TW Gearbox mekfrågor

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
fireminded1
Inlägg: 43
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

TW Gearbox mekfrågor

Inlägg av fireminded1 »

Hej,

Jag har precis köpt en a&k TW i delar för att lära mig meka med detta underbara plattform... :)
Det första jag märker är att gearboxen går trögt, mycket motstånd att snurra på kuggarna genom sun gear med fingrarna.
Har försökt googla och leta information om hur man mekar med gearboxen, jag hittar Systemas assembly manual som är ganska utförlig med hur man sätter ihop lådan.

Fortfarande dock har jag frågetecknen efter att ha läst manualen....
Vill tillägga att jag har mekat mycket aeg v2 lådor så är inte novis med mekandet, är bara helt ny med TW gearboxar.

Så here we go...mina frågor.
- Det står följande i manualen angående bevel kugg.
"Next, place one thick shims on both side of the gear, then place an additional thin shim on the “bevel gear” side (where the shaftsticks out longer)."
Jag ser att min bevel gear saknar shims helt och hållet,
Vad är en thick shim och thin shim?
Vad ska man tänka på när man shimmar bevel i en TW box?

- När lådan är åtdragen, så går det trögt att snurra på kuggar men lossar jag främre skruen till höger pyttelite (Kvart/halvt varv) så snurrar dom lite bättre.
Är detta normalt med a&k lådor, ska man inte dra åt dom för hårt kanske, några idér?

- Lådan var torr och jag har inte tillgång till systemas gear grease.
Vilken typ av fett fungerar och använder ni, mos2, Tamiya Ceramic Grease, Teflonfett?

Sist men inte minst... har ni några bra att tänka på när man håller på med gearboxen?

Tackar på förhand.
Senast redigerad av 1 fireminded1, redigerad totalt 0 gånger.
-- LAB --
Like A Boss

fireminded1
Inlägg: 43
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

Re: TW Gearbox mekfrågor

Inlägg av fireminded1 »

Tackar, ska kolla upp... Någon mer som har idéer? Tips på fett att använda i lådan?
-- LAB --
Like A Boss

fireminded1
Inlägg: 43
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

Re: TW Gearbox mekfrågor

Inlägg av fireminded1 »

Tackar för svar Genocide.. :)

Är det samma princip som aeger att det ska shimmas så det inte är spel mellan kuggen?

Såg detta nu btw.
http://www.powair6.com/en/gears/3205-sy ... r-ptw.html
Antagligen detta manualen refererade till, antar då att man installera samma tjocklek på alla lådor.
Råkar du veta Genocide hur tjocka shimsen ska vara, eller gäller fortfarande aeg princip?
-- LAB --
Like A Boss

fireminded1
Inlägg: 43
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

Re: TW Gearbox mekfrågor

Inlägg av fireminded1 »

Man tackar igen! ;)
-- LAB --
Like A Boss

Skriv svar