G&P M500 Light grip

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: G&P M500 Light grip

Inlägg av MODDAN »

Kan berätta att Element:s EM500A passar på PTW. Den passar på min WE M4A1 som är MilSpec, så den bör per all logik passa på en PTW. I övrigt ser den likadan ut som mina tre SureFire M500A/M500B/M500AB... dock med vissa viktiga skilnader:

- Dels är plasten på en EM500A enormt mjuk, vilket gör att man kan vrida hela konstruktionen i undefär 30°. Hela den egenskapen kändes osäker och instabil, samt att jag hela tiden fick en känsla av att enheten kunde ramla av bössan när som helst. Att man kan ha en standard WE/Systema underdel av handskyddet kvar men använda Element:s lampdel slog mig aldrig in att prova, och sedan sålde jag min M4:a. Men det kanske åtgärdar stabilitetsproblemet?

- Vidare är den interna kontruktionen av EM500:an tvivelaktig, som bäst. Kablarna på insidan av enheten är helt exponerade, till skillnad från den riktiga SureFire 500:an som har dubbla värmereflektorer samt kablarna ingjutna i plasten för extra säkerhet. Påverkar troligtvis inte oss som plastkastare, men personligen skulle jag tycka det vore trevligt med i varje fall en värmereflektor så kablarna har något skydd, ifall något skulle hända under spel eller i förvaring (ex. elak gren från tall som kommer in i handskyddet och har av kabel, eller om man vårdslöst lägger ned den i en byrålåda och något annat vasst börjar skava mot kabel...). Bild för demonstrationssyfte nedan:

Bild

Hade tänkt göra en jämförelserecension mellan Elements lampa och den riktiga SureFire:n, men så kom jag på att det dels finns mycket få människor som är intresserade av en riktig just p.g.a. att det finns så många kopior, men den enorma prisskillnaden gör också sitt. En element kopia kostar 50-60 dollar beroende på sida, vilket blir 300-400kr. En riktig SureFire från ÅF i staterna kostar 4 400kr, ej inräknat frakt eller införselmoms. Så för samma peng får du 10st Element kopior, vilket gör den riktiga än mindre eftertraktad, då de flesta vill ha en för syns skull och då väljer det billigaste alternativet. Men hur länge en sådan kopia håller, som används aktivt i spel, återstår att se. Min har jag lagt i malpåse då jag inte riktigt litar på den. Men någon som har en och använder den flitigt får gärna rapportera.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...