Mest "tr00" vapensystem.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Gwlyddyn »

Vad är det mest vanligt förekommande vapensystemet för PMC's? Håller på och kikar på att faktiskt styra upp mitt kit och har nu kommit till huvudbeväpningen.

En helt ren AR15 utan en massa RIS och trams är det jag sett oftast på bilder men hur är det med ryssbössor? Borde ju vara rätt smart då priset är rätt, dom finns att köpa lokalt och ammunition är vanligt förekommande.

[EDIT] Angående pistoler så anar jag att det är M9 och 1911 som gäller?

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av 5224 »

Beror ju lite på var man är, men sett en en del R4:or alt. Galils på bilder från Irak. R4 är dock konstigt, då de håller i de där bössorna stenhårt/skrotar dom,
Non Belior Solum Melior

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Grim »

Kollar man på dokumentärer om pmc i irak och affe så använder dom mest ak74 snackar vi soldiers of fortune så kan de nog vara lite ar också. Men jag skulle tipsa om att söka upp några dokumentärer på tuben så lär du hitta lite info.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av 5224 »

Ak 74? Är ju inte helt inne i den här svängen, men det jag sett i ren ak-väg har varit AKM. Helt säker? Några bilder?
Non Belior Solum Melior

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Grim »

De dom sagt i dokumentärer som jag sett så kör dom 47 74 pkm etc då dom är piss lätta att få tag i på svarta marknaden, samma sak med ammo. Det är möjligt att dom större firmorna har möjlighet att ta in en massa olika vapensystem och fordon men de mindre får köpa och bygga eget.
Som sagt, sök på tuben efter pmc dokumentärer så lär du hitta. Kan återkomma senare i kväll med de dokumentärerna jag tycker är vettiga.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Frykis
Inlägg: 47
Blev medlem: lör maj 12, 2012 7:39 am

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Frykis »

jag skulle säga att det beror på Tidsepoken, företaget, uppdrag/kontrakt och i vilket land. Men är överlag rätt blandat. Jag bortser från Understödsvapen, då det man generellt ser är 249 och olika östblocks bössor.

Ser man PBS Frontlines Private Warriors, från 2004-2005 (publicerad juni 2005) och Erinys i Irak som de främst följer i den så är det mest opimpade AKs och en del ARs några rödpunkt men clean överlag. Ända pistolen man ser bra i den är en P226a som en av dem som skyddar filmcrewen har.
Bild

I National Geografics Inside Iraqs Killzone från 2007 (publicerad 2007) så följer de Hart Security, Armour Group och lite Blackwater i Irak.
De Blackwater folk man ser har främst Pimpade ARs, Armour Group Folket verkar främst ha olika AK plattformar, en del med olika typer av optik andra clean. Pistolerna man ser (som jag kan identifiera) verkar vara glocks och olika Sigs (226/228/229). De Hart Security folk man ser har opimpade ARs och AKs.

I Link TVs Private Armies ser man Armour Group igen, men då i vad jag tror är Afghanistan med G36or, men även den alltid närvarande opimpade AKn.

I Shadow Company, som jag inte vet när det är ifrån och som verkar ha hämtat från olika källor, bland annat Robert Young Peltons research material när han skrev Licensed to Kill kan man hitta det mesta, bland annat en kille med en Famas. Men där är en del material i den som verkar vara från olika träningskurser runt om i världen, så vad som är från sådana och vad som är från faktiska PMCs i fält låter jag vara osagt. Peltons material är dock Blackwater i Irak, och de har folk med allt från Pimpande AR till AKs med trummagasin.

I Guns For Hire Afghanistan som jag inte heller riktigt vet när den är ifrån ser man Global Security i Afghanistan, och där ser man en grupp som tränar konvojskydd som kör med "Jänke pimpade" AKs (M4 skjutstock), en anna ny grupp som är på skjutbanan med vanliga Opimpade AKs och så de som vaktar brittiska ambassaden som också har Opimpade AKs. Man ser dock en hel del Glocks.

Så överlag skulle jag säga att det är blandat, det bästa är nog att bestämma en epok och hitta en drös med reverens bilder och gå därifrån.
En sak att minnas är att om man tex googlar Blackwater så får man upp en massa bilder, men många av dessa är på folk från "the pretty boy detail" dvs de som skyddade Bremer och andra mer Highprofile (som i mycket pengar/publicitet) uppdrag, och deras gear är därmed därefter.
"Noob 4 life"
Once a Frykis. Always a Frykis!

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Grim »

Har för mig att shadow company är en bra dokumentär, kan vara ute och cyklar.

Där var man pucktvåa med kraft ;)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Frykis
Inlägg: 47
Blev medlem: lör maj 12, 2012 7:39 am

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Frykis »

Shadow Company är bra, man skall bara (som alltid) vara något källkritisk när man ser den. De delar som har Pelton som källa, vissa av intervjuerna och de flesta videosnuttarna från Irak är bra, men resten vill jag inte uttala mig om.
"Noob 4 life"
Once a Frykis. Always a Frykis!

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Mest "tr00" vapensystem.

Inlägg av Gwlyddyn »

This is why I love you guys!

Tackar för informationen. Känns som man, oavsett tidsepok, aldrig hamnar fel med en ren AR15/M4 och ett Aimpoint. Gillar dessutom den rena looken på en opimpad bössa mer och mer.

Skriv svar