patches/ljuddämpare

Frost
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:44 pm

Re: patches/ljuddämpare

Inlägg av Frost »

Finns väl bilder på diverse PMC med olika länders flaggor på västar och whatnot. Antagligen de flaggor som de representerar antingen de land där företaget är baserat eller där de själva är medborgare. Vill minnas att jag sett det iaf

Moral patches är nog upp till kontraktören själv att avgöra eller om företaget har riktlinjer. Likaså med lag/företagspatch.

Ljuddämpare skulle nog mest vara för att skydda hörseln tänker jag mig. Ska det utföras diverse hemliga uppdrag där ljuddämpare skulle vara användbart brukar det vara diverse special forces nissar som skickas ut och inte PMC.

BobRob
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 03, 2014 11:04 pm

Re: patches/ljuddämpare

Inlägg av BobRob »

Frost skrev: Ljuddämpare skulle nog mest vara för att skydda hörseln tänker jag mig. Ska det utföras diverse hemliga uppdrag där ljuddämpare skulle vara användbart brukar det vara diverse special forces nissar som skickas ut och inte PMC.
Ljuddämpare har ju ganska många fler poänger än att bara skydda hörseln: mindre rekyl, mindre mynningsflamma, mindre tryckvåg, bättre träffsäkerhet på aktuella avstånd, svårare för motståndaren att avgöra postition etc. Och man ska inte undeskatta det där med att skydda hörseln, en M4 utan ljuddämpare går helt enkelt inte att använda utan hörselskydd och hörselskydd är inte alltid praktiskt möjligt att använda. De flesta operatörer idag som har möjlighet att välja använder en tiotums-pipa + dämpare istället för standardpipa (14,5 tum) för alla typer av uppdrag.

Det finns egentligen bara en nackdel med dämpare, nämligen minskad mynningshastighet, men effekterna av detta spelar i praktiken mindre roll: den ena effekten är att det är marginellt svårare att träfa rörliga mål, men det är mest en vanesak: tränar man med dämpare så lär man sig rätt framförhållning. Den anadra effekten är minskad effektiv räckvidd, men då pratar vi om en minskning från 350 meter ner till 200 och idag så är det ytterst sällan man använder sitt personliga vapen för mål på så långa avstånd.

Så om det inte finns något konkret hindre för en PMC-operatör att använda dämpare, typ kostnad eller att man förösker hålla en låg profil så har jag svårt att se varför någon skull välja att inte använda en.

Skriv svar