Sida 1 av 1
DTW Etiny
Postat: sön dec 01, 2013 6:25 pm
av Beckman94
Idag var jag ute och spelade med min DTW med relativt nya etiny-kretsar jag köpte för ca 2 veckor sedan. De har fungerat utmärk tidigare spel. Idag när jag spelade gick säkringen men jag hade för tillfället inga nya att stoppa dit. Nu när jag kom hem tryckte jag dit en ny och kopplade in batteriet och motorn börjar då tokspinna. Snabbt som attan drar jag ut batteriet. Jag testade sedan att byta till Semi (tidigare safe) och stoppar i batteriet. Säkringen går då dirrekt igen och bakre kretsen är rejält varm.
Någon som vet vad felet kan vara?
Tack på förhand?
//Mathias
Re: DTW Etiny
Postat: sön dec 01, 2013 7:39 pm
av rastaman
Hej
Det känns som att din bakre krets är bränd tyvärr
Med vänlig hälsning, Danne
DTW Etiny
Postat: sön dec 01, 2013 7:47 pm
av fester
Kolla så du inte klämt sönder nån kabel när du bytt cylle eller så!
Kan vara en kortis som uppstått.
Minsta motstånd i gearbox ökar belastningen på din mosfet! Oftast brinner mosfetarna i öppet läge.
Om du har tur går bara säkringen annars även mosfeten som i ditt fall!
Att kablarna blir varma när batteriet är i och säkringen går låter mer som en kortis!
Redigerat!
Re: DTW Etiny
Postat: sön dec 01, 2013 8:01 pm
av Genocide
Som förra skribenter sa. Bränst kretsen i öppet läge pga klämda kablar, alternativet är trög box.
Re: DTW Etiny
Postat: mån dec 02, 2013 6:37 am
av Beckman94
Tackar för snabba svar, de uppskattas enormt!
//Mathias
Re: DTW Etiny
Postat: mån dec 02, 2013 5:51 pm
av OlleBlue
Enklaste sättet att se om din box är som den ska är att ta ut den ur lowern och spinna på kuggen, utan att motorn sitter i. Den ska kunna gå fritt, vet av egen erfarenhet att detta inte är så vanligt på DTWerna, där det ska sitta en vanlig metallbushing så sitter i stället en kullagrad bushing, liknande de som sitter i AEG lådor. Närmare bestämt Sungear shaftbushingen.
/Olle
Re: DTW Etiny
Postat: fre mar 28, 2014 5:38 am
av Wasp
Lånar tråden:
Jag har en dtw som jag har bytt ut elen i, dtw motorn har snurrat på bra med gamla elen tills den gav upp. Så finns det någon inkörningstid jag ska tänka på med den nya elen eller är det bara att tuta och köra?
Re: DTW Etiny
Postat: fre mar 28, 2014 9:15 am
av Kastman
Märkt själv med mina etiny kretsar att just bakre är väldigt känslig för kortslutning tex om en kabel blir skavd eller att tex "flätorna" som går till kolen kommer i kontakt med motorkroppen.. Om du har lite el vana så går båda mosfetten att köpa nya på Elfa dock.