DTW går varm!

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: DTW går varm!

Inlägg av Fearless »

Eftersom ni testat med annan motor och får samma problem så bör felet ligga någon annanstans (om inte systemamotorn ärlite trög också?). Kolla så att lådan verkligen går lätt och att cyllen är ok. Sen kollar ni höjden på motordrevet så att det inte är där det går trögt pga av att motorkugget sitter för högt (det är olika höjd på DTW och PTW om jag inte missminner mig helt fel)? Kolla också så att cyllen är rätt shimsad mot buttstocken och att den inte trycker på lådan.

En annan sak att tänka på är att om acken är dåligt laddad eller att du kör på låg spänning (typ 2s LiPo på 7,4v) så kommer allt gå mycket varmare. Likaså om du har kvar Tamiyakontakterna så kommer du ha ett litet högre motstånd som också genererar värme. Även ett LiPo med för låg C-rating kommer också alstra värme då det får jobba hårdare för att levererar den ström som bössan vill ha.

Det sista som gör att det går varmt är hur du använder bössan. Hur många skott skjuter du innan bössan går varm och vad har du för fjäder i cyllen? Min 130-cylle gör att jag kan känna att handtaget blir varmt redan efter runt 100 skott auto och det verkar vara ganska så normalt på en DTW då jag har två som beter sig exakt likadant även med E-Tiny i ena bössan.

Vad gäller att drevet stannar med kuggen för högt upp så gör alla min bössor det när jag skjuter med bössan öppen och auto. Vid semi stannar den helt ok. Vad jag också märkt är att det skiljer lite på hur drevet stannar beroende på var rotorn står när man monterar motorn. Så stannar den lite fel, prova med att ta loss motorn, vrid den ett eller två kugg så att rotorn stannar på ett annat läge mot magneterna. Montera och se ifall kugget stannar på rätt ställe?
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: DTW går varm!

Inlägg av Fearless »

Byta lagret i lådan behövs egentligen bara om du inte får lådan att gå lätt då de första lagren byggde lite för mycket inåt och då kärvade drevet.

Nu har jag inte måtten för drevet i huvudet men jag har för mig att DTW vill ha drevet 12mm upp och PTW 11mm mätt från lagerhuset på motorn till underkanten av kuggen. Tror måtten är 17 resp. 16mm om man mäter till toppen av motordrevet?
Enklast att kolla om man har rätt spel är att tömma lådan på allt innehåll utom nedersta drevet. Sen monterar man allt i bössan, monterar motorn och då ska du ha ett litet kännbart spel mellan motordrevet och drevet i växellådan när du trycker växellådsdrevet mot växellådsväggen, bort från motordrevet. Är spelet för stort sliter det på dreven och är det inget spel alls så går det tungt och sliter på drev och lager.

Sen angående värmen så blir ju elkomponeter varma när man kör dem. Framför allt skapar dålig kontakt mellan kol och ankare (rotorn) ganska så mycket värme och ett par dåliga kol kan mycket väl göra så att motorn blir lite mer än handvarm när man kör den obelastad. Samma sak gäller LiPot. Drar man ström från det så blir det varmt. Kör man så starka motorer med så snabb uppstart som vi gör i våra bössor så blir LiPo't lite ljummet efter ett tag. Även när man kör i öppet läge. Ett 1000mAh LiPo ger lite över 2min i driftstid i bössan så kör du 30 sek så har du ju dragit ur nästan en fjärdedel av LiPot på ganska så kort tid.

Kolla motordrevet så att det inte ligger på för hårt och bry dig inte om ifall bössan blir varm när du sitter och torrkör den hemma. Är du bara säker på att allt går lätt så ut och spela med bössan och om den blir mer än ljummen i greppet då, förutsatt att du inte tömmer mag efter mag på auto, så är det inga problem. Båda min DTW'er blir lite varma i greppet när man sitter hemma och torrskjuter/meckar men jag har egentligen aldrig känt något ute i spel.
Lägg ett finger lite då och då på motorplåten i botten på handtaget och är den inte mer än ljummen så är nog allt spelbart. :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Skriv svar