Orga flathop problem

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Mr Freeman
Inlägg: 75
Blev medlem: tis maj 08, 2012 6:00 pm

Orga flathop problem

Inlägg av Mr Freeman »

Det verkar inte vara någon som har problem att installera Orgas flathop med Magnuspipa i PTW. Såklart sket det sig när jag försökte. Jag har ett originalhophus och så har jag köpt en annan hopup (då jag har två PTWer men bara en originalhop): http://shop.ehobbyasia.com/alpha-parts- ... qklLfnNyt8

Jag har tänkt att sätta in Orga flathop och Magnuspipa i båda bössorna. Började med Alphahopupen (länken) och allt gick bra tills jag försökte sätta in hop och magnuspipa i bössan. Chamber sleeven som sitter och nyper ihop hela hopen är för stor och går inte in i någon av bössorna. Det saknas 15 mm ungefär. Då provade jag med originalhopupen och där går inte sleeven på Magnuspipan då den är tjockare än originalpipan. Jag undrar om jag är puckad och har gjort fel eller om man måste slipa ut inne i bössan för att det ska gå in? Eller måste jag borra ut originalsleeven? Har googlat och inte hittat något. Har sökt på forumet och inte hittat något.

Snälla ASS, hjälp!

Gnorfen
Inlägg: 2
Blev medlem: lör sep 28, 2013 6:10 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Gnorfen »

Jag väntar på en leverans med Orga pipa och Orga flathop.
Får kolla närmare på det när jag sätter ihop allt och om jag också stöter på samma problem, dock kommer jag använda mig av orginal hophuset till en början.

Jompa_
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 11, 2014 9:29 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Jompa_ »

Jag har också problem med min orgaflathop, dock har jag originalpipa och originalhus. Jag får allt att passa osv. men kan ej få en vettig hop, tappar ca 20-30m med orga hoppen jämfört med en MAG-hop vilket är väldigt konstigt tycker jag...
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF

Jompa_
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 11, 2014 9:29 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Jompa_ »

Jag har också problem med min orgaflathop, dock har jag originalpipa och originalhus. Jag får allt att passa osv. men kan ej få en vettig hop, tappar ca 20-30m med orga hoppen jämfört med en MAG-hop vilket är väldigt konstigt tycker jag...
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Allan_g »

Jag har Orga hopup gummi i ett Systema original hus och Orga pipan. Min är en 2012 (inköpts 2014) Max3 modell.

Jag har inga problem alls. Min bössa skjuter inte hårdare och jag kanske skjuter lite kortare men jag skjuter hål i hål med den konfigurationen vilket den är designad för. Orga designar inte sin hop+pipa för att gå längst, då har ni inte förstått vad det är ni egentligen köper. Widebore = lägre FPS men hanterar kulan bättre= bättre pricksäkerhet och konsekvent. Flathop= för att greppa tag i kulan mera effektivt. I vissa konfigurationer pga. hoppen kommer man längre såklart.

Annat ni skall kolla på (gäller alla innerpipor) är slutet av pipan där kulan lämnar, är denna skadad, avsågad, deformerad eller repad påverkar den negativt kulbanan.

Hur säker är du på att du har original Systema huset? Köpte du bössan ny eller begagnat?

Det finns många sk. Systema PTW men som är råttbon med blandat hej vilt här på forumet och det kan vara mycket svårt med ögat att skilja hophusen åt. I ditt fall låter det som din tolerans inte är Systema Original eller mycket gammal och kanske är det som orsakar passformen på Orga pipan kanske inte lirar.

Tänk på att Alpha är ett billigt märke, håll dig till Systema så blir det bra.

Editerat: Allt annat än internt Systema original i minsta komponent = Råttbon i mina ögon. Ett fåtal undantag så som Orga, några andra undantag känner jag inte till.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Jompa_
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 11, 2014 9:29 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Jompa_ »

Widebore har du bättre precision på längre avstånd
Tightbore bättre precision på kortare avstånd

Vad det gäller flathop så ja den "greppar" tag i kulan mer vilket ger en mer backspinn vilket resulterar i att kulan flyger längre. har hållt på med flathop ett bra tag i min polarstar och även i aeg:er. Det blir tightare grouping på kulorna samt att dom flyger längre. Men får tyvärr inte detta resultatet i min PTW. Går skit bra med MAG-hoppen men när jag byter till orgas flathop så vill den inte få nån hop alls nästan, kan vara så att jag fått nått måndags ex men i min bössa fungerar det inte bra alls.
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Allan_g »

Kan du förklara hur en kula kan ha en dålig pricksäkerhet första korta sträcka för att sedan magiskt återhämta sig och vara pricksäker på långt håll?
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Jompa_
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 11, 2014 9:29 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Jompa_ »

Skrev aldrig att precisionen var dålig först och sen magiskt återhämtar sig vad har du fått det ifrån?

Tyckte bara de va intressant när du säger att "vet ni ens vad ni köper" och sen påstår att en widebore är tillverkad för att ha en bra precision men att räckvidden blir sämre? En widebore änvänds för att få en längre räckvidd och bättre precision. anledningen till att man använder sig av widebore är för att kulan skall nudda inner pipan så lite som möjligt för att inte "störa" backspinnen på kulan och därav så flyger kulan längre.

Tightbore så kommer kulan att rulla i innerpipan och på så sätt tappa backspinn (marginellt) och på så sätt färdas kulan kortare än en widebore.

Det är så widebore systemet är byggt och tänkt att det ska fungera sen så har alla olika erfarenheter och de som funkar för vissa funkar inte för andra.
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF

Norén
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 31, 2012 5:19 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Norén »

Sorry Allan tror du får läsa på lite mer ;)

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Orga flathop problem

Inlägg av Allan_g »

Då har vi två som inte fattat hur en kula beter sig ögonblicket den lämnat innerpipan. Vilken bok är det du vill att jag skall läsa? Sjöpiraterna och deras legendariska historier?
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Skriv svar