag har alltid velat göra hardcore impression på den hära killen.

Bild

PMC är ju typ airsoft-leif som bestämmer sig för att tjäna pengar ist för att lägga pengar på hobbyn. Finns göbbar med alla budgetar.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Färnström »

Djihani > Haha, man får ha den där bilden i fickan och slänga upp varje gång man får kommentaren att PMC är bara slappa personer som slänger ihop vad de råkar ha liggandes :P

Tänkte så fort jag får ihop de sista bitarna av min nuvarande setup (ska gräva i lite lådor bara) så kommer det slängas upp lite bilder, så får man se om folk säger att det bara är skit eller faktiskt fungerar som PMC.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Butcher82
Inlägg: 191
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:16 pm

Re: varför PMC??

Inlägg av Butcher82 »

Suck Djihani återigen det fnns lag som lägger ner otaligt med pengar för att få en bra PMC anda vilket mitt lag gör.
Det är ungefär som att säga att de som lägger ner pengar på billiga kopior av uniformer gör det för att tjäna pengar istället för att lägga pengar på hobbyn, dvs en väldigt förvrängd syn av sanningen.
Och jag blir förnärmad när någon klämmer ur sig en sådan kommentar utan att veta om hela sanningen.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Djihani
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:59 am

Re: varför PMC??

Inlägg av Djihani »

Jag menar absolut inte att de som lägger ner jättemycket tid och pengar på sin del av hobbyn är på något sätt sämre, jag menar bara att det faktiskt finns (eller tja iaf fanns när bilden togs, som inte är kanske precis 2013) PMC som lallar runt i munktröja, "Crossdraw väst" och sletna grå braller.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Skriv svar