Oshimmad buffertube cap?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Hosiden
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 17, 2014 1:01 pm

Oshimmad buffertube cap?

Inlägg av Hosiden »

Tjena.

Under helgens spel så märkte jag en del konstiga saker med min bössa.

1. Stundtals med M130 cylinder så ville den inte cycla ordentligt. Kuggen verkade inte riktigt vilja haka i pistongen som den borde utan kuggen står bara och snurrar, byter jag cylinder till en M90 så går den galant. Dock om jag körde några tryck på burst så verkar det som att den fick tag i pistongen och cyclade som sig bör. Det funkade även några tyck med semi efter detta. Dock dröjde det inte länge innan den gick tillbaka till ursprungsläget.

2. Låg FPS/MS. Med M130 cylinder så fick jag runt 95 på chronon med 0.25 Green devil. Och runt 75 med M90 cylinder. Lite väl lågt tycker jag. Jag testade aldrig med 0.20 då jag aldrig orkade.

Jag googlade runt lite och hittade en tråd någonstans i slutet av internet att detta kan bero på en dåligt shimmad buffer tube cap. Jag bytte el på den under vintern från original-el till Etiny och det är inte helt omöjligt att den helt enkelt inte sitter exakt som den ska efter det. Jag läste en PTW tråd här på forumet som sa att buffer tube cap ska sticka ut 1-2mm om man tittar uppifrån. Min sticker väl ut ungefär 0.5mm.

Så. Min fundering är väl egentligen om de problemen jag upptäckt tyder på att buffer tube cap inte är helt korrekt shimmad eller om det kan vara något annat som spökar?

Hosiden
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 17, 2014 1:01 pm

Re: Oshimmad buffertube cap?

Inlägg av Hosiden »

Öppnade upp den igår kväll och kikade lite.
Om jag skruvar in buffertube ett helt varv så kommer den för långt in för att jag ska kunna få ihop uppern & lowern på ett smidigt sätt.

Det jag däremot gjorde var att helt enkelt använda lite muskelkraft på buffertube cap så att den åkte in helt, då den hade såvitt jag kunde se hamnat lite snett.
Jag öppnade även upp cylindrarna och la lite o-ringsfett inuti cylindern. Prövade att mata med rätt många skott på auto samt semi för att kontrollera ifall cylindrarna fungerade som tänkt. Oklart är dock fortfarande ifall de fortfarande chronar lågt eller om det har justerat sig.

Vad jag kunde känna på luften som kom ut från pipan när jag torrsköt så var det en markant skillnad mellan cylindrarna, men exakt hur mycket den chronar vet jag inte då jag inte hade tillgång till en chrono vid tillfället.

Hosiden
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 17, 2014 1:01 pm

Re: Oshimmad buffertube cap?

Inlägg av Hosiden »

De mår alldeles utmärkt i övrigt, o-ringar och fjädrsr byts såfort den börjar.få symptom som gör att det är värt det. kuggen är inte nämnvärt slitna, vare sig i gearbox eller i pistongerna.

fick hem washers idag så jag shimmade Cap'n, hittade även en liten oring som jag satte dit så den annars fladdrade runt. Så nu sitter den perfekt.

Dock så kvarstår problemet med att den inte cyclar ordentligt. Jag provade 130 fjädern i den andra fungerande cylindern och fick samma resultat.

Vilket leder mig till att motorn helt enkelt inte har tillräckligt med torque till att dra tillbaka pistongen. Dock förklarar inte det hur den kan funka på burst/auto men inte på semi. Om det nu inte är så att den inte orkar dra den hela vägen och.släpper taget om pistongen vilket resulterar i dålig fps.

Motorn som sitter i nu är en hornbill-vellfire standard. Jag har en ny JG dom jag ska sätta in imorgon. annars vettefan vad det kan vara.

13 maj 2015, 12:07:

Motorn bytt från en hornbill vellfire till en JG.
Får fortfarande samma fel på den cylinder som har 130 fjädern.

Jag börjar känna mig rätt förtvivlad just nu.

13 maj 2015, 12:28:

Hittade den här fina tråden: viewtopic.php?f=85&t=13898

Som beskriver problemet identiskt. kikade på bilden som Eadcruzher's hade lagt upp angående att sectorgear ska vara med "groparna" inåt, och mycket riktigt så är groparna på min bössa utåt.
Det lär ha hänt i samband med att jag öppnade gearboxen i samband med elbytet.
Ska ge mig på det projektet och se ifall det löser problematiken.

13 maj 2015, 16:32:

Problem solved. Det var sector gear som hade hamnat åt fel håll när jag öppnade den senast.
Jag tackar alla inblandade och speciellt Eadcruzher för en post som han gjorde för strax under två år sedan ;)

Skriv svar