Re: DTW går varm!
Postat: mån apr 14, 2014 10:11 am
Eftersom ni testat med annan motor och får samma problem så bör felet ligga någon annanstans (om inte systemamotorn ärlite trög också?). Kolla så att lådan verkligen går lätt och att cyllen är ok. Sen kollar ni höjden på motordrevet så att det inte är där det går trögt pga av att motorkugget sitter för högt (det är olika höjd på DTW och PTW om jag inte missminner mig helt fel)? Kolla också så att cyllen är rätt shimsad mot buttstocken och att den inte trycker på lådan.
En annan sak att tänka på är att om acken är dåligt laddad eller att du kör på låg spänning (typ 2s LiPo på 7,4v) så kommer allt gå mycket varmare. Likaså om du har kvar Tamiyakontakterna så kommer du ha ett litet högre motstånd som också genererar värme. Även ett LiPo med för låg C-rating kommer också alstra värme då det får jobba hårdare för att levererar den ström som bössan vill ha.
Det sista som gör att det går varmt är hur du använder bössan. Hur många skott skjuter du innan bössan går varm och vad har du för fjäder i cyllen? Min 130-cylle gör att jag kan känna att handtaget blir varmt redan efter runt 100 skott auto och det verkar vara ganska så normalt på en DTW då jag har två som beter sig exakt likadant även med E-Tiny i ena bössan.
Vad gäller att drevet stannar med kuggen för högt upp så gör alla min bössor det när jag skjuter med bössan öppen och auto. Vid semi stannar den helt ok. Vad jag också märkt är att det skiljer lite på hur drevet stannar beroende på var rotorn står när man monterar motorn. Så stannar den lite fel, prova med att ta loss motorn, vrid den ett eller två kugg så att rotorn stannar på ett annat läge mot magneterna. Montera och se ifall kugget stannar på rätt ställe?
En annan sak att tänka på är att om acken är dåligt laddad eller att du kör på låg spänning (typ 2s LiPo på 7,4v) så kommer allt gå mycket varmare. Likaså om du har kvar Tamiyakontakterna så kommer du ha ett litet högre motstånd som också genererar värme. Även ett LiPo med för låg C-rating kommer också alstra värme då det får jobba hårdare för att levererar den ström som bössan vill ha.
Det sista som gör att det går varmt är hur du använder bössan. Hur många skott skjuter du innan bössan går varm och vad har du för fjäder i cyllen? Min 130-cylle gör att jag kan känna att handtaget blir varmt redan efter runt 100 skott auto och det verkar vara ganska så normalt på en DTW då jag har två som beter sig exakt likadant även med E-Tiny i ena bössan.
Vad gäller att drevet stannar med kuggen för högt upp så gör alla min bössor det när jag skjuter med bössan öppen och auto. Vid semi stannar den helt ok. Vad jag också märkt är att det skiljer lite på hur drevet stannar beroende på var rotorn står när man monterar motorn. Så stannar den lite fel, prova med att ta loss motorn, vrid den ett eller två kugg så att rotorn stannar på ett annat läge mot magneterna. Montera och se ifall kugget stannar på rätt ställe?