Sida 1 av 3

PTW och LiPo???

Postat: tis maj 22, 2012 7:38 pm
av Rosberg
För att göra en lång historia kort....

Köpte 2008 en ny PTW fungerade hur bra som helst med PTW batteri (vet att det är sanyo ;-) ).
Bytade efter ett tag till lipo 11.1v 20c , tog inte lång tid innan motorn la av.
Bytade 3-4 motorer och fick lika många omlindade (fortsatte köra på lipo)
Tröttnade och sålde bössan..

Har sen dess kört aeg och gbbr , men köpte nyligen en PTW -07 som bara drivits med ptw batteri.
Körde den själv med ptw batteri har läst diverse forum och inlägg för att skaffa info om PTW och lipo.
Verkar som alla e överens om att det inte är någon fara att köra lipo i PTW......

Funderade på om jag skulle testa med ett 11.1v 1300mah 15c eller ett 7.4v 1200mah 20c
Eftersom det sitter en 90cyl i så valde jag 7,4v 1200mah 20c den höll 1 mag!!!!!!!!!!!
Lindningen brann upp!!!

Så till min fråga

Har jag otur eller beror det på LiPo batteriet??????????

Re: PTW och LiPo???

Postat: tis maj 22, 2012 9:10 pm
av viqs
Du har nog maximal otur. Jag och alla jag känner med ptw kör 11.1-lipon i sina bössor oavsett cylinder och de har rullat på fantabulöst, förutom något enstaka problem men det har lika gärna kunnat vara skit bakom sparkarna eller en miljard andra orsaker.

Re: PTW och LiPo???

Postat: tis maj 22, 2012 9:14 pm
av Rosberg
Hur höga C har ni på era batterier???

Re: PTW och LiPo???

Postat: tis maj 22, 2012 9:19 pm
av viqs
Själv har jag 20c, vågar inte svara för någon annan men jag gissar att det är väl motsvarande.

Re: PTW och LiPo???

Postat: ons maj 23, 2012 4:57 am
av Rosberg
OK.

Har svårt att acceptera att jag har sån J@vla otur , hade hoppats på för höga C eller för låg spänning i Lipo:na :(

Re: PTW och LiPo???

Postat: ons maj 23, 2012 8:04 am
av rike
Verkar skumt, du har inget i gearboxen som trögar ??

Jag och flera i mitt lag har kört PTW under flera år med 11.1V 1200mAh 20C utan minsta problem..

Re: PTW och LiPo???

Postat: ons maj 23, 2012 9:05 am
av Rosberg
Den första ptw:n jag köpte tror jag det var ngt knas med , den brände motorer på löpande band.
Det var en 2008 jag köpte den som ett sck kit.

Den nya har rullat på sedan 2007 (med PTW batteri)
Provade som sagt igår med LiPo höll mindre än 1 magg!!!!!

Får väl ge det en sista chans :roll:

Ska man köra 11.1v oavsätt cylinder?
mah?
C?
(offrar gärna lite rof och respons om det skonar motor och elsystem)

Re: PTW och LiPo???

Postat: ons maj 23, 2012 9:32 am
av D-Cycle
Är inte 2008 den okända årgången med dåliga motorer?
Själv har jag en äldre PTW (2006ish?) som jag kört med 11,1 volts LiPo med i tre år. Inte en tillstymmelse till problem oavsett cylinder. Tror jag kör med ett 20C-batteri.

Re: PTW och LiPo???

Postat: ons maj 23, 2012 11:16 am
av Acepalm
Ja, men om man byter motorn bör man väl inte ha det problemet? Provat med en FCC eller vafasen dom nu heter?

Re: PTW och LiPo???

Postat: ons maj 23, 2012 12:05 pm
av Rosberg
I 2008:an
Jag har haft PTW´s 490 samt 480 Båda har gått åt H-vete
Har även Testat CTW och JG båda dom har brunnit upp.

I den som la av igår satt en CTW motor.

Nu sitter det en motor från -07 som aldrig körts på LiPo , Vete F-N om jag vågar köra LiPo :?