Spännande fenomen

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Hathhe
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:43 am

Spännande fenomen

Inlägg av Hathhe »

Chronade mina cylindrar igår för första gången och resultatet blev minst sagt..totalmongo. Chronade med 0,28-kulor och ställd hopup (för lat för att nolla den). 90-cylindern låg mellan 45 och 60 mps och 110-cylindern mellan 75 och 90. Redan det tyckte jag var lustigt eftersom ptw'er ju brukar vara både jämna och snarare överprestera än underprestera i utgångshastighet. Det som däremot gjorde det hela ännu konstigare var att när jag chronade 130-cylindern med samma kulor och samma hop-inställning så chronade den mellan 200-210 :shock:
Jag har försökt förstå mig på hur fan det här går ihop men lyckas inte riktigt. Är det någon som har en teori eller till och med råkat ut för något liknande?

Purvins
Inlägg: 88
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:59 pm

Re: Spännande fenomen

Inlägg av Purvins »

Min teori är att den chronon har sett sina bästa dagar. Har du möjlighet att testa med en annan?

Hathhe
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:43 am

Re: Spännande fenomen

Inlägg av Hathhe »

Ja, det är väl inte marknadens bästa chrono precis, men vi testskjöt två andra bössor också som fick rimliga resultat i förhållande till vad dom ska chrona. Har tyvärr inte tillgång till någon annan chrono just nu =/

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Spännande fenomen

Inlägg av Taint »

Diverse läckage kan ge väldigt varierande utgångshastighet. Likaså sliten nozzle-oring.

Kolla lite varstans efter läckage, mellan pipa och cylinder, i cylindern samt runt nozzle. Något annat som också kan påverka är hur din buffertube-cap är ställd. Om cylindern rör sig när du trycker av är det dags att skimsa in den.

200m/s är nog något din chronograf önskar att den gjorde ;)
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

saft
Inlägg: 63
Blev medlem: mån maj 07, 2012 2:10 pm

Re: Spännande fenomen

Inlägg av saft »

Jag tycker du ska börja med att redogöra ordentligt för varje faktor som spelar in i dina mätningar, dvs bössan, cylindrarna och chronografen. Det finns många mongochronografer där ute som spelare (och ibland arrangörer...) förlitar sig för mycket på. Du bör mycket enkelt kunna avgöra om din 130-cylinder skjuter 200+ genom att provskjuta på olika föremål, då det märks ganska rejält - även om just så hög utgångshastighet känns relativt orealistiskt om cylindern är orörd. Men det är inte fysiskt omöjligt att få dom att chrona så.

För att ordentligt testa dina prylar så prova med en annan chrono, att använda dina kompisars cylindrar i din bössa och tvärtom dina cylindrar i kompisars bössor. Då kan du bygga upp en bild av var det eventuella felet ligger. Om det strular med bössa eller olika cylindrar så har Taint tagit upp de potentiella felen. En omhändertagen och vettig ptw diffar 1-2m/s vid en serie semiskott.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Hathhe
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:43 am

Re: Spännande fenomen

Inlägg av Hathhe »

Bössan är en PTW m4 med ett Doff-gummi i hopen. Gearboxen är en CTW, men det tycker jag inte borde spela in i det här fallet. Cylindrarna är nyss genomgångna och håller tätt. Oringarna är noga kollade och bytta efter behov. Alla är begagnade så jag kan inte veta 100% säkert att det är rätt fjädrar som sitter i, men säljarna har sagt att dom inte bytts. Chronon är en Fidragon ST08 som förmodligen är en av dom billigaste och skräpigaste chronografer som finns på marknaden. Men som sagt, den visade helt rimliga resultat med två andra bössor.

Får försöka ragga rätt på en till chronograf och en till ptw-uppsättning och mickla runt lite. Blir ju lite orolig att det är något skit med bössan.

Skriv svar