Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av kreator »

Goderafton!

Äro det inte vettigt att skjuta in sin TW "klon" med 90 cylinder istället för att köra 130-140cylle som sitter i originalt?
Samt nyttja endast semi?
Köra såhär dom första 1000-1500bulorna?

Logiskt sett så blir det ju mindre belanstning i.om svagare fjäder, mindre risk för bränd el och överdrivet slitage innan saker och ting lirat ihop sig?


Vad tror ni?
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av Gwlyddyn »

RC-folk kör ju in motorer på låg spänning och i destilerat/avjoniserat vatten.

Det är fegt. Full roppa direkt så man sållar ut det svaga köttet!

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av kreator »

Tackar för feedback grabbar! Satt och våndades över att ingen verkade vilja stödja min teori =D
True på den Mackan, så kan man ju förståss göra det ännu mer optimalt!

... Vilken tur att jag inte är RC folk!
Laddade min nyinköpta 1:8 Buggy med ett övermonstruöst lipo och tryckte gas i botten från första sekund, just the other day xD
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av Fearless »

RC-folk idag kör borstlöst och de motorerna kräver ingen inkörning alls utan det är bara lagren i motorn som helst inte ska belastas för hårt i början (precis som alla kullager om man vill ha lite längre livslängd på dem).

Borstade motorer, som vi har i våra bössor, är något RC-folk slutade med så fort borstlöst kom ut. Enbart "noobs" som köper billigaste kina-skiten eller snålar på sin Traxxas får borstlöst idag men de är ju mer just "noobs" som inte vet bättre och säkert tröttnar på sin "leksak" redan första dagen då inte bara motorn är stenålder utan även kvalitén på resten av bilen motsvarar det "bra priset" man gett! :)

För våra borstade motorer i våra bössor är det teoretiskt rena döden hållbarhets- och prestandamässigt att braka på direkt på fullauto. Att köra med 130- eller 90-fjäder spelar nog egentligen mindre roll då båda cyllarna ger för höga strömuttag framför allt vid uppstart?

Vad man behöver göra är att köra in motorn på ungefär halva nominella driftspänningen (6v eller 7,4v går bra) och låta motorn gå i ca 30-60 minuter utan belastning och utan att bli för varm. Att köra den under vatten eller i t ex T-röd gör att man kyler kolen och även låter kol/kollektor spolas rena under körningen så man slipper fastbrända partiklar i kontaktytorna (vilket kan försämra effektiviteten).
Viktigt att veta om man kör in under vätska är att det räcker att kolen är under ytan och att det lager som sitter på den sidan måste fettas om efter inkörningen då man spolar ur allt fett ur lagret.

För att göra det lite smidigare att köra in och inte bara brassa på med bössan så är det enklaste att bara ta ur motorn ur bössan, koppla på t ex ett 6v batteri (kablar med krokodilklämmor är kanon) och köra den i korta intervaller (man kör tills motorn känns varm och sen låter man den svalna innan man kör igen) tills man kört totalt mellan 30-60 min.
Genom att göra detta så låter man kol och kollektor slita in sig på rätt sätt utan höga strömuttag och man låter även lagren bädda in sig i lugn och ro.

Sen ska man ha klart för sig att en inkörning är ingen garanti för att motorn ska hålla längre eller gå bättre. En inkörning kan aldrig motverka dålig kvalité eller konstruktion och många med lite billigare motorer märker aldrig någon skillnad. Sen är det samma sak med de som brakar på direkt med bössan. Man kan ha tur att det inte gör någon skillnad alls men i teorin så är det inte alls bra. Finns ju Systemor som gått klockrent utan inkörning och DTW'er som havererat direkt efter en bra inkörning. Så mycket verkar ha att göra med tur (tur att få ett bra exemplar) och vem som håller i bössan.

Själv har jag kört in båda mina DTW'er torrt och båda rullar på bra motormässigt. Den ena motorn märkte jag ingen skillnad på och den går fortfarande varm i handtaget efter ett mag med snabba semiburstar medans den andra motorn gick märkbart lättare i slutet av inkörningen samt att den går svalare i bössan och klarar fler skott innan jag märker att bottenplåten i handtaget blir varm.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av Kocken149 »

Ibland blir man lite less på hur kassa airsoftprylar egentligen är, särskilt med tanke på vad det kostar.

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av Fearless »

..ännu mer less blir man när man ser att en NC-fräst RS AR15 går att köpa för lite över 10.000:- här i Sverige medans en sketen, pottmetallgjuten Systema kostar nästan 20.000:-. Med tanke på kvalité och bearbetnings/monteringstid så borde en Systema kosta som en DTW och klonerna vara ännu billigare! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: Skjuta in TW med 90cylinder, mindre elakt?

Inlägg av fester »

Håller med Fearless till fullo :)
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Skriv svar