Svarva om en WE416 till PTW

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Senchoo

Svarva om en WE416 till PTW

Inlägg av Senchoo »

Då jag nog ska få tag på en WE 416 Open Bolt och jag är inte så mycket för GBB gevär så skulle jag vilja ha den om svarvad till PTW Standard istället.

Så lite frågor på detta:
1. Var/vem kan svarva om sådant till PTW på ett bra sätt helst här i Sverige. Allra helst både Upper och lower, men annars om det inte går iaf upper.
2. Något mer man måste tänka på för att kunna få den att fungera. Då tanken är att köpa in saker för att göra det till en ny PTW istället för att slakta min gamla.
3. Kommer det vara ekonomiskt hållbart att utföra allt detta än att bara köpa en beggad CTW sen köpa en FCC 416. Då jag förstår att WE har lite halvfin metall.

Något mer jag kanske borde tänka på?

Tacksam för svar.

saft

Re: Svarva om en WE416 till PTW

Inlägg av saft »

Vem som kan göra det här kan jag inte svara på, men med instruktioner bör vilken erfaren verkstadskille som helst kunna hjälpa dig.

Uppern är enklare att få till jämfört med lowern. På uppen behöver du
1) Fräsa bort en del längs med insidan (samma sida där forward assist sitter) så att inte kuggen går i.
2) Vidga innerdiameter (genom hela, och ytterligare lite längre bak. Anpassa efter cylindern).
3) Fräsa/borra upp ett spår i bakkant, där cylinderns klack glider in och låser.

Ovanstående kan göras för hand, men då ökar risken betydligt för att något blir skevt. En svarv, pelarborr och fräs är lämpligt. Om cylindern kan hoppa runt i uppern, eller spåret - och därmed cylindern - kommer snett, kan givetvis dåliga saker hända.

Vill du använda ytterpipan behöver du borra/fräsa upp den (14mm dia, 15mm djup) så att mässingshylsan på hopupen kan glida in. Dessutom saknas något som låser fast pipa/hopup. En skruv på lämplig plats eliminerar risken för rotation.

Lowern är värre, där ett stort problem ligger i motorfästet som måste fräsas fram med allt vad det innebär.

Ditt enklaste/mest ekonomiska alternativ är att färdigställa uppern och använda den på din befintliga lower, vilket gör att du inte behöver köpa gearbox, elektronik och motor som är det som kostar mest. I andra fall måste du som sagt modifiera lowern, fixa nytt pistolgrepp, tube cap etc. De flesta HK416 där ute har en vanlig lower, som döljs med lite färg. Alternativen har varit en WE, IA, Suzutomo ($748) och numera FCC's kit. Vill du dock ha en komplett bössa kan det ibland löna sig att köpa något komplett och ta delar ifrån, då smådelar löst hit och dit lätt kan hopa sig.

Inga exakta svar på dina frågor, men kanske något.
Lycka till ;)
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Goreplay

Re: Svarva om en WE416 till PTW

Inlägg av Goreplay »

annars är inte priset på en ny upper så jävla blodigt :P

http://www.powair6.com/en/complete-uppe ... a-ptw.html
-Skickat från min brödrost-

Skriv svar