Fuktspärra?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Fuktspärra?

Inlägg av Welle »

Någon här som fuktspärrat skälv?

Exakt vad vill man skydda och kan man någorlunda enkelt fixa det skälv. Nån som har bra tips.
Vill gärna samla info här på forumet så inga "googla skiten förihelvete" tack ;)
Lite finare, lite bättre

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Fuktspärra?

Inlägg av Lazt »

skydda sensorerna och microswitchen, sen är det bara att pensla på kretkortslack så är saken biff!
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Fuktspärra?

Inlägg av Genocide »

Fast måste man inte i princip bada numera för att bössan ska flippa ut?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Fuktspärra?

Inlägg av Welle »

Ok, letade runt lite efter lack. Hittade mest sprayer, kan man använda desa, eller är det enbart den varianten som ska penslas på som gäller?

Anledningen till att jag vill göra det är mest för att jag är nyfiken..
Lite finare, lite bättre

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Fuktspärra?

Inlägg av Lazt »

spray funkar också, bäst att spraya på en pensel dock (eller i en burk, och pensla via den)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

OlleBlue
Inlägg: 117
Blev medlem: lör jun 02, 2012 7:21 pm

Re: Fuktspärra?

Inlägg av OlleBlue »

Tja, hur känsliga är bössorna? Det är ju vissa gånger man tvivlar att spela med dem för fuktens skull.
/Olle

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Fuktspärra?

Inlägg av HrodgarHippie »

Klassiska knepet att droppa stearin, är det inte gångbart för kretskort? Stearin kan ju inte vara ledande, väl?

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Fuktspärra?

Inlägg av Fearless »

Vanlig spraybar krestkortslack funkar bra bara man maskar sensorerna och öppningen på microswitchen.

Problemet med PlastiDip (och andra tjockare beläggningar) är att det även kapslar in värmen så det finns inga seriösa rc-utövare som använder Plasti Dip, bara "noobs" och "bashers". ;)
Det vanligaste för att skydda mottagare i rc-sammanhang är att stoppa dem i en ballong av lite tjockare typ och snöra åt öppningen med ett buntband. Funkar kanske inte för främre kretsen men bakre bör gå att lösa?

Ett annat tips som är lite lättare och som kan göras vid behov, är att sätta t ex eltejp över skarven mellan upper och lower och se till att man har en skaplig tät stock. Stocktuben kan ju även, om man är lite nojjig, fyllas med något fuktupptagande runt mosfetten.

Själv har jag spelat flertal ggr i regn utan något skydd alls och efter att ha öppnat upp bössan så har jag aldrig sett någon fukt runt elektroniken. Fast jag krälar inte omkring så mycket i regn och försöker se till att hålla uppern uppåt så mycket det går i regn.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Skriv svar