Sida 1 av 2

Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: tor nov 21, 2013 1:41 pm
av d3sp0
Brände bakre elektroniken på min Celcius DTW häromdagen. Visste att det var bara en tidsfråga innan den skulle gå sönder då den verkar vara av ganska kass kvalitet.
Jag var såklart inte speciellt nere då jag hade en Celcius Advanced ECU liggandes. Där ingick främre/bakre elektronik samt selectorplate. Då D&G DTWs dito inte är kompatibelt med annat än just D&Gs grejjer så var det bara att byta ut samtliga delar på bössan. Sagt och gjort.
Bytade samtliga delar, löddade nya motorkablar som gick direkt från bakre ECU.

Koppla på batteriet, ställde på semi och trycke av. Ingenting hände.
Tryckte på releasebolten och lampan lyste blått. Provade avtryckaren igen, ingenting.
Såhär var det ett par minuter, releasebolten aktiverade blåa lampan men inte en suck från motorn när jag tryckte på avtryckaren.
Testade flera andra batterier, fast jag visste att alla skulle vara fullladdade.
Plötsligt så lyste inte ens den blåa lampan, dvs noll respons från bössan.
Det har inte kommit ljud, lukt eller små viskningar från bössan under hela taget, jag har även provat att snurra på motorn för att se om jag kunde få något liv ur den men ingen respons bortsett från att jag kan se att gearboxen då rör sig felfritt.
Tyvärr hade jag ingen extra säkring att testa med så jag satt fast. Är det någon som känner igen detta eller vet vad jag kan prova för att utesluta olika fel?

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: tor nov 21, 2013 2:21 pm
av nisse
Bästa är ju att kolla om motorn snurrar med el igenom direkt när man lött på allt och innan man stoppar ihop allt väl?

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 11:37 am
av d3sp0
Motorn snurrar om man kopplar ett batteri direkt till den.
Det som fick mig att bli lite orolig var att motorkablarna som gick direkt från bakre elektroniken var omärkta. Alltså ingen utmärkt plus eller minus. Tittar man på kablarna som går från batteriet till bakre elektroniken så är en kabel svart och en vit. Jag antog att den svarta var minus och den vita var plus.

Bild

På bilden kan man se att den vita kabeln är löddad intill en av motorkablarna och antog därför att denna var plus.
Jag hoppas att mitt antagande var rätt.

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 11:53 am
av Iskall
Det skall vara olika längder på kablarna som går ner till motorn.
Den längre kablen är +
Den kortare kablen är -

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 1:25 pm
av nisse
Nu menade jag inte att man skulle sättq ihop allt utan koppla ihop allt som vanligt och löda fast motorn men skjuta ett skott med motorn utanför själva pistolgreppet för att se om den snurrar.

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 10:27 pm
av OlleBlue
Jag hade ett problem med CTW elen i min bössa att triggern inte når fram till ECUn, därav blev det inget skott skjutet för knappen blev inte intryckt. Jag fick då slipa på klacken som sitter bak på triggern så att den blev smalare, och fick ett längre spann att trycka på. Det som även fixade biffen var en trigger från en CTW MX3, men det var så jag fick göra i början.
/Olle
EDIT:
Kan tillägga att min DTW även den var av Celsius modellen, och min el brann direkt den med. Köp en ny bakre krets så fort som möjligt, då den brinner lika snabbt den.

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 10:57 pm
av Genocide
Som olle säger. Fel avtryckare.

Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 11:11 pm
av fester
Måste låna tråden lite. Nu är detta en spekulation jag har ang just trigger delen och CTW ECU som Olles bössa råka ut för.

När jag satt grejade med hans gearbox och trigger (från FCC) i kombination med CTW elen så nådde triggerarmen inte fram till microbrytaren på ECUn. Varpå jag fick modda den så den nådde ända fram. Detta har nu i efterhand fått mig att fundera lite på följande.

DTW ECUn och DTW triggern som satt i från början lirade ihop utan problem.

CTW ECUn och DTW triggern lirade inte ihop, inte heller den nya FCC triggern han fick av återförsäljaren.

CTW trigger och CTW ECU fungerar ihop i samma gearbox utan strul.

Kan det vara så att DTW/FCC/Systema har andra mått på ECUn och Triggern mot CTW ECUn och CTW Triggern?

Fick denna tanke då Etiny säljer ECU för Systema och ECU för CTW var och en för sig.

/EDIT

Re: Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 11:19 pm
av Genocide
Det är precis så.

Ptw fram till 2007 har en triggerlängd.
Ptw 2008 ocj frammåt har en triggerlängd.
Ctw har samma triggerlängd som ptw 2007.
Och DTW är bara mongo;) men ptw elektronik passade i senaste bössan jag bytte el på.

Celcius DTW MX3 Sönder?

Postat: fre nov 22, 2013 11:43 pm
av fester
Så rent tekniskt bör man rekommendera alla C-DTW och DTW ägare att köpa Etiny ECU för Systema alternativt se efter en CTW trigger när de byter till sin CTW ECU :)